بی اختیاری ادرار در زنان یائسه انواع مختلفی دارد. یائسگی یکی از فاکتورهای دخیل در ایجاد بی اختیاری ادرار در زنان می باشد. بی اختیاری ادراری استرسی شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در زنان یائسه است. در مقاله پیش رو به تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه می پردازیم.

دروانا: 

 بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

بی اختیاری ادرار به از دست رفتن کنترل مثانه یا نشتی ادرار اشاره دارد. به زبان ساده تر بی اختیاری ادراری به معنی ترشح ادرار قبل از آنکه فرد به دستشویی برسد، می باشد. بی اختیاری ادرار در زنان انواع مختلفی دارد. برخی خانم ها ممکن است به هنگام سرفه یا خنده دچار ترشح ادرار شوند. برخی دیگر ممکن است به طور ناگهانی و شدید نیاز به تخلیه ادرار پیدا کنند و نتوانند کنترلی بر آن داشته باشند. همچنین احتمال از دست رفتن ادرار به هنگام داشتن نزدیکی جنسی نیز وجود دارد. بی اختیاری ادرار مشکلی است که با ماهیچه ها و اعصابی مرتبط می باشد که در نگهداری و دفع ادرار نقش دارند. ادرار در مثانه ذخیره می شود سپس از طریق لوله ای که مجرای ادراری نام داشته و به مثانه متصل می باشد از بدن خارج می گردد. ماهیچه های موجود در دیواره مثانه به هنگام خروج ادرار از مجرای ادرار منقبض می شوند. همزمان اسفنکتر ماهیچه ای موجود در اطراف مجرای ادرار ریلکس شده و اجازه دفع ادرار از بدن را می دهد.

بی اختیاری ادرار زمانی روی می دهد که ماهیچه های مثانه به طور ناگهانی منقبض شده و یا قدرت اسفنکتر ماهیچه ای به اندازه ای نباشد که بتواند ادرار را به عقب باز زند.

یائسگی یکی از فاکتورهای دخیل در ایجاد بی اختیاری ادرار در زنان می باشد. برخی خانم ها در دوران یائسگی در کنترل مثانه خود با مشکلاتی رو به رو می شوند. بعد از دوران یائسگی تولید هورمون زنانه یعنی استروژن در بدن خانم ها کاهش می یابد. برخی متخصصین بر این باورند که کاهش مقدار استروژن می تواند در تضعیف بافت مجرای ادراری و بی اختیاری ادرار در زنان یائسه نقش داشته باشد.

بی اختیاری ادرار در زنان انواع مختلفی دارند اما بی اختیاری ادراری استرسی شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در زنان یائسه است. بی اختیاری ادراری استرسی به نشت ادرار هنگام سرفه کردن، خندیدن، ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین و سایر حرکت هایی اشاره دارد که سبب وارد آمدن فشار بر مثانه می گردد. تغییرات فیزیکی ناشی از یائسگی می تواند در ایجاد بی اختیاری ادراری استرسی دخیل باشد. لازم به ذکر است بی اختیاری ادراری استرسی قابل درمان می باشد.

تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

پزشک متخصص زنان برای تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان یائسه ابتدا معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است از شما بخواهد تا آب بنوشید و سپس ادرار شما در ظرفی اندازه گیری می شود. سایر تست های تشخیصی در بی اختیاری ادرار در زنان عبارت است از:

  • تست استرس مثانه
  • تست آنالیز ادرار به منظور بررسی احتمال عفونت
  • سونوگرافی
  • سیستوسکوپی به منظور معاینه داخل مجرای ادراری و مثانه

درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

برخی گزینه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه عبارت است از:

  • تغییرات رفتاری: انجام ورزش های موسوم به ورزش کگل می تواند به رفع بی اختیاری ادراری استرسی کمک کند. هدف از انجام ورزش های کگل تقویت ماهیچه های مثانه می باشد. علاوه بر ورزش های کگل کاهش وزن، ایجاد تغییرات مناسب در رژیم غذایی مانند قطع نوشیدنی های الکلی، قهوه و چای همچنین ترک سیگار می تواند بسیار موثر واقع گردد.
  • استفاده از پساری: پساری از متداول ترین دستگاه هایی است که برای درمان بی اختیاری ادراری استرسی کاربرد دارد. پساری ساختاری حلقه ای دارد که توسط متخصص زنان در واژن قرار می گیرد. پساری بر خلاف دیواره واژن و مجرای ادراری به سمت بالا فشار داده می شود. به این ترتیب موقعیت مجرای ادراری تصحیح شده و ترشح استرسی ادرار کاهش می یابد. در صورت داشتن پساری باید به طور مرتب با متخصص زنان خود در ارتباط باشید.
  • دارو درمانی: استفاده از برخی داروها می تواند به ریلکس شدن ماهیچه های مثانه کمک کرده و مانع از بروز اسپاسم در مثانه شود. پزشک متخصص زنان می تواند درمان دارویی به منظور رفع بی اختیاری ادرار در زنان را تجویز نماید.
  • استروژن: بعد از دوران یائسگی مقدار استروژن بدن کاهش می یابد. استفاده از دوز اندک استروژن موضعی به فرم کرم یا حلقه و یا پچ می تواند در ترمیم بافت مسیر ادراری و تخفیف بی اختیاری ادراری موثر باشد. استفاده از استروژن موضعی در صورت وجود سابقه سرطان سینه، رحم و یا هر دو توصیه نمی شود. ترکیب استروژن و پروژسترون در درمان بی اختیاری ادراری استفاده نمی شود. همچنین استفاده از استروژن خوراکی نیز به تشدید علائم بی اختیاری ادراری منجر می شود بنابراین استروژن خوراکی در درمان بی اختیاری ادرار در زنان کاربردی ندارد.
  • ایمی پرامین: ایمی پرامین نوعی داروی ضد افسردگی سه حلقه ای می باشد که به ریلکس شدن ماهیچه های مثانه کمک می کند. ایمی پرامین ممکن است در درمان ترکیبی از بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری فوریتی ادرار موثر واقع شود. ایمی پرامین به دلیل احساس خواب آلودگی که ایجاد می کند شب هنگام تجویز می گردد. بنابراین ایمی پرامین در درمان بی اختیاری ادرار در خواب نیز کاربرد دارد.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه