مروری بر درمان های مکمل برای بهبود علائم یائسگی با هدف پاسخ به این پرسش ها تنظیم شده است: در دوران یائسگی چه باید کرد؟ آیا درمان قطعی گر گرفتگی در استفاده از داروهای گیاهی می باشد؟ آیا مفهومی مانند درمان گیاهی یائسگی درست است؟ یائسگی چگونه درمان می شود؟

دروانا: 

 درمان های مکمل برای بهبود علائم یائسگی: مرور سریع

یائسگی به دوره ای از زندگی زنان اشاره دارد که طی آن دیگر فرد تخمک گذاری ندارد. سن یائسگی به طور میانگین 45 سال در نظر گرفته می شود. در برخی موارد با استفاده از جراحی، یا مصرف برخی داروها یائسگی زودتر از موعد روی می دهد. در دوران پیش یائسگی و بعد از یائسگی تجربه علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و یا اختلال در خواب متداول خواهد بود. بنابراین درمان عوارض یائسگی بر تخفیف علائمی مانند کاهش گر گرفتگی تمرکز دارد. درمان دارویی یائسگی مبتنی بر استفاده از هورمون ها می باشد که درمان قطعی بوده اما برخی از خانم ها مجاز به دریافت هورمون درمانی می باشند. 

در مقاله پیش رو سعی داریم به گزینه های مکمل در درمان یائسگی به عنوان درمان جایگزین بپردازیم. آیا درمان گرگرفتگی یائسگی با گیاهان دارویی امکان پذیر می باشد؟

گیاهان دارویی حاوی فیتواستروژن و درمان یائسگی

فیتواستروژن چیست؟ فیتواستروژن ترکیبات مشتق شده از منابع گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آنها شبیه به هورمون استروژن می باشد. ایزوفلاونوئیدهای موجود در گیاه سویا از جمله معروف ترین فیتواستروژن ها محسوب می شوند. به نظر می رسد فیتواستروژن ها برای مصارف کوتاه مدت انتخاب مطمئنی می باشند اما فواید استفاده از این ترکیبات در طولانی مدت چندان روشن نیست. خواص فیتواستروژن مشابه با هورمون استروژن در بدن می باشد. بنابراین خانم هایی که نمی توانند از استروژن استفاده کنند از ترکیبات فیتواستروژن نیز نمی توانند استفاده کنند.

نقش بلک کوهش در درمان یائسگی

بلک کوهش گیاه بومی آمریکای شمالی می باشد. ریشه ها و ریزوم بلک کوهش در برخی مکمل ها و قرص های گیاهی وجود دارد. در ایران نام تجاری مکمل گیاهی بلک کوهش قرص سیمی فوگل (قرص گیاهی یائسگی) می باشد. قرص سیمی فوگل به عنوان قرص گرگرفتگی یائسگی مورد مصرف دارد. لازم به ذکر است تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر گیاه بلک کوهش بر درمان یائسگی نتایج متناقضی را نشان داده است. در بررسی که در سال 2012 صورت پذیرفت جمع بندی محققین چنین بود "شواهد کافی در مورد تاثیر بلک کوهش بر درمان یائسگی در دسترس نیست". به طور کلی گیاه بلک کوهش ممکن است در تخفیف عوارض خفیف یائسگی موثر باشد. به ندرت احتمال آسیب کبدی به دنبال مصرف بلک کوهش مشاهده شده است. به همین دلیل افراد مبتلا به اختلالات کبدی باید قبل استفاده از مکمل بلک کوهش با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنند. درد در ناحیه شکمی، ادرار سیاه رنگ و زردی از علائم آسیب کبدی محسوب می شود. در صورت مشاهده چنین علائمی باید مصرف بلک کوهش فورا قطع گردد.

نقش ترکیبات طبیعی در درمان یائسگی

نقش ترکیبات طبیعی در درمان یائسگی بسیار مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است (برای مثال درمان گیاهی گرگرفتگی یائسگی). اما هیچ یک از مطالعات تاکنون ارتباط دقیق بین ترکیبات طبیعی و درمان یائسگی را روشن نکرده است. برخی از ترکیبات طبیعی می تواند با مصرف برخی داروها تداخل داشته و یا منجر به بروز عوارض جانبی گردد. البته رعایت سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل حاوی انواع میوه ها و سبزیجات و غلات کامل و پرهیز از مصرف چربی های اشباع، روغن و شکر می تواند علائم یائسگی را بهبود بخشد. توصیه می شود روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم و حداقل 800 تا 1000 واحد بین المللی ویتامین دی مصرف نمائید.

تاثیر ویتامین ایی در درمان یائسگی

برخی تحقیقات اندک نشان داده است استفاده از مکمل های ویتامین ایی می تواند در درمان یائسگی یا تخفیف علائم یائسگی موثر باشد. باید یادآور شد دوز بالای ویتامین ایی به کار رفته در مکمل ها می تواند احتمال بروز خونریزی و تداخل با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را افزایش دهد.

دستاورهای جدید در درمان یائسگی

در اواخر سال 2017 در کارآزمایی بالینی که در آمریکا صورت پذیرفت محققین به نقش صحبت درمانی در کاهش علائمی مانند اختلال در خواب در دوران یائسگی پرداختند. نتایج تحقیق به طور امیدوار کننده ای نشان داد می توان بر مواردی مانند تاثیر صحبت درمانی در تخفیف علائم دوران یائسگی سرمایه گذاری های بیشتر تحقیقاتی را انجام داد. نتایج تحقیق یاد شده در نشست سالانه انجمن یائسگی ارائه شده است باید یادآور شد موارد اشاره شده در نشست های پزشکی تا قبل انتشار در ژورنال های کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند. 

برگرفته از: وبسایت https://nccih.nih.gov/health
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه