خشکی واژن در یائسگی یکی از شایع ترین مشکلات می باشد. علت خشکی واژن بعد از دوران یائسگی کاهش مقدار استروژن در بدن توضیح داده شده است. از جمله علائم خشکی واژن درد در طول نزدیکی می باشد. استفاده از لوبریکانت ها و یا استروژن های موضعی به عنوان گزینه کمکی در درمان خشکی واژن در برخی بیماران توصیه می شود. به تازگی درمان خشکی واژن با لیزر مورد توجه بسیاری از بیماران و پزشکان متخصص قرار گرفته است.

دروانا: 

آیا درمان خشکی واژن با لیزر انجام می شود؟

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن در زنان یکی از مشکلاتی است که به دنبال یائسگی اتفاق می افتد و اغلب خانم ها در این مورد نمی توانند به راحتی و بدون خجالت با پزشک خود صحبت کنند. خشکی واژن در یائسگی یکی از مشکلات بسیار شایع می باشد که ناراحتی، درد و احساس خجالت از علائم خشکی واژن می باشند.

در برخی از تحقیقات نشان داده شده است بیش از نیمی از خانم ها در سنین بین 51 تا 60 سال از خشکی واژن رنج می برند. اما خبر خوب این است که رویکردهای جدید درمانی در مورد خشکی واژن می تواند امیدواری هایی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

علت خشکی واژن

اولین علت خشکی واژن، یائسگی است. در زمان یائسگی بدن دیگر به مقدار کافی استروژن تولید نمی کند. در نتیجه افت مقدار استروژن، دیواره های واژن نازک تر و شکننده تر می شوند. به این شرایط آتروفی واژن گفته می شود.

اگر چه یائسگی شایع ترین علت خشکی واژن می باشد اما در موارد زیر نیز احتمال بروز خشکی واژن وجود دارد:

  • در طول دوران قبل از یائسگی (سال های قبل از آن که روند قاعدگی به طور کامل متوقف شود)
  • بعد از درمان سرطان، درمان هایی مانند شیمی درمانی و یا رادیوتراپی در ناحیه ارگان های لگن
  • بعد از انجام هیسترکتومی (هیسترکتومی به برداشت رحم اشاره دارد)
  • بعد از انجام افوورکتومی یا برداشت تخمدان ها
  • در دوران شیردهی
  • به دنبال برخی عفونت های مزمن و طولانی مانند عفونت های قارچی طولانی مدت

درمان خشکی واژن

درمان های موجود برای خشکی واژن

لوبریکانت های واژینال و مرطوب کننده های واژن می تواند به طور موقتی برای رفع خشکی واژن عمل کنند. لوبریکانت هایی با پایه آبی می تواند نزدیکی را ساده تر و راحت تر کند در حالی که مرطوب کننده ها معمولا مدت زمان بیشتری دوام دارند و می توانند احساس خشکی واژن را تا حدی تخفیف دهند.

استروژن درمانی به دو فرم موضعی یا خوراکی نیز می تواند به عنوان گزینه ای دیگر در  درمان خشکی واژن درنظر گرفته شود. استروژن های موضعی مستقیما وارد واژن می شوند و در مقایسه با استروژن های خوراکی مرجح تر هستند. استروژن های موضعی در دوز کمتری مورد استفاده قرار می گیرند و در فرم موضعی استروژن کمتری وارد جریان خون می گردد.

استروژن های خوراکی اثربخشی کمتری در درمان خشکی واژن دارند و بدن را بیشتر در معرض هورمون قرار می دهند. به هر حال برخی خانم ها به دلایل مختلفی قادر به انجام هورمون درمانی نیستند. تحقیقات در مورد بی خطر بودن هورمون درمانی در خشکی واژن خانم ها به نتایج روشنی نرسیده است. لازم به ذکر است که استفاده از هورمون در درمان خشکی واژن فقط لایه سطحی واژن را بازسازی می کند.

درمان خشکی واژن با لیزر

و اما لیزر خشکی واژن اثربخشی معنی داری را در درمان آن نشان داده است. استفاده از دستگاه هایی مانند MonaLisa Touch® در واقع می تواند بافت واژن را دوباره ترمیم کند و بر خلاف درمان های استروژنی و یا استفاده از مرطوب کننده های واژینال مشکلات و عوارض چندانی را به دنبال نخواهد داشت.

درمان خشکی واژن با لیزر روشی کم تهاجمی، فاقد درد و سریع می باشد که تنها چند دقیقه زمان می برد. اغلب خانم هایی که استفاده از لیزر را برای درمان خشکی واژن انتخاب می کنند از نتایج راضی هستند.

در واقع در درمان خشکی واژن با لیزر از نوعی از لیزر فرکشنال CO2 استفاده می شود که مخصوص درمان بافت های واژن طراحی شده است. برای درمان خشکی واژن یا آتروفی واژن به خانم ها توصیه می شود که سه تا چهار جلسه لیزر درمانی با فواصل چهار هفته انجام دهند و پس از آن سالانه پیگیری هایی باید صورت پذیرد.

اما تعداد جلساتی که برای پیگیری لیزر خشکی واژن ضروری خواهد بود از فردی تا فرد دیگر متغیر می باشد و به شدت علائم خشکی واژن بستگی خواهد داشت. شواهد فزاینده ای در دسترس هستند که نشان می دهند لیزر درمانی در مواردی مانند بی اختیاری های استرسی، لیکن اسکلروزیس، التهاب ولو و اختلالات بعد از زایمان مانند آسیب هایی که در طول وضع حمل اتفاق می افتد نیز می تواند موثر واقع شود.  

برخی تحقیقات نشان داده است نتایج و بهبودی های حاصل از درمان خشکی واژن با لیزر شامل موارد زیر می باشد:

  • 90% بهبودی در سستی واژن
  • 85% کاهش در میزان خارش واژن
  • 84% کاهش در سوزش واژن
  • 76% بهبود در خشکی واژن
  • 72% بهبود درد در حین نزدیکی

باید توجه داشت لیزر درمانی واژن برای رفع خشکی واژن تنها باید توسط متخصص زنان آموزش دیده که در درمان بیماری های واژن تخصص و مهارت کافی دارد، صورت پذیرد.

دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیرین شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و همچنین دارای تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان و لیزردرمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیرین شمس
برگرفته از: وبسایت http://www.totalhealth.co.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه