ورم مچ پا در دوران بارداری : ورم یک پا در دوران بارداری نشانه چیست؟ علت ورم مچ پا در دوران بارداری چیست؟ آیا برای کاهش ورم مچ پا در بارداری راهی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 ورم مچ پا در دوران بارداری

علت ورم مچ پا در دوران بارداری چیست؟ یا به عبارتی چه چیزی سبب تورم مچ پا در بارداری می شود و چه اقداماتی می توان درباره تورم مچ پا در دوران بارداری انجام داد؟ ورم یک پا در بارداری نشانه چیست؟

در مورد علت ورم مچ پا در دوران بارداری باید عنوان داشت فاکتورهای مختلفی سبب بروز ورم مچ پا در دوران بارداری می شود. برای مثال بدن در دوران بارداری مایعات بیشتری را در خود نگاه می دارد. همچنین رحم در حال رشد نیز فشاری را بر روی وریدها وارد می سازد. این فشار سبب می شود بازگشت خون به قلب دشوار گردد. تغییرات هورمونی نیز در ایجاد ورم مچ پا در دوران بارداری دخالت دارد.

ورم پا و مچ پا در دوران بارداری شایع است و معمولا بعد از زایمان این علائم از بین خواهند رفت. اما با این حال نکاتی در مورد ورم مچ پا در دوران بارداری وجود دارد که شما را در این دوران یاری خواهد ساخت:

  • پاهای خود را آویزان نگاه ندارید: از ایستادن به مدت طولانی بپرهیزید. تا جایی که می توانید پاهای خود را آویزان نکنید و روی صندلی یا پایه ای قرار دهید. گهگاهی پای خود را از محل مچ بچرخانید و با حرکات پا سبب ایجاد کشیدگی در ماهیچه پشت پا گردید. بهتر است دراز بکشید و پاهای خود را کمی بالاتر قرار دهید. بدین ترتیب به کاهش تورم مچ پا در بارداری کمک می کنید.
  • به سمت چپ بدن خود بخوابید: به این ترتیب فشار روی ورید بزرگی که خون را از نیمه پایینی بدن به سمت قلب می فرستد کاهش خواهد یافت همچنین می توانید با استفاده از بالشی که زیر پای خود قرار می دهید پاهای خود را کمی بالا آورید.
  • استفاده از برخی جوراب های مخصوص: برای دریافت پشتیبانی بهتر در طول روز، پزشک می تواند استفاده از برخی جوراب ها را برای کاهش ورم مچ پا در دوران بارداری به شما توصیه کند.
  • در طول روز به لحاظ فیزیکی فعال باشید: پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری می تواند از گزینه های مناسبی باشد که به کاهش ورم مچ پا در دوران بارداری می انجامد.
  • در استخر بایستید و یا راه بروید: تحقیقات اندکی در مورد تاثیر استفاده از فشار آب برای بهتر شدن پا و ورم مچ پا در بارداری در دسترس است اما با این حال به نظر می رسد ایستادن و یا پیاده روی کردن در استخر می تواند بافت های پا را فشرده کرده و به این ترتیب ورم مچ پا در دوران بارداری را به طور موقتی تخفیف دهد.
  • استفاده از لباس های آزاد: استفاده از لباس های تنگ جریان خون را محدود می کند. از پوشیدن جوراب هایی با کش سفت که روی مچ پا یا ماهیچه ساق پا قرار می گیرد اجتناب کنید؛ این حالت ورم مچ پا در بارداری را تشدید می کند.

برخی از تحقیقات نشان داده است استفاده از ماساژ پا و یا رفلکسولوژی می تواند فشار و ورم مچ پا در دوران بارداری را کاهش دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که ورم مچ پا در دوران بارداری به این معنی نیست که شما مقدار مایعات زیادی استفاده کرده اید. استفاده از 2.4 لیتر مایعات در دوران بارداری توصیه می گردد.

به هر حال به خاطر داشته باشید که تورم اندک در پا و مچ پا در دوران بارداری طبیعی می باشد اما ورم مچ پا در دوران بارداری که طور ناگهانی ظاهر شود و با درد همراه باشد، مخصوصا ورم یک پا در دوران بارداری می تواند نشان دهنده بروز لخته خونی باشد. افزایش ناگهانی ورم مچ پا در دوران بارداری نیز می تواند به این معنا باشد که فشار خون شما بیش از حد نرمال است. هر دوی این شرایط (فشار خون بالا و یا احتمال وجود لخته خونی) از مواردی است که فورا باید مورد معاینه پزشک و درمان قرار گیرد.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوزان پیروان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه