تغییرات دوران بارداری برای مثال تغییرات سینه در بارداری و تغییرات و رشد سریع جنین سبب بروز نگرانی، دغدغه و پرسش هایی در ذهن خانم های باردار خواهد شد. درک تغییرات هفته به هفته بارداری، خطرات احتمالی بارداری و دانستن نکات بارداری سالم شما را در مسیر مناسبی قرار می دهد.   

دروانا: 

 تغییرات دوران بارداری

از زمانی که متوجه بارداری خود شوید، تغییرات بارداری هفته به هفته را تجربه خواهید کرد. به عبارتی تغییرات در دوران بارداری بسیار سریع روی می دهد، از این رو ایجاد سوال و دغدغه های مختلف در ذهن مادران باردار بسیار طبیعی می باشد. برای مثال عوامل موثر در بارداری سالم چیست؟ تغذیه سالم در دوران بارداری برای داشتن بارداری سالم چیست؟ آیا باید ورزش کنم؟ تست های بارداری ضروری کدامند؟

اگر بارداری دو قلو یا چند قلو را تجربه می کنید در آن صورت در هفته های بارداری سوالات بیشتری ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. اضافه وزن مناسب در بارداری برای من چقدر است؟ چگونه می توانم از بروز زایمان زودرس جلوگیری کنم؟ آیا باید در تختخواب بمانم و استراحت کنم؟

تغییرات هفته به هفته بارداری

درک تغییرات هفته به هفته بارداری شما را در فهم بهتر وقایع بارداری و تصمیم گیری های مناسب یاری خواهد داد. در این دوران باید ها و نباید های تغذیه ای را خواهید آموخت. همچنین انجام ورزش و یا داشتن نزدیکی جنسی در این دوران تغییراتی خواهد کرد. شما به دلیل بارداری با شرایط جدید مانند کمردرد رو به رو خواهید بود. مشکلات گوارشی در بارداری از دیگر مواردی است که به دلیل تغییر فیزیکی ممکن است تجربه کنید. بنابراین هر چه بیشتر در مورد بارداری بدانید آمادگی شما نیز بیشتر خواهد بود.

تغییرات در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری سه ماهی است که مادر و جنین هر دو با تغییرات سریعی رو به رو خواهند شد. تغییرات سینه در بارداری، خستگی و حالت تهوع، هیجان و اضطراب از جمله تغییراتی است که مادر تجربه خواهد کرد. جنین در سه ماهه اول بارداری به سرعت رشد می کند. مغز، نخاع و سایر ارگان ها شروع به شکل گرفتن می کنند و ضربان قلب آغاز می گردد. در این زمان انگشتان دست و پای جنین آغاز به شکل گیری می کنند. اگر شما در سه ماهه اول بارداری قرار داشته باشید باید برای آغاز دریافت مراقبت های بارداری یا پریناتال به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

در طول سه ماهه دوم بارداری شما نسبت به گذشته احساس بهتری خواهید داشت. در این زمان می توانید از دوران بارداری خود لذت برید. در طول سه ماهه دوم بارداری جنین رشد بیشتری می کند. در این زمان شما ممکن است متوجه بزرگ تر شدن سینه ها، بزرگ شدن شکم و تغییرات در پوست خود شوید. جنین در سه ماهه دوم می تواند حرکت کند و بشنود. در هفته بیستم بارداری شما نیمی از مسیر بارداری را طی کرده اید.

در طول سه ماهه دوم بارداری بهتر است ملاقات منظم با پزشک متخصص زنان و زایمان خود را ادامه دهید. در این دوران هر مورد نگران کننده ای که با آن برخورد می کنید را با پزشک در میان گذارید و حتی مواردی که به نظر شما کم اهمیت می باشد را نیز با پزشک مطرح سازید.

تغییرات سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری به لحاظ فیزیکی و عاطفی چالش برانگیز می باشد. در سه ماهه سوم بارداری علائمی مانند کمر درد، ورم مچ پا و اضطراب را تجربه خواهید کرد. در طول سه ماهه سوم بارداری جنین می تواند چشم های خود را باز کند. رشد سریع جنین در این دوران سبب می شود تا حرکات جنین را با قدرت بیشتری احساس کنید.

در طول سه ماهه سوم بارداری به طور مرتب با پزشک متخصص زنان و زایمان در ارتباط خواهید بود. پزشک موقعت جنین و تغییرات دهانه رحم در بارداری را بررسی می کند. هر چه به زمان زایمان نزدیک تر می شوید سوالات بیشتری در ذهن شما ایجاد می گردد.

مشکلات بارداری زنان

در طول دوران بارداری سلامت جنین در اولویت شما قرار می گیرد. به همین دلیل مشکلات بارداری می تواند برای شما بسیار نگران کننده باشد. ابتلا به شرایط مزمنی مانند دیابت، تشنج یا افسردگی بر روند بارداری شما تاثیر می گذارد و احتمال بروز برخی عوارض خطرناک را در شما افزایش می دهد. ممکن است به مانیتورینگ دقیق نیاز داشته باشید و یا برای پیشگیری از بروز برخی عوارض بارداری تغییراتی در برنامه درمانی شما ایجاد شود.

با وجودی که مشکلات و عوارض بارداری ممکن است استرس هایی را برای شما به همراه داشته باشد اما به خاطر داشته باشید که اغلب افراد می توانند بارداری سالمی را پشت سر گذارند.

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه فیروزي دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه فیروزی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه