جراحی زیبایی پلک به منظور رفع افتادگی پلک های پایین و بالا انجام می گیرد. اطلاعات تکمیلی در مورد جراحی زیبایی پلک را در مقاله زیر مطالعه نمایید. 

دروانا:

جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی یک روش جراحی برای بهبود ظاهر پلک ها است. جراحی زیبایی پلک ممکن است بر روی پلک های بالا، پلک های پایین یا هر دو انجام گیرد. در مواردی که فرد به دنبال بهبود ظاهر پلک های خود است و یا مشکلات عملکردی را در اثر افتادگی پلک ها تجربه می کند، جراحی زیبایی پلک می تواند نواحی اطراف چشم ها را جوان تر سازد.

آمادگی برای جراحی زیبایی پلک

در آمادگی برای جراحی زیبایی پلک، جراح انجام تست های آزمایشگاهی را توصیه کرده و معاینه پزشکی انجام می دهد، مصرف برخی داروها را توصیه کرده یا دوز داروهای مصرفی بیمار را تنظیم می کند، به بیمار توصیه می شود که قبل از جراحی زیبایی پلک سیگار را ترک کند، مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که خطر خونریزی و کبودی را بالا می برند ممنوع است. جراحی زیبایی پلک باید در یک مرکز جراحی مجهز یا بیمارستان انجام شود. فرد باید از فردی دیگر بخواهد که بعد از جراحی او را به منزل برساند و شب اول بعد از جراحی زیبایی پلک کنار او بماند.

خطرات جراحی زیبایی پلک

برای انجام جراحی زیبایی پلک، فرد باید مزایا و معایب این جراحی را در نظر بگیرد. عوارض احتمالی جراحی زیبایی پلک عبارتند از: خطرات بیهوشی، تورم و کبودی، خونریزی خطوط برش، خشکی چشم ها، حساسیت به خورشید یا سایر نورهای روشن، مشکل در بستن چشم ها، اکتروپیون (به سمت بیرون چرخیدن پلک پایین)، عفونت، پایین افتادن پلک پایین (معمولا موقتی است)، تغییراتی در حس پوستی یا بی حسی پلک ها و بر جای ماندن اسکار.

دوره ریکاوری جراحی زیبایی پلک

در دوره ریکاوری این جراحی، پمادهای نرم کننده و کمپرس سرد برای بهبود عوارض مورد استفاده قرار می گیرند؛ در برخی موارد بعد از اتمام جراحی چشم ها باید با گاز استریل پوشانده شوند. پزشک دستورالعمل هایی را برای مراقبت بعد از جراحی زیبایی پلک به بیمار ارائه می دهد که شامل نحوه مراقبت از چشم ها، داروهای موضعی یا خوراکی برای کمک به بهبودی و کاهش احتمال عفونت، هشدارهایی پیرامون وضعیت محل جراحی و زمان مراجعه مجدد به پزشک هستند. در ابتدا جراحی زیبایی پلک ممکن است موجب اندکی تورم، تحریک پوستی، تحریک محل برش جراحی، خشکی چشم ها و احساس ناراحتی شود که به کمک دارو، کمپرس سرد و پماد قابل کنترل هستند. بیمار باید تا زمانی که فرآیند بهبودی بعد از جراحی زیبایی پلک کامل شود از ضد آفتاب و عینک آفتابی تیره استفاده کند. فرد باید تمام سوالات خود پیرامون دوره ریکاوری جراحی زیبایی پلک را از پزشک بپرسد.

  • بعد از جراحی زیبایی پلک، فرد چه دارویی دریافت می کند؟
  • آیا محل جراحی پانسمان می شود؟
  • چه زمان پانسمان برداشته می شود؟
  • آیا بخیه ها کشیده می شوند؟ چه موقع؟
  • چه موقع فرد می تواند به فعالیت طبیعی و ورزش کردن ادامه دهد؟
  • چه موقع بیمار باید مجددا به پزشک مراجعه نماید؟

نتایج جراحی زیبایی پلک

نتایج جراحی زیبایی پلک طولانی مدت هستند. با این که این جراحی با درد اندکی همراه است، امکان بروز کبودی و تورم وجود دارد. بیشتر بیماران ظرف 10 تا 14 روز می توانند در اجتماع حضور یابند. با این حال، مشاهده نتایج نهایی جراحی زیبایی پلک به چند ماه زمان نیاز دارد. با این که انتظار می رود که بلفاروپلاستی برخی مشکلات را به طور دائمی برطرف سازد، روند افزایش سن و پیری نیز به طور طبیعی ادامه دارد. محافظت در برابر نور خورشید می تواند در حفظ نتایج جراحی زیبایی پلک کمک کننده باشد. با این که فرد و جراح در انتظار نتایج خوب هستند، در برخی موارد نتایج مورد نظر با انجام یک جراحی به دست نمی آید و انجام جراحی دیگری لازم است. در نظر داشتن دستورالعمل های بعد از جراحی برای یک جراحی موفقیت آمیز ضروری است. در دوره بهبودی، برش های جراحی زیبایی پلک نباید در معرض فشار، سایش یا حرکت زیاد قرار گیرند.

دکتر فرزاد پناهی پزشک متخصص جراحی عنوان می نمایند که: "بیماران جوان و یا میانسال نیاز چندانی به عمل جراحی پلک ندارند بخصوص که بعد از مدتی مجدد نیاز به جراحی پلک وجود خواهد داشت". 

دکتر فرزاد پناهی
دكتر فرزاد پناهي متخصص جراحی عمومی در تهران، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر فرزاد پناهی عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران و عضو انجمن جراحان عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرزاد پناهی
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه