رینوپلاستی یک روش جراحی برای تغییر در شکل و اندازه بینی است که اغلب به کمک بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می گیرد. در این مقاله نکاتی پیرامون روش و علت انجام رینوپلاستی بینی بررسی می شود.

دروانا:

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی جراحی است که به منظور ترمیم یا تغییر شکل بینی انجام می شود. رینوپلاستی بسته به دقت روش و ترجیح فرد ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام گیرد. عمل رینوپلاستی در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی قابل انجام است. به کارگیری روش های پیچیده در رینوپلاسنی بینی زمان بستری شدن در بیمارستان را بیشتر می کند. عمل رینوپلاستی اغلب به 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد و در مواردی ممکن است طولانی تر شود.

در بی حسی موضعی برای رینوپلاستی، بینی و نواحی اطراف آن بی حس می شوند. شما ممکن است اندکی داروی آرام بخش دریافت کنید اما در طول عمل رینوپلاستی به هوش هستید. بیهوشی عمومی برای رینوپلاستی بینی موجب به خواب رفتن شما در طول جراحی می شود. رینوپلاستی بینی اغلب از طریق ایجاد یک برش در داخل سوراخ های بینی انجام می شود. در برخی موارد، برش از خارج در اطراف پایه بینی ایجاد می شود. این نوع برش در عمل رینوپلاستی به منظور کار بر روی نوک بینی (در صورت نیاز به پیوند غضروف) ایجاد می گردد. اگر بینی نیاز به تنگ کردن داشته باشد، برش ها در عمل رینوپلاستی در اطراف سوراخ ها نیز ایجاد می شود. برش های کوچک در طرفین بینی به منظور شکستن و تغییر شکل استخوان انجام می گیرد.

در رینوپلاستی بینی، یک اسپلینت فلزی یا پلاستیکی در خارج بینی قرار می گیرد. این کار به حفظ شکل جدید استخوان زمانی که جراحی رینوپلاستی به پایان می رسد، کمک می کند. اسپلینت های نرم پلاستیکی نیز در سوراخ های بینی قرار می گیرند. این کار به حفظ ثبات دیواره تقسیم کننده بین راه های هوایی کمک می کند.

رینوپلاستی: علت انجام

رینوپلاستی بینی یکی از رایج ترین روش های جراحی پلاستیک است که در موارد زیر انجام می شود:

  • کاهش یا افزایش اندازه بینی
  • تغییر شکل نوک یا پل بینی
  • باریک کردن سوراخ های بینی
  • تغییر زاویه بین بینی لب بالایی
  • اصلاح یک نقص یا آسیب مادرزادی
  • کمک به رفع برخی مشکلات تنفسی

عمل رینوپلاستی در مواردی ممکن است یک روش زیبایی باشد. در این موارد، هدف از رینوپلاستی بینی تغییر شکل بینی به حالتی که برای فرد خوشایند تر است، خواهد بود. بسیاری از جراحان ترجیح می دهند که عمل جراحی رینوپلاستی را بعد از اتمام رشد استخوان بینی انجام دهند. سن 14 تا 15 سالگی در دختران و اندکی بعد تر در خانم ها زمانی است که رشد استخوان بینی متوقف شده است.

رینوپلاستی: عوارض

به طور کلی عوارض ناشی از بیهوشی و جراحی شامل موارد زیر می باشد:

  • واکنش به داروها، مشکلات تنفسی
  • خونریزی، عفونت یا کبودی

عوارض رینوپلاستی به طور خاص شامل موارد زیر می باشد:

  • از دست رفتن پشتیبانی بافت بینی
  • تغییراتی در کانتور بینی
  • نیاز به انجام جراحی دیگر

بعد از عمل رینوپلاستی، عروق خونی کوچک که ترکیده اند ممکن است نقاط قرمز رنگ کوچکی را در سطح پوست ایجاد کنند. این نقاط اغلب خفیف اما پایدار هستند. اگر رینوپلاستی بینی از داخل آن انجام گیرد، اسکارهایی بر جای نمی گذارد. اگر رینوپلاستی سوراخ های بینی را تنگ کند، ممکن است اسکارهای کوچکی در پایه بینی باقی بمانند که اغلب قابل مشاهده نیستند. در موارد نادر، بعد از رینوپلاستی بینی ممکن است به جراحی دیگری برای اصلاح تغییرات ایجاد شده نیاز است.

رینوپلاستی: قبل از جراحی

جراح قبل از انجام عمل رینوپلاستی بینی دستورالعمل هایی را به شما ارائه می دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • متوقف ساختن مصرف داروهای رقیق کننده خون. جراح شما لیستی از این داروها را در اختیار شما قرار می دهد.
  • ارزیابی وضعیت کلی سلامت برای اطمینان از سلامتی شما قبل از عمل رینوپلاستی
  • ترک سیگار 2 تا 3 هفته قبل و بعد از رینوپلاستی بینی به منظور کمک به بهبودی سریع تر

رینوپلاستی: بعد از جراحی

شما ممکن است در همان روز رینوپلاستی بینی به منزل بازگردید. بلافاصله بعد از عمل رینوپلاستی، بینی و صورت شما متورم و دردناک می شوند؛ سردرد نیز شایع است. پانسمان داخل بینی معمولا 3 تا 5 روز بعد از رینوپلاستی برداشته می شود. اسپلینت به کار رفته در عمل رینوپلاستی ممکن است برای 1 تا 2 هفته باقی بماند.

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه