جراحی سپتوپلاستی بینی تیغه بینی را از طریق ترمیم، تغییر موقعیت و جایگزینی غضروف، استخوان یا هر دو در داخل بینی، اصلاح می کند. در مورد تاثیرات سپتوپلاستی بینی با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

دروانا:

 سپتوپلاستی بینی چیست؟

سپتوپلاستی بینی یک روش جراحی است که برای اصلاح انحراف تیغه بینی (جابجایی استخوان و غضروفی که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کنند) به کار گرفته می شود. در طول عمل سپتوپلاستی بینی، تیغه بینی صاف می شود و مجددا در وسط بینی قرار می گیرد. برای این کار جراح باید بخش هایی از تیغه بینی را قبل از قرار دادن تیغه در محل مناسب بریده و برمی دارد.

زمانی که تصمیم به انجام جراحی سپتوپلاستی بینی دارید، جراح پلاستیک علائم شما مانند مشکلات تنفسی و ساختار و مشخصه های فیزیکی بینی شما را معاینه می کند. در مورد تاثیرات سپتوپلاستی بینی با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

موارد استفاده از عمل سپتوپلاستی بینی

وجود انحراف در تیغه بینی شایع ترین مورد استفاده جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی محسوب می شود. زمانی که انحراف تیغه بینی شدید است، ممکن است یک طرف بینی را مسدود کرده و با کاهش جریان یافتن هوا، موجب بروز مشکل در نفس کشیدن از یک یا هر دو طرف بینی شود.

انحراف تیغه بینی همچنین موجب قرارگیری بیشتر در معرض جریان هوا خشک می گردد که در برخی افراد موجب ترک خوردن یا خونریزی بینی می شود. سپتوپلاستی بینی تیغه بینی را از طریق ترمیم، تغییر موقعیت و جایگزینی غضروف، استخوان با هر دو در داخل بینی، اصلاح می کند.

اگر شما دچار علائمی همچون مشکل در تنفس از طریق بینی هستید که به طور چشمگیری بر روی زندگی شما تاثیر داشته اند، شما ممکن است به جراحی سپتوپلاستی بینی برای صاف کردن تیغه نیاز داشته باشید.

عوارض سپتوپلاستی بینی

عمل سپتوپلاستی بینی نیز مانند سایر جراحی های بزرگ، عوارضی همچون خونریزی، عفونت و عوارض جانبی ناشی از بیهوشی را به دنبال دارد. سایر عوارض سپتوپلاستی که احتمال بروز آن ها وجود دارد عبارتند از:

  • ادامه یافتن علائم قبل از عمل مانند انسداد بینی
  • خونریزی زیاد
  • تغییر در شکل بینی
  • ایجاد حفره در تیغه بینی
  • کاهش در حس بویایی
  • تجمع خون در فضای بینی که ممکن است به تخلیه نیاز داشته باشد (هماتوم سپتوم)
  • بی حسی موقت در دندان ها یا لثه های بالا

در برخی موارد ممکن است برای رفع این عوارض سپتوپلاستی بینی یا مواقعی که نتیجه حاصله مطابق انتظارات شما نیست، به جراحی دیگری نیاز باشد. قبل از جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی، در مورد خطرات آن با جراح پلاستیک مشورت کنید.

آمادگی برای عمل سپتوپلاستی بینی

در ملاقات خود با جراح پلاستیک قبل از جراحی سپتوپلاستی بینی، موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

  • سابقه پزشکی: پزشک سوالاتی را در مورد شرایط شما در حال حاضر و گذشته و همچنین داروهای مصرفی تان می پرشد.
  • معاینه فیزیکی: پزشک شما را به طور فیزیکی معاینه می کند. او پوست شما و داخل و خارج بینی را بررسی می کند.
  • عکس برداری: در برخی موارد پزشک عکس هایی را از زوایای مختلف بینی شما می گیرد. پزشک این عکس ها را به منظور صحبت های قبل از جراحی و یا مقایسه قبل و بعد از جراحی سپتوپلاستی بینی می گیرد.
  • صحبت در مورد انتظارات شما: شما و پزشک باید در مورد انتظارات خود صحبت کنید. پزشک توضیحات لازم را در مورد اثرات سپتوپلاستی بر روی بینی شما و نتایج حاصله ارائه می دهد.

غذا و داروها

در طول دو هفته قبل و بعد از عمل سپتوپلاستی بینی از مصرف داروهای حاوی ایبوپروفن یا آسپیرین بپرهیزید. این داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند. تنهای داروهایی را مصرف کنید که توسط جراح تایید یا تجویز شده اند. اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید؛ سیگار کشیدن فرآیند بهبودی بعد از جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی را مختل می کند.

روش عمل سپتوپلاستی بینی

سپتوپلاستی بینی تیغه بینی را از طریق ترمیم، تغییر موقعیت و جایگزینی استخوان یا غضروف صاف می کند. بدین منظور جراح شکاف هایی را در بینی ایجاد می کند (شکاف های کوچک بین دو سوراخ بینی). اگر استخوان بینی منحرف شده باشد و تیغه را به یک سمت متمایل ساخته باشد، لازم است که استخوان بینی شکسته شده و در موقعیت مناسبی قرار گیرد. پیوند های پخش کننده نوارهای کوچک و محکمی از غضروف هستند که می توانند به اصلاح انحراف تیغه بینی در مواردی که مشکل در پل بینی است، کمک کنند.

بسته به ترجیح شما و پزشک و میزان پیچیدگی جراحی، عمل سپتوپلاستی بینی به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی نیاز دارد. در مورد این که چه نوع بی حسی در جراحی سپتوپلاستی بینی برای شما مناسب است، با پزشک صحبت کنید. در طول جراحی، شکاف های ایجاد شده بخیه قابل جذب بسته می شوند. برای حمایت از تیغه ممکن است از تراشه های سیلیکونی نرم در داخل هر سوراخ بینی استفاده شود. پزشک برای پیشگیری از خونریزی بعد از عمل سپتوپلاستی بینی، مواد بانداژ مانندی را در بینی شما قرار می دهند.

بعد از جراحی سپتوپلاستی، شما به بخش ریکاوری منتقل می شوید جایی که وضعیت شما و بروز احتمالی عوارض بررسی می شوند. عمل سپتوپلاستی بینی معمولا یک جراحی سرپایی محسوب می شود و شما می توانید همان روز به منزل بازگردید.

مراقبت های بعد از عمل سپتوپلاستی

برای کاهش خطر خونریزی و تورم، جراح از شما می خواهد تا نکات زیر را برای چندین هفته بعد از عمل جراحی سپتوپلاستی بینی، در نظر داشته باشید. بسته به وسعت جراحی، از شما خواسته می شود تا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از انجام فعالیت های شدید مانند ورزش هوازی یا پیاده روی خودداری کنید. این کار احتمال بالا رفتن فشار خون که موجب خونریزی بینی می شود را کاهش می دهد.
  • در بینی خود ندمید.
  • هنگاه خواب سر خود را در موقعیت بالاتری قرار دهید.
  • لباس های جلو باز بپوشید و از پوشیدن لباس هایی که باید از سر وارد شوند مانند تی شرت یا پلوور بپرهیزید.

دکتر کامیار اژدری جراح پلاستیک و زیبایی اظهار می دارند که متاسفانه جراحی زیبایی بینی بیش از حد نیاز در ایران انجام می شود. توصیه می شود واقعا فقط زمانی که نیاز است و در صورت لزوم عمل جراحی بینی انجام شود. چون عمل زیبایی بینی ممکن است خطرات و عوارض خاص خودش را داشته باشد.

دکتر کامیار اژدری

دکتر کامیار اژدری

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
جناب آقای دکتر کامیار اژدری فوق تخصص جراحی پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کامیار اژدری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه