جراحی غبغب به منظور برداشتن چربی اضافی زیر چانه انجام می گیرد که روش های مختلفی برای آن وجود دارند. در مواردی تزریق ماده حل کننده چربی جایگزین جراحی می گردد.

دروانا:

جراحی غبغب

بسیاری از افراد ممکن است چربی اضافی در زیر چانه خود داشته باشند که غبغب یا پری زیر فک نام می گیرد. عوامل بسیاری موجب شکل گیری غبغب می شوند که شامل فاکتورهای ارثی، وزن، آناتومی و موقعیت راه هوایی هستند. طبق آماری که انجمن جراحان آمریکا به دست آورده است، 68 درصد مردم چربی زیر چانه یا غبغب دارند. روش های جراحی که از گذشته انجام می شدند و همچنین روش های جدید برای انجام جراحی غبغب به کار گرفته می شوند.

روش های مختلف برداشتن غبغب

جراحان پلاستیک از روش های مختلفی برای برداشتن غبغب استفاده می کنند.

این روش ها شامل موارد زیر هستند:

روش های مختلف برداشتن غبغب: لیپوساکشن

این روش چربی زیر پوست را برمی دارد و کانتور چانه و گردن را برجسته تر می سازد. برای انجام لیپوساکشن به عنوان روش جراحی غبغب، جراح برش کوچکی در زیر پوست ایجاد می کند، لوله را وارد کرده و چربی را بیرون می کشد. لیپوساکشن معمولا به کمک بی حسی موضعی انجام می گیرد که تنها ناحیه که تحت جراحی قرار می گیرد بی حس می شود.

روش های مختلف برداشتن غبغب: لیفت صورت

جراحان از طریق لیفت صورت چربی و پوست شل و افتاده اطراف چانه و گردن را برداشته و مشکل غبغب را رفع می کنند. در بیشتر موارد جراحی لیفت صورت با بیهوشی عمومی انجام می گیرد اما در مواردی ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود.

روش های مختلف برداشتن غبغب: لیفت گردن

انواع مختلفی از لیفت گردن به منظور برداشتن پوست اضافی (سرویکوپلاستی) یا سفت کردن عضلات گردن (پلاتیسماپلاستی) برای بهبود کانتورهای گردن و چانه انجام می گیرند. جراحان اغلب لیفت صورت را به همراه این روش انجام می دهند که برای چند ماه موجب احساس کشش در گردن می گردد.

بعد از هر یک از این روش های جراحی غبغب، فرد برای 10 تا 14 روز دچار کبودی و ورم می شود. بیهوشی عمومی که برای جراحی غبغب انجام می گیرد ممکن است خطراتی را برای افرادی که به مشکلات خاص دچار هستند، ایجاد کند. افراد سیگاری و افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین استفاده می کنند نیز در طول جراحی ممکن است دچار خونریزی شدید شوند.

دئوکسی کولیک اسید؛ جایگزینی برای جراحی غبغب

یکی از پیشرفت هایی که در زمینه محصولات ضد پیری رخ داده است استفاده از دئوکسی کولیک اسید است؛ یک ماده تزریقی که برای درمان غبغب به کار می رود. این ماده در ترکیب مایع صفرا وجود دارد که چربی موجود در غذا را حل می کند. تزریق دئوکسی کولیک اسید به زیر پوست چانه چربی این ناحیه را ذوب کرده؛ بدن چربی ذوب شده را بازجذب می کند. این روش غیر جراحی در چندین جلسه درمان با فاصله چند هفته از یکدیگر انجام میگیرد. بیشتر افراد به دو یا سه جلسه درمان نیاز دارند اما بسته به بیمار و مقدار چربی اضافی موجود در ناحیه مورد نظر ممکن است درمان در شش جلسه کامل شود.

مزایا و معایب دئوکسی کولیک اسید

افرادی تزریق این ماده برای رفع غبغب را انتخاب می کنند که تمایلی به انجام جراحی ندارند. با این حال هر روش درمانی همانند تزریق دئوکسی کولیک اسید معایبی دارد. تزریق این ماده یک روش موثر در رفع چربی زیر چانه است اما مشکلات جانبی به همراه دارد. تزریق دئوکسی کولیک اسید دردی بیشتر از تزریق فیلرهای پوستی و بوتاکس دارد. بعد از هر جلسه درمان فرد ممکن است برای ده روز در ناحیه گردن دچار ورم شود. نتایج حاصل از این تزریق تا زمانی که فرد وزن طبیعی خود را حفظ کند باقی می ماند. در حال حاضر افرادی زیادی از این روش برای رفع غبغب استقبال می کنند اما باید بدانند که تزریق دئوکسی کولیک اسید یک روش سریع و آسان نیست.


دکتر سید سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید سعید شیرنگی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه