جراحی زیبایی گوش جراحی است که به منظور بهبود ظاهر گوش ها و اصلاح برخی ناهنجاری ها در ظاهر آن ها انجام می گیرد. در این مقاله نکاتی را پیرامون نحوه انجام، آمادگی و عوارض جراحی زیبایی گوش بررسی می کنیم. 

دروانا:

جراحی زیبایی گوش چیست؟

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی جراحی است که به منظور بهبود شکل، موقعیت و تناسب گوش انجام می گیرد. جراحی زیبایی گوش می تواند نقص در ساختار گوش که به صورت مادرزادی وجود دارد مانند بیش از حد بزرگ بودن یا بیرون زدگی آن را برطرف سازد و همچنین می تواند شکل گوش که با رشد بیشتر برجسته تر شده و یا در اثر جراحت تغییر کرده است را اصلاح نماید.

جراحان تکنیک هایی را برای جراحی زیبایی گوش به کار می گیرند که شکلی طبیعی در گوش ایجاد کرده و در عین حال تعادل و تناسب را در گوش ها و صورت ایجاد می کند. اصلاح حتی ناهنجاری های خفیف به کمک جراحی زیبایی گوش تاثیر بزرگی بر روی ظاهر و اعتماد به نفس ما خواهد داشت.

جراحی زیبایی گوش: چه افراد کاندید مناسبی هستند؟

جراحی زیبایی گوش یک تصمیم بسیار شخصی است که در صورت مشورت با جراح نتایج خوبی را به دنبال دارد. جراح بهترین رویکرد را برای جراحی زیبایی گوش در شما انتخاب می کند. افرادی که کاندیدهای مناسبی برای اتوپلاستی هستند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • افراد سالم که به بیماری مهلک یا عفونت های گوش مزمن درمان نشده مبتلا نیستند.
  • افرادی که به بیماری ها و شرایطی که بهبودی بعد از جراحی زیبایی گوش را با مشکل روبه رو می کنند دچار نیستند.
  • افرادی که سیگار نمی کشند.
  • افرادی که انتظارات واقعی و معقولی از جراحی زیبایی گوش در ذهن خود دارند.

جراحی زیبایی گوش: آمادگی برای جراحی چیست؟

آمادگی برای عمل جراحی زیبایی گوش شامل اقدامات زیر می باشد:

  • تست های آزمایشگاهی یا ارزیابی پزشکی
  • مصرف برخی داروها یا تنظیم دوز داروهای مصرفی
  • ترک سیگار قبل از جراحی زیبایی گوش
  • پرهیز از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی به علت افزایش خطر خونریزی

جراحی زیبایی گوش: چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی زیبایی گوش از طریق ایجاد یک برش در پشت گوش انجام می شود که این امکان را به جراح می دهد که غضروف را تا اندازه ای بردارد که گوش به عقب و به سمت سر خم شود. سپس از بخیه های دائمی برای ثابت نگه داشتن گوش در موقعیت خود استفاده می شود.

تکنیک دیگر برای جراحی زیبایی گوش چین دادن ساده غضروف به داخل خود است که گوش را به سر نزدیک تر می کند. در افرادی با سن کمتر از بیهوشی عمومی برای انجام عمل جراحی زیبایی گوش استفاده می شود. در افراد با سن بیشتر ممکن است بی حسی موضعی به همراه داروی آرام بخش برای انجام اتوپلاستی استفاده شود.

جراحی زیبایی گوش: انواع آن کدامند؟

برای اصلاح بیرون زدگی گوش ها با جراحی زیبایی گوش از تکنیک های جراحی استفاده می شود که چین خوردگی آنتی هلیکال (درست لبه داخلی گوش) ایجاد شده یا اندازه آن افزایش یابد و اندازه غضروف کونکال گوش که بیش از حد بزرگ است (بزرگ ترین و عمیق ترین فرورفتگی گوش خارجی) کاهش یابد. پزشک از بخیه های خارجی برای بستن برش استفاده می کند. انتخاب تکنیک مورد استفاده در جراحی زیبایی گوش بسته به شرایط فرد و شکل گوش های او صورت می گیرد که در نهایت ظاهری طبیعی حاصل گردد.

جراحی زیبایی گوش: آیا جراحی ایمن است؟

تمام روش های جراحی خطراتی را به دنبال دارند. برخی از عوارض جراحی زیبایی گوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • تورم
  • خونریزی
  • عفونت
  • بروز اسکار (خفیف و نامحسوس)
  • بی حسی (اغلب موقتی است)
  • عدم تقارن یا هماهنگی گوش ها (در موارد نادر)

جراحی زیبایی گوش: چه نتایجی را می توان انتظار داشت؟

جراحی زیبایی گوش به طور چشمگیری ظاهر شما را تغییر می دهد. نتایج حاصل از عمل جراحی زیبایی گوش بلافاصله بعد از جراحی قابل مشاهده هستند و اغلب برای مدت طولانی باقی می مانند. ملاقات مرتب با پزشک نقش مهمی در حفظ نتایج جراحی زیبایی گوش دارد. شما می توانید برای ارزیابی جراحی زیبایی گوش، عکس های قبل و بعد از جراحی را با یکدیگر مقایسه نمایید.

جراحی زیبایی گوش: دوره ریکاوری چگونه است؟

عمل جراحی زیبایی گوش معمولا به صورت جراحی سرپایی انجام می شود. معمولا تا یک هفته بعد از جراحی زیبایی گوش پوششی بر روی گوش ها قرار می گیرد تا به رفع تورم طبیعی که در چند روز اول بعد از جراحی در آن ها ایجاد می شود کمک کند. درد ناشی از جراحی زیبایی گوش خفیف بوده و به راحتی با مصرف داروهای ضد درد قابل کنترل خواهد بود.

بیشتر افراد پنج روز بعد از جراحی زیبایی گوش به محل کار خود بازمی گردند. با این محدودیت هایی در انجام برخی فعالیت ها برای مثال برداشتن اجسام سنگین وجود دارد.

دکتر اسماعیل فرزاد فرد

دکتر اسماعیل فرزاد فرد

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر اسماعيل فرزاد فرد فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر اسماعیل فرزاد فرد
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه