جراحی ایمپلنت صورت شامل ایمپلنت گونه، چانه و فک است که نکاتی را پیرامون آن مطالعه می کنیم.

دروانا:

ایمپلنت های صورت همچون ایمپلنت گونه، چانه و فک برای بهبود ظاهر فرد به کار می روند. فرد ممکن است دلایل زیبایی برای انجام این جراحی ها داشته باشد و یا به علت جراحی قبلی که روی صورتش انجام گرفته به جراحی دیگری نیاز داشته باشد. کاندیدای مناسب برای انواع ایمپلنت صورت فردی است که از سلامت کافی برخوردار است و انتظارات منطقی از جراحی دارد. قبل از جراحی ایمپلنت، فرد با جراح پلاستیک مشورت می کند. آن ها در مورد سابقه پزشکی، مشکلات دندانی که بیمار داشته است و هر جراحی زیبایی یا ترمیمی که در گذشته بر روی صورت خود انجام داده، با هم صحبت می کنند. جراح باید بداند که بیمار به دنبال چه تغییراتی در ظاهر خود است، چه هدفی از جراحی ایمپلنت صورت دارد و تصمیم او برای سایر جراحی ها و روش های زیبایی چیست. اگر بیمار و جراح تصمیم به انجام جراحی بگیرند، در مورد نوع بیهوشی با هم مشورت می کنند؛ بیمار ممکن است بی حسی موضعی به همراه داروی آرام بخش را انتخاب کند و یا بیهوشی کلی را ترجیح دهد که در طول جراحی ایمپلنت صورت به خواب برود.

روش ایمپلنت گونه، چانه و فک

در بیشتر موارد، جراحی ایمپلنت صورت در مرکز سرپایی یک بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می شود. محل و نحوه انجام جراحی به نوع آن بستگی دارد. مدت زمان جراحی نیز به بخشی از صورت که ایمپلنت در آن قرار می گیرد، وابسته است اما معمولا جراحی ایمپلنت صورت در یک تا دو ساعت انجام می گیرد. چندین نوع ایمپلنت در نواحی مختلف صورت قرار می گیرند:

  • ایمپلنت گونه. ایمپلنت از طریق لب بالا یا از راه پلک پایین وارد می شود و در یک ساعت انجام می گیرد.
  • ایمپلنت چانه. در جراحی ایمپلنت چانه، ایمپلنت از طریق لب پایین یا زیر چانه در محل خود قرار می گیرد و جراحی 30 دقیقه تا یک ساعت زمان می خواهد.
  • ایمپلنت فک پایین. ایمپلنت فک پایین که از لب پایین گذاشته می‌شود همان ایمپلنت چانه است؛ ولی ایمپلنت زاویه فک از طریق برش داخل دهانی خلفی انجام میشود.

قبل و بعد از جراحی گونه، چانه و فک

فرد باید از کسی بخواهد که بعد از جراحی او را به خانه ببرد و شب اول بعد از جراحی کنار او بماند. پزشک توصیه هایی را برای غذا و داروهایی که مصرف آن ها قبل و بعد از جراحی ایمپلنت صورت ممنوع است با بیمار در میان می گذارد. پزشک توصیه می کند که بیمار برای مدتی قبل و بعد از جراحی سیگار نکشد. در روز جراحی گونه، چانه و فک، فرد باید لباسی بپوشد که جلوی آن باز باشد.

اغلب ریکاوری جراحی ایمپلنت صورت کوتاه است و فرد نهایتا یک هفته از محل کار خود مرخصی می گیرد. ریکاوری کامل به عادات شخصی و این که جراحی دیگری هم زمان با جراحی ایمپلنت صورت انجام می گیرد یا خیر بستگی دارد. بعد از جراحی، فرد دچار کبودی و تورم می شود که حداقل دو روز طول می کشد. پزشک به بیمار توصیه می کند که چگونه تورم و کبودی غیر طبیعی را تشخیص دهد. اقدامات زیر به کاهش عوارض بعد از جراحی ایمپلنت صورت کمک می کنند:

  • استفاده از کیسه های یخ
  • استفاده از پمادها یا کرم هایی که بر روی برش های خارجی مالیده می شوند
  • قرار دادن گاز استریل بر روی محل جراحی
  • مصرف خوراکی های نرم مانند بستنی، ژله، پودینگ
  • دهانشویه

عواقب جراحی ایمپلنت صورت

این جراحی نیز مانند جراحی های دیگر عوارض جانبی و عواقبی به دنبال دارد. از آن جایی که در این جراحی ایمپلنت در بخشی از صورت قرار گرفته است، احتمال جابه جایی آن وجود دارد. در این صورت، انجام جراحی دیگری لازم است. بروز عفونت خطر دیگر در جراحی ایمپلنت صورت است؛ اگر محل جراحی عفونت کند پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر فرد دچار تب بالا شود، درد یا تورم غیر طبیعی را تجربه کند یا ترشحات غیر طبیعی از محل برش جراحی داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. 

دکتر سید سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید سعید شیرنگی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه