لیفت صورت جراحی برای بالا کشیدن پوست صورت و گردن و کاهش نشانه های پیری است.

دروانا:

همچنان که سن افزایش می یابد، پوست و ماهیچه بافت های دیگر تون طبیعی خود را از دست می دهند؛ که موجب افتادگی پوست و بروز چروک می شود. لیفت صورت جراحی است که با کشیدن و سفت کردن ماهیچه های بافت های صورت به بهبود نشانه های پیری در صورت و گردن کمک می کند. این جراحی شامل برداشت پوست اضافی، رفع چین و چروک ها و سفت کردن ماهیچه های بافت صورت است. جراحی لیفت صورت ممکن است شامل کشیدن ابرو و پلک نیز باشد. این جراحی بیشتر بر روی دو سوم پایینی صورت و گردن تمرکز دارد. افراد به دلایل مختلفی جراحی لیفت صورت را انجام می دهند که مهم ترین علت رفع نشانه های پیری است. کاندیدای مناسب برای این جراحی شامل:

  • افراد سالمی که به مشکلات پزشکی که در روند بهبودی یا ریکاوری اختلال ایجاد می کنند، مبتلا نیستند.
  • آن هایی که سیگار نمی کشند.
  • آن هایی که انتظارات واقعی از نتایج جراحی لیفت صورت دارند.

آمادگی جراحی لیفت صورت

آمادگی برای این جراحی همانند آمادگی برای سایر جراحی ها است. قبل از جراحی لیفت صورت، پزشک انجام آزمایش خون را توصیه می کند. همچنین مصرف برخی داروها قطع می شود یا دوز مصرفی آن ها تغییر می کند. پزشک از بیمار می خواهد که سیگار را ترک کند، استفاده از آسپیرین، ضد التهاب های غیر استروئیدی و مکمل های گیاهی را قطع کند تا خطر خونریزی یا کبودی کمتر شود. از آن جایی که فرد برای جراحی لیفت صورت به طور کامل بیهوش یا بی دردی عمومی می شود، بعد از جراحی باید از کسی بخواهد که او را به خانه برساند.

روش انجام لیفت صورت

در این جراحی، جراح موقعیت چربی و بافت زیر پوست را تغییر می دهد تا چروک ها برطرف شوند، پوست اضافی برداشته شود و پوست صورت کشیده و سفت گردد. روش جراحی لیفت صورت بسته به نتایج مورد نظر متفاوت است.

  • در مواردی، یک برش در خط رویش موها نزدیک به شقیقه ها ایجاد می شود، تا جلوی گوش پیش می رود، لوب گوش را دور می زند و سپس به پوست سر در پشت گوش ها بازمی گردد.
  • پوست و چربی اضافی صورت برداشته شده یا موقعیت آن ها تغییر می کند. بافت همبند و ماهیچه زیر پوست تنظیم شده و سفت می شوند.
  • در لیفت گردن، این مراحل انجام شده و پوست و چربی اضافی برداشته می شوند. پوست گردن کشیده شده و ماهیچه سفت می گردد. این کار از طریق ایجاد یک برش در زیر چانه انجام می گیرد.
  • برشها به کمک بخیه جذبی یا چسب جراحی بسته می شوند. در برخی موارد، فرد باید برای کشیدن بخیه ها نزد پزشک بیاید. برش ها به گونه ای زده می شوند که با خط رویش مو و ساختار صورت پنهان شوند.
  • بعد از جراحی لیفت صورت، لوله ای برای تخلیه ترشحات قرار می گیرد و محل برش پانسمان می شود.

بعد از جراحی لیفت صورت

بعد از جراحی، پزشک گن مخصوص لیفت صورت و داروی ضد درد تجویز می کند. بیمار ممکن است اندکی درد به همراه تورم و کبودی داشته باشد. این علائم طبیعی هستند. پزشک نکاتی را در مورد برداشت پانسمان یا لوله تخلیه و زمان مراجعه مجدد با بیمار مطرح می کند. زمانی که تورم ناشی از جراحی رفع می گردد، فرد می تواند نتایج جراحی لیفت صورت را مشاهده کند. بازگشت حس طبیعی صورت معمولا به چند ماه زمان نیاز دارد. اغلب فرد بعد از دو هفته می تواند به فعالیت های روتین خود ادامه دهد. برای انجام فعالیت های سنگین همانند ورزش کردن، بیمار باید چهار هفته منتظر بماند. با این حال این زمان در افراد مختلف متفاوت است و فرد باید در این باره با پزشک خود مشورت کند.

برای این که نتایج لیفت صورت مدت زمان بیشتری باقی بمانند، فرد باید روزانه پوست خود را مرطوب کند، از ضد آفتاب استفاده کند و شیوه زندگی سالمی داشته باشد. نتایج این جراحی تضمین شده نیستند؛ فرد ممکن است در یک جراحی به نتایج مورد نظر خود برسد اما برخی دیگر به جراحی دیگری نیاز داشته باشند. فرد میتواند در مورد اقداماتی که احتمال لیفت صورت موفقیت آمیز را بالا میبرند و انتظارات منطقی از جراحی با پزشک مشورت کند. 

دکتر فرزاد پناهی
دكتر فرزاد پناهي متخصص جراحی عمومی در تهران، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر فرزاد پناهی عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران و عضو انجمن جراحان عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرزاد پناهی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه