دروانا:

لیفت صورت (لیفتینگ صورت) با اصطلاح علمی rhytidectomy یک روش زیبایی صورت است که به بهبود ظاهر پوست صورت و گردن کمک می کند. در طول انجام لیفت صورت یا لیفتینگ صورت، بافت نرم صورت لیفت شده و یا کشیده می شود و پوست اضافی برداشته می شود. لیفت گردن که platysmaplasty نامیده می شود نیز به عنوان بخشی از فرایند لیفتنگ صورت بطور همزمان انجام می شود.  

وقتی با افزایش سن پوست صورت شروع به شل شدن می کند در این شرایط لیفت صورت یا بالا کسیدن پوست روش زیبایی مناسبی محسوب می شود. لیفتنگ صورت می تواند به تقویت اعتماد به نفس افراد کمک کند.

باید توجه داشت که لیفت صورت بر کیفیت پوست صورت تاثیری نخواهد داشت. اگر پوست شما دچار چین و چروک یا آسیب ناشی از آفتاب سوختگی باشد در آن صورت روش جوانسازی پوست با لیزر می تواند روش موثرتری باشد. لیفت صورت می تواند همراه با سایر روش ها مانند لیفت ابرو و یا جراحی پلک توام شود تا نتیجه نهایی مطلوب تر شود.

لیفت صورت (لیفتینگ صورت) چرا انجام می شود؟

مادامی که سن شما افزایش می یابد پوست شما افت کرده و سست می شود. این امر سبب می شود بخش پایینی صورت شما به شکل مستطیل به نظر برسد. لیفت صورت می تواند صورت شما را جوان تر کرده و به شکل قلب نشان دهد.

در موارد زیر لیفت صورت انجام می شود:

  • پوست صورت شل شود.
  • پوست صورت آویزان شود.
  • چروک های زیر لب پایین و اطراف چشم ها و گونه عمیق تر شود.
  • پوست اضافی از خط فک پایین آویزان شود.
  • چربی اضافی در گردن جمع شود.
  • خطوط عمودی پوست گردن قابل رویت شود.

لیفتنگ صورت روش درمانی برای چین و چروک های سطحی پوست، آسیب پوستی ناشی از آفتاب، چروک های اطراف بینی و لب بالا و بی نظمی هایی در رنگ پوست محسوب نمی شود.

خطرات و عوارض لیفت صورت

لیفت صورت ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد، برخی خطرات احتمالی لیفتینگ صورت عبارت است از:

  • اسکار یا جای زخم: اسکار های ناشی از لیفت صورت دائمی هستند اما معمولا توسط خطوط طبیعی صورت و گوش و خط رویش مو پنهان می شوند. اگر موهای کوتاهی داشته باشید بهتر است قبل از لیفتنگ صورت موهای خود را بلند کنید تا به این ترتیب بتوانید ضایعات ناشی از لیفتینگ را با مو پوشش دهید. به ندرت ضایعات ایجاد شده برجسته و قرمز هستند. تزریق کورتیکواستروئید یا سایر درمان ها می تواند ظاهر اسکار ها را بهبود دهد.
  • تورم و کبودی صورت: تورم و کبودی صورت ممکن است چندین هفته به طول انجامد. تورم ممکن است ظاهر صورت شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا حرکات صورت را دشوار سازد. این اتفاق در دوره ریکاوری نرمال است و معمولا ظرف چند هفته از بین می روند. باید سرتان را بالا نگاه دارید هم چنین استفاده از کمپرس خنک می تواند موثر واقع شود. بهتر است اگر در نظر دارید برای مناسبت مخصوصی ظاهری آراسته داشته باشید، لیفتنگ صورت را حداقل شش هفته قبل از مراسم انجام دهید.
  • تغییر در احساس پوست: در طول انجام لیفت صورت ممکن است بافت گردن و صورت کمی تغییر موقعیت دهد و این امر بر احساس عصب های صورت تاثیر می گذارد. ممکن است در ناحیه گونه ها، کف سر و گردن به مدت چند ماه تا دو سال احساس بی حسی داشته باشید.
  • ریزش مو: ممکن است به طور موقت یا دائم در نزدیکی محل برش برای انجام لیفت صورت دچار ریزش مو یا کچلی شوید. در صورتی که از ریزش مو موقتی باشد رویش مجدد مو دو تا سه ماه زمان خواهد برد. ریزش مو دائمی با پیوند پوست حاوی فولیکول های مو از کف سر (کاشت مو) اصلاح می شود. اگر ناحیه ای که دچار کچلی شده وسیع باشد بخشی از کف سر همراه با مو به منطقه بدون مو انتقال داده می شود.
  • آسیب به عصب های صورت: به ندرت لیفت صورت می تواند به اعصاب صورت آسیب بزند. این امر می تواند منجر به ضعف موقت یا دائم ماهیچه های صورت شود زیرا اعصاب صورت فلج شده است. خوشبختانه در اغلب موارد ضعف ماهیچه های صورت ظرف چند ماه تا یک سال بهبود می یابد.
  • از بین رفتن بافت پوست: به ندرت لیفت صورت می تواند رگ های خونی بافت صورت را مختل کند. بروز این عارضه بعد از انجام لیفتنگ صورت در افرادی بیشتر شایع است که سیگار می کشند.
  • همانند هر جراحی دیگری بعد از لیفتینگ صورت احتمال خونریزی، عفونت و واکنش نسبت به بیهوشی وجود دارد.

انجام لیفت صورت برای همه افراد مناسب نیست. پزشک متخصص پوست و زیبایی در موارد زیر ممکن است احتیاط کند:

  • مصرف داروهای رقیق کننده خون: استفاده از داروهای رقیق کننده خون می تواند بر توانایی لخته شدن خون تاثیر بگذارد و ریسک خونریزی بعد از انجام لیفتنگ صورت را افزایش دهد.
  • برخی شرایط مانند خونریزی های غیر طبیعی می تواند مانع از انجام لیفت صورت شود. این شرایط می تواند بهبود پس از انجام لیفت صورت را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت وجود دیابت کنترل نشده و یا فشار خون بالا پزشک متخصص پوست و زیبایی باید احتیاط لازم را انجام دهد.
  • داشتن سابقه مکرر در اضافه وزن و یا از دست دادن وزن: این شرایط بر نتیجه حاصل از لیفتنگ صورت تاثیر می گذارد.
  • سیگار: کشیدن سیگار ریسک از بین رفتن پوست را بعد از انجام لیفت صورت افزایش می دهد. اگر شما سیگار می کشید باید قبل از انجام لیفتنگ صورت و در دوره ریکاوری سیگار را ترک کنید.

آمادگی برای انجام لیفت صورت

ابتدا شما به نزد متخصص جراح پلاستیک یا متخصص پوست، مو و زیبایی خواهید رفت. در طول اولین ملاقات پزشک جراح و متخصص موارد زیر را در نظر خواهد گرفت:

  • سابقه پزشکی شما توسط پزشک بررسی می شود. باید در مورد شرایط فعلی و شرایط قبلی که به لحاظ پزشکی داشته اید به پرسش های پزشک پاسخ دهید، برای مثال سابقه وجود فشار خون بالا. تمام داروهای مصرفی نسخه ای، غیر نسخه ای، ویتامین ها و مکمل های گیاهی که استفاده می کنید، مخصوصا آن هایی که بر توانایی شما در لخته کردن خون تاثیر می گذارد را لیست کنید. هم چنین در صورتی که قبلا سابقه جراحی داشته اید، باید به اطلاع پزشک برسانید.
  • پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد. برای تعیین گزینه های درمانی پزشک پوست صورت، استخوان های صورت و گردن را بررسی می کند. افرادی با صورت های لاغر و زاویه دار نتایج بهتری را در مقایسه با افردی با صورت های گرد، استخوان های کوچک فک و گونه دریافت می کنند.
  • قبل از توصیه روش مناسب برای انجام لیفتینگ صورت، پزشک متخصص اسکارها، بی نظمی های پوست یا عدم تقارن در صورت شما را بررسی می کند و سپس از صورت شما عکس برداری کرده و در سوابق پزشکی و پرونده پزشکی شما قرار می دهد.
  • در مورد انتظاراتی که از نتیجه لیفت صورت دارید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. به پزشک علت انجام لیفت صورت را توضیح دهید و در مورد انتظاراتی که از ظاهرتان بعد از انجام جراحی دارید صحبت کنید. مزایا و خطرات انجام لیفت صورت را به درستی درک کنید (مواردی مانند اسکار و از دست دادن مو). هر فردی ممکن است عدم تقارن را در صورت خود داشته باشد که بعد از جراحی این عدم تقارن باقی خواهد ماند.

قبل از انجام لیفت صورت شما باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • دستورات پزشک را رعایت کنید. احتمالا باید از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که می تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد اجتناب کنید. هم چنین افرادی که به فشار خون بالا دچارند باید قبل از انجام لیفتنگ صورت داروهای فشار خون خود را مصرف کنند.
  • صورت و موهای خود را بشویید. شب قبل از انجام لیفت صورت و صبحی که قرار است لیفتنگ صورت انجام شود باید حمام رفته و موهای خود را بشویید.
  • از خوردن اجتناب کنید. شب قبل از انجام لیفت صورت باید از خوردن اجتناب کنید.
  • با خود یک همراه داشته باشید. اگر لیفت صورت به صورت سرپایی در مطب پزشک متخصص انجام می شود با خود یک همراه داشته باشید که بعد از انجام لیفتنگ به شما کمک کند. یک تا دو روز بعد از انجام لیفتنگ صورت باید در خانه بمانید و استراحت کنید.

نحوه انجام لیفت صورت

لیفت صورت در بیمارستان یا در مراکز سرپایی جراحی انجام می شود. برخی اوقات برای انجام لیفت صورت از داروهای آرام بخش و داروهای بی حس کننده موضعی استفاده می شود که فقط بخشی از بدن را بی حس می کند. در برخی موارد ممکن است بیهوشی عمومی توصیه شود. در این نوع از بی حسی بیمار هوشیاری خود را از دست می دهد.

در طول انجام لیفت صورت

تکنیک های به کار رفته برای برداشتن پوست اضافی صورت و بالا کشیدن پوست و موقعیت دهی مجدد به بافت صورت و گردن به نتایج مورد انتظار فرد بستگی دارد. تکنیکی که توسط جراح پلاستیک انتخاب می شود موقعیت برش و اسکار حاصل از آن را تعیین می کند.

پزشک ممکن است از روش های زیر برای انواع لیفت صورت استفاده کند:

  • لیفت صورت به شیوه سنتی: پزشک برشی را در خط رویش مو از سمت گیجگاه آغاز می کند و برش را به سمت پایین تا بالای گوش ها ادامه می دهد و در پشت گوش ها در بخش پایینی جمجمه پایان می دهد. برش ممکن است زیر چانه انجام شود تا ظاهر گردن را بهبود دهد.
  • لیفت صورت با برش محدود: پزشک برش کوچکی در خط رویش مو در گیجگاه ایجاد می کند و تا پایین ادامه دهد و به اطراف گوش می رسد. برش هایی در بخش پلک پایینی و زیر لب بالایی انجام می شود.
  • لیفت گردن: پزشک برشی را در جلوی نرمه گوش ایجاد خواهد کرد و تا پشت گوش در پایین جمجمه ادامه می دهد هم چنین برش کوچکی زیر چانه ایجاد می شود.

بعد از ایجاد برش ها پزشک چربی حاصل از صورت، فک ها یا گردن را دوباره توزیع می کند. برای برداشتن چربی های اضافی صورت می توان از تکنیک ساکشن یا لیپوساکشن نیز استفاده شود. 

در برخی موارد چربی ساکشن شده از برخی نواحی بدن به سایر نواحی صورت افزوده می شود. خط های جدید ایجاد شده و پوست اضافی صورت برداشته می شود. برای بستن ضایعات و برش ها از بخیه استفاده می شود.

لیفت صورت معمولا دو تا چهار ساعت ادامه دارد اما ممکن است در صورت انجام سایر جراحی های زیبایی کمی بیشتر به طول انجامد.

بعد از لیفت صورت برش های ایجاد شده با بانداژهای حجیم پوشانده می شود و فشار ملایمی ایجاد می شود تا احتمال تورم و کبودی را به حداقل برساند. لوله ای کوچک ممکن است زیر پوست یک یا هر دو گوش کار گذاشته شود تا خون و مایعات را تخلیه کند.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

در چند روز اول بعد از انجام لیفت صورت:

  • سر خود را بالا نگاه داشته و از داروهای ضد درد توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • ضایعات را در معرض فشار بیش از حد یا حرکت قرار ندهید.
  • از لباس هایی که باید از طریق سر بپوشید استفاده نکنید.

پزشک به شما خواهد گفت چه زمان می توانید به فعالیت های روزمره مانند شستن و خشک کردن مو، حمام کردن و سایر فعالیت های روتین فیزیکی بازگردید.

روز بعد از انجام لیفتنگ صورت احتمالا باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک احتمالا لوله را برخواهد داشت و از آنتی بیوتیک های موضعی (به فرم پماد) روی ضایعات استفاده خواهد کرد و بانداژ جدیدی روی صورت شما قرار می دهد.

یک هفته بعد از انجام لیفت صورت بخیه ها کشیده می شود. پزشک به دقت ضایعات را از نظر موهایی که در پوست فرو رفته بررسی می کند و در صورت لزوم آن ها را بر می دارد تا از بروز عفونت و التهاب جلوگیری کند.

ضایعات پوستی ناشی از لیفت صورت مادامی که بهبود می یابد پوسته پوسته می شود. نباید پوسته ها را بکنید. در اغلب موارد می توان دوش گرفت و موها را با شامپو بشویید به این ترتیب پوسته ها تدریجا و با ملایمت برداشته می شود.

ممکن است ترجیح دهید در دوره ریکاوری بعد از لیفتینگ صورت در منزل بمانید. یک هفته بعد از لیفت صورت می توانید به نحوی آرایش کنید که لبه های اسکار و جای زخم و برش جراحی پوشانده شود به این ترتیب قرمزی و کبودی پنهان می شود. نباید بدون محافظت مناسب در معرض خورشید قرار بگیرید. طول دوره ریکاوری متغیر می باشد اما بهتر است تا حدود شش هفته بعد از جراحی لیفت صورت برنامه های مهم اجتماعی را برنامه ریزی نکنید.

بعد از لیفت صورت در صورت بروز موارد زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • درد در یک طرف صورت یا گردن در طول دوازده ساعت بعد از جراحی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم

نتایج حاصل از لیفت صورت

لیفت صورت می تواند به صورت و گردن شما ظاهری جوان بدهد. به خاطر داشته باشید نتایج حاصل از لیفت صورت دائمی نیست. مادامی که سن شما بیشتر می شود پوست صورت شما نیز دوباره شل می شود. آسیب ناشی از آفتاب می تواند فرایند پیری پوست را تسریع کند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه