جراحی لامپکتومی به منظور برداشت توده سینه انجام می گیرد که در آن تنها بخشی از سینه برداشته می شود.

دروانا:

جراحی برداشت توده سینه یا لامپکتومی برای پیشگیری از انتشار توده سرطانی به سایر بخش های بدن انجام می گیرد. این که جراح بتواند جراحی لامپکتومی را انجام دهد یا خیر، به اندازه و مرحله تومور و مشخصه های خاص بیمار همانند اندازه سینه بستگی دارد. بسیاری از پزشکان جراحی لامپکتومی را به ماستکتومی ترجیح می دهند. این روش کم تهاجمی تری در مقایسه با برداشت کامل سینه می باشد. در جراحی لامپکتومی، پزشک بخشی از سینه را برمی دارد و بیشتر بافت آن باقی مانده و سینه ها حفظ می شوند. بعد از لامپکتومی، برای اطمینان از تخریب تمام سلول های سرطانی به انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی نیاز است.

روش انجام لامپکتومی

قبل از جراحی لامپکتومی، بیمار به اتاق عمل منتقل شده و تحت بیهوشی قرار می گیرد. اگر از بیهوشی موضعی استفاده شود، بیمار در طول جراحی برداشت توده سینه داروی آرام بخش دریافت می کند. در صورت دریافت بیهوشی عمومی، بیمار در طول جراحی لامپکتومی به خواب رفته و دردی احساس نمی کند.

  • جراحی کار خود را با تعیین موقعیت تومور آغاز می کند. در بیوپسی قبل از جراحی، جراح یک نشانه فلزی یا گیره را نزدیک محل توده قرار می دهد؛ در این صورت از یک سیم نازک برای تعیین محل گیره استفاده می شود.
  • در جراحی لامپکتومی، جراح توده سرطانی را به همراه سلول های سالم اطراف آن برمی دارد؛ بدین ترتیب اطمینان می یابد که تمام تومور برداشته شده است. سپس توده برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود.
  • در طول عمل جراحی لامپکتومی، پزشک ممکن است گره های لنفاوی زیر بغل در سمت سینه درگیر بیماری را بردارد تا برای وجود سرطان تحت آزمایش قرار گیرند. به دنبال برداشت موفقیت آمیز تومور و گره های لنفاوی، برش ایجاد شده به کمک بخیه بسته شده و پانسمان می گردد.

بعد از لامپکتومی

بعد از عمل جراحی لامپکتومی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود. در این اتاق در حالی که بیمار به هوش می آید، علائم حیاتی او تحت کنترل قرار می گیرند. بعد از به هوش آمدن، بیمار ممکن است ناحیه برش احساس درد داشته باشد که با دریافت داروی ضد درد قابل کنترل است. در هفته های بعد از لامپکتومی، بیمار باید فعالیت های خود را محدود کند تا بهبودی حاصل گردد. پیگیری دستورالعمل های پزشک بعد از جراحی لامپکتومی حائز اهمیت است.

بیمار باید در منزل از زخم ها مراقبت کند. در موارد بخیه ها جذبی بوده و یا در مراجعه بعدی توسط پزشک کشیده می شوند. پس از جراحی بیمار به متخصص سرطان (انکولوژیست) معرفی می شود تا تحت شیمی درمانی قرار گیرد و پس از آن پرتودرمانی شروع می شود. در صورت نیاز به پرتو درمانی، این کار عموما ظرف چند هفته بعد از جراحی لامپکتومی آغاز می شود. 1 تا 2 سال پس از پایان پرتودرمانی پزشک مربوطه بنا به درخواست بیمار می تواند جراحی ترمیم سینه را انجام دهد.

اگر توده موجود در سینه بزرگ بوده و بیمار نگران عدم تقارن سینه های خود باشد، قبل از جراحی لامپکتومی می تواند پیرامون گزینه های موجود با پزشک صحبت کند. جراح ممکن است ماستکتومی را برای درمان تومور توصیه نماید.

دکتر طاهره هاشم

دکتر طاهره هاشم

جراح عمومی
دكتر طاهره هاشم متخصص جراحی عمومی در همدان، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر طاهره هاشم دارای 20 سال سابقه در تخصص جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره هاشم
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه