پروتز سینه به منظور افزایش حجم و بهبود شکل سینه ها قرار می گیرد. پروتز سینه ممکن است ماهیت سالین (آب و نمک) یا سیلیکونی داشته باشد.

دروانا:

اگر شما تصمیم به انجام عمل پروتز سینه دارید، باید بین پروتز سینه سالین و سیکیلونی انتخاب کنید.

پروتز سینه: تفاوت سالین با سیلیکونی

پروتز سینه سیلیکونی و سالین هر دو یک پوشش خارجی سیلیکونی دارند. با این حال، تفاوت دو نوع پروتز سینه در مواد و قوام آن ها است.

پروتز سینه سالین

این نوع پروتز سینه با آب و نمک استریل پر شده است. این پروتز به صورت خالی در محل مورد نظر قرار می گیرد و سپس همان جا پر می شود. پروتز سینه سالین برای افزایش حجم سینه ها در خانم های 18 ساله و بزرگ تر و برای ترمیم سینه ها در خانم هایی در سنین مختلف در دسترس است.

پروتز سینه سیلیکونی

این نوع پروتز سینه از قبل با ژل سیلیکون پر شده است (یک مایع غلیظ چسبناک که حالتی شبیه به چربی انسان را ایجاد می کند). بیشتر خانم ها معتقدند که پروتز سینه سیلیکونی ظاهر و حس نزدیک تری به بافت سینه طبیعی را ایجاد می کند. پروتز سینه سیلیکونی برای افزایش حجم سینه ها در خانم های 22 سال و بزرگ تر و ترمیم سینه ها در خانم هایی با سنین مختلف قابل استفاده هستند.

پروتز سینه: خطرات

پروتز سینه سیلیکونی و سالین خطرات یکسانی دارند که شامل موارد زیر می باشد:

  • بافت اسکار که شکل پروتز سینه را تغییر می دهد.
  • درد سینه
  • عفونت
  • تغییراتی در نوک و احساس سینه که اغلب موقتی است.
  • نشت یا ترکیدن پروتز سینه

اصلاح هر یک از این عواقب به انجام یک جراحی دیگر نیاز دارد که در آن پروتز سینه برداشته شده یا جایگزین شود.

پروتز سینه: در صورت ترکیدن چه اتفاقی می افتد؟

اگر پروتز سینه بترکد، رویکرد جراح بسته به پروتز سینه سیلیکونی یا سالین متفاوت خواهد بود.

پروتز سینه سالین

اگر پروتز سینه سالین دچار ترکیدگی شود، تخلیه شده و شکل و اندازه سینه را دچار تغییر می کند. بدن شما بدون مشکلات سلامتی سالین نشت شده را جذب می کند اما شما برای خارج کردن پوشش سیلیکونی به جراحی نیاز دارید. در صورت تمایل، پروتز سینه جدیدی قرار می گیرد.

پروتز سینه سیلیکونی

اگر پروتز سینه سیلیکونی دچار ترکیدگی شود، شما ممکن است بلافاصله متوجه نشوید؛ زیرا سیلیکون آزاد شده نیز در بافت فیبروزی که در اطراف پروتز سینه تشکیل می شود به دام می افتد. این حالت ترکیدگی خاموش نام می گیرد. نشت ژل سیلیکونی خطراتی چون سرطان سینه، مشکلات تولید مثلی یا روماتوئید آرتریت را به دنبال ندارد. اما ترکیدن پروتز سینه سیلیکونی موجب درد سینه، افزایش ضخامت سینه یا تغییراتی در کانتور یا شکل سینه می شود. در این صورت، پزشک جراحی را برای برداشتن پروتز سینه انجام می دهد. اگر شما بخواهید پروتز سینه جدیدی قرار دهید، این کار به طور هم زمان با برداشتن پروتز قبلی انجام می گیرد.

پروتز سینه: چه فاکتورهایی را باید قبل از جراحی در نظر گرفت؟

هر دو پروتز سینه سالین و سیلیکونی برای افزایش حجم و ترمیم سینه ها ایمن هستند. تحقیق بر روی ایمنی و اثرگذاری آن ها همچنان ادامه دارد.

  • پروتز سینه از افتادگی سینه ها پیشگیری نمی کند. برای رفع افتادگی سینه ها شما باید علاوه بر پروتز سینه، لیفت سینه را انجام دهید. این روش به طور هم زمان قابل انجام است.
  • پروتز سینه برای تمام عمر تضمین نمی شود. امکان ترکیدگی پروتز سینه وجود دارد. 20 درصد از خانم هایی که عمل پروتز سینه را انجام داده اند بعد از 8 تا 10 سال باید پروتز را خارج کنند.

همچنین، سینه های شما بعد از افزایش حجم به تغییرات خود ادامه می دهند و فاکتورهایی چون افزایش یا کاهش وزن ممکن است در آینده ظاهر سینه های شما تغییر دهد. هر کدام از این تغییرات به انجام جراحی دیگری نیاز دارند.

  • ماموگرافی پیچیده تر خواهد شد. اگر شما عمل پروتز سینه را انجام داده اید، ماموگرافی معمول نیاز به مشاهدات تخصصی تر دارد. در زمان ماموگرافی، رادیولوژیست را از محل پروتز سینه خود آگاه سازید.
  • شما به اسکن ام آر آی نیاز دارید. سازمان غذا و دارو بعد از پروتز سینه انجام اسکن آم آر آی را هر سه سال یک بار توصیه می ند. یا این حال، مطالعات اخیر نشان می دهند که داده های اندکی مبنی بر نیاز به این غربالگری بدون وجود علائم، موجود است.
  • پروتز سینه ممکن است مانع از شیردهی شود. بعضی از خانم ها بعد از انجام عمل پروتز سینه می توانند شیردهی داشته باشد اما برخی دیگر این توانایی را از دست می دهند.
  • شما ممکن است بعد از برداشتن پروتز سینه به جراحی دیگری نیاز داشته باشید. بعد از برداشتن پروتز سینه شما ممکن است جراحی دیگری را برای لیفت سینه به منظور بهتر کردن ظاهر سینه ها انجام دهید.
  • برخی از انواع پروتز های سینه خطر بروز نوعی سرطان را افزایش می دهند. این نوع سرطان لنفوم سلول های بزرگ آناپلاستیک ناشی از پروتز سینه نام دارد. در حالی که این نوع سرطان در بافت سینه اتفاق می افتد، سرطان سینه نیست. درمان این سرطان ناشی از پروتز سینه با جراحی، پرتو درمانی و شیمیی درمانی انجام می گیرد. البته پروتز های دارای خطر این نوع سرطان از بازار حذف شده اند.
دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر علي ابراهيمي فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علی ابراهیمی دانشیار گروه جراحی پلاستیک و زیبایی، فک و صورت وجراحی میکروسکوپی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی ابراهیمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه