رفلاکس ادراری در کودکان حالتی است که در آن ادرار از مثانه از طریق حالب ها به کلیه ها باز گشته و موجب بروز عفونت کلیوی می گردد. در ادامه با علائم رفلاکس ادراری در کودکان و روش هایی برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان آشنا می شویم.

دروانا:

رفلاکس ادراری در کودکان جریان یافتن غیر طبیعی ادرار از مثانه به کمک حالب ها (لوله هایی که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند) به سمت کلیه ها است. در حالت طبیعی ادرار تنها از کلیه ها به سمت مثانه جریان می یابد.

رفلاکس ادراری در کودکان به صورت اولیه و ثانویه ظاهر می شود. کودکان مبتلا به رفلاکس ادراری اولیه با نقص در دریچه ای که به طور طبیعی از بازگشت ادرار از مثانه به حالب ها جلوگیری می کند، متولد می شوند. رفلاکس ادراری در کودکان در صورتی ثانویه خواهد بود که در اثر اختلال در عملکرد مجاری ادراری که اغلب در اثر فشار بالا و غیر عادی داخل مثانه ایجاد می شود، ظاهر گردد. کودکان مبتلا به رفلاکس ادراری اولیه درمان می شوند. درمان رفلاکس ادراری در کودکان به کمک مصرف دارو یا انجام جراحی و با هدف پیشگیری از آسیب کلیوی ناشی از رفلاکس ادراری در کودکان انجام می شود.

رفلاکس ادراری در کودکان: علائم

عفونت مجاری ادراری شایع ترین علامت رفلاکس ادراری در کودکان است. عفونت مجاری ادراری در همه مواقع نشانه ها و علائمی را ظاهر نمی کند. تشخیص عفونت مجاری ادراری در کودکان دشوار است؛ زیرا ممکن است برخی نشانه ها و علائم غیر اختصاصی را ظاهر سازند. از جمله علائم عفونت مجاری ادراری و در واقع علائم رفلاکس ادراری در کودکان شامل موارد زیر می شود:

  • تب بدون کانون مشخص
  • اسهال
  • بی اشتهایی
  • تحریک پذیری

در صورتی که کودک مبتلا به رفلاکس ادراری درمان نشود، رفلاکس ادراری در کودکان می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • شب ادراری کودکان
  • یبوست
  • از دست دادن کنترل در اجابت مزاج
  • فشار خون بالا
  • دفع پروتئین در ادرار
  • نارسایی کلیه

از جمله علائم رفلاکس ادراری در کودکان که ممکن است قبل از تولد و به کمک سونوگرافی تشخیص داده شود، تورم کلیه ها یا ساختارهای جمع کننده ادرار در یک یا هر دو کلیه های جنین است که در اثر بازگشت ادرار به کلیه ها ایجاد شده است.

رفلاکس ادراری در کودکان: درمان

گزینه های درمان رفلاکس ادراری در کودکان به شدت بیماری در آن ها بستگی دارد. کودکان مبتلا به رفلاکس ادراری اولیه و خفیف این بیماری را پشت سر می گذارند. در این موارد، پزشک متخصص اطفال به شما توصیه می کند که برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان صبر کنید.

برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان که شدید هستند گزینه های زیر وجود دارند:

رفلاکس ادراری کودکان: درمان دارویی

عفونت مجاری ادراری ناشی از رفلاکس ادراری در کودکان به درمان سریع با آنتی بیوتیک ها نیاز دارد تا از انتشار عفونت در کلیه ها پیشگیری کند. برای پیشگیری از بروز عفونت مجاری ادراری، پزشکان همچنین آنتی بیوتیک هایی را در دوز کمتر از دوز درمانی تجویز می کنند.

حین درمان رفلاکس ادراری در کودکان، بیمار باید در طول دریافت آنتی بیوتیک ها تحت نظر باشد. این نظارت شامل مراجعه دوره ای به متخصص اطفال، انجام آزمایش های ادرار برای تشخیص عفونت ها (عفونت مجاری ادراری که ممکن است علی رغم مصرف دارو ایجاد شود) و انجام اسکن های رادیولوژیک از مثانه و کلیه ها به منظور ارزیابی درمان رفلاکس ادراری در کودکان، می باشد.

رفلاکس ادراری در کودکان: جراحی

جراحی برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان نقص موجود در دریچه بین مثانه و لوله های حالب را ترمیم می کند. نقص در این دریچه از بسته شدن آن جلوگیری کرده و ادرار به عقب برمی گردد. روش های جراحی برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان شامل:

  • جراحی باز. جراحی باز برای رفلاکس ادراری در کودکان به کمک بیهوشی عمومی انجام می شود. در این جراحی با ایجاد یک شکاف در پایین شکم پزشک عاملی که موجب بیماری شده است را برطرف می سازد. این نوع از جراحی برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان معمولا به چندین روز بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد و در این مدت سوند برای تخلیه مثانه کودک در محل مورد نظر قرار می گیرد. رفلاکس ادراری در کودکان ممکن است در تعداد کمی از کودکان پایدار باشد اما عموما رفلاکس ادراری در کودکان بدون نیاز به مداخله بیشتر برطرف می شود.
  • جراحی لاپاروسکوپیک به کمک روبات. همانند جراحی باز، این روش جراحی برای درمان رفلاکس ادراری در کودکان شامل ترمیم دریچه بین حالب و مثانه است اما از طریق شکاف های کوچک انجام می شود. مزایای جراحی لاپاروسکوپیک رفلاکس ادراری در کودکان ایجاد شکاف های کوچک و بروز کمتر اسپاسم های مثانه بعد از جراحی است. اما مطالعات اولیه نشان می دهند درصد موفقیت درمان رفلاکس ادراری در کودکان با این روش کمتر از جراحی باز است.
  • جراحی آندوسکوپیک. در این روش جراحی در درمان رفلاکس ادراری در کودکان، پزشک یک میله به نام سیستوسکوپ را از طریق مجرای ادراری وارد می کند تا بتواند کلیه های کودک را ببیند؛ سپس یک ماده حجم دهنده را به اطراف حفره حالب تزریق کرده تا دریچه را برای بسته شدن مناسب تقویت نماید.
    این روش یک جراحی با تهاجم کمتر در مقایسه با جراحی باز است و علی رغم خطرات کمتر اثرگذاری کمتری هم در درمان رفلاکس ادراری در کودکان دارد. جراحی آندوسکوپیک همچنین به بیهوشی عمومی نیاز دارد. 
دکتر عبدالرضا شاکری

دکتر عبدالرضا شاکری

متخصص کودکان و نوزادان
جناب آقای دکتر عبدالرضا شاکری متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پزشک نمونه استان خراسان شمالی و مسول درمانگاه بیمارستان اکبر مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر عبدالرضا شاکری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه