جراحی بیماریهای مادرزادی قلب مجموعه ای از روش های جراحی است به منظور رفع یا درمان نقایص مادرزادی قلب انجام می گیرند. در این مقاله برخی از این جراحی ها به تفصیل بررسی می شوند.

دروانا:

جراحی بیماریهای مادرزادی قلب یک نقص قلبی را در کودکی که با آن متولد شده است ترمیم یا درمان می کند. کودکی که با یک نقص قلبی متولد شده است، به بیماری مادرزادی قلب دچار است. اگر نقص مادرزادی بتواند در طولانی مدت به سلامتی کودک آسیب برساند، جراحی بیماریهای مادرزادی قلب انجام می شود.

انواع جراحی بیماریهای مادرزادی قلب شامل موارد زیر می باشند:

جراحی بیماریهای مادرزادی قلب: بستن داکتوس آرتریوسوس

قبل از تولد، کودک رگ خونی دارد که میان آئورت و سرخرگ ریوی قرار گرفته است و داکتوس آتریوسوس نام می گیرد. این رگ خونی کوچک اغلب اندکی بعد از تولد زمانی که نوزاد توانایی تنفس پیدا می کند بسته می شود. در صورتی که بسته نشود مشکلاتی را در آینده برای کودک به دنبال خواهد داشت. در بیشتر موارد پزشک این شکاف را به کمک دارو می بندد. در صورتی که این روش موثر نباشد، این نوع از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب انجام می گیرد.

در مواردی ممکن است بستن داکتوس آرتریوسوس با روشی به غیر جراحی انجام شود. این روش، اغلب در آزمایشگاه و به کمک پرتوهای ایکس انجام می گیرد. در این روش، جراح یک برش در کشاله ران ایجاد می کند. یک سیم و لوله ای به نام کاتتر وارد سرخرگ ساق پا می شوند و به سمت قلب حرکت می کنند. سپس یک وسیله مخصوص از طریق کاتتر وارد سرخگ داکتوس آرتریوسوس نوزاد می گردد.

روش دیگر برای درمان این نقص، نمونه ای از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب است که در آن یک برش جراحی کوچک در طرف چپ قفسه سینه ایجاد می شود. در این نوع از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب، جراح داکتوس آرتریوسوس را پیدا کرده و آن را با یک کلیپس مسدود کرده و یا تقسیم کرده و می برد. این نوع از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام می گیرد.

جراحی بیماریهای مادرزادی قلب: ترمیم تنگی آئورت

تنگی آئورت زمانی ایجاد می شود که بخشی از آئورت باریک می گردد. باریک شدن آن جریان یافتن خون به سمت اندام های تحتانی را مشکل روبه رو می کند. در طول زمان، این موجب بروز مشکلاتی چون فشار خون بالا می شود. برای ترمیم این نقص، نوعی جراحی بیماریهای مادرزادی قلب انجام می گیرد که در آن یک برش در سمت چپ قفسه سینه بین دنده ها ایجاد می شود. چندین روش برای ترمیم تنگی آئورت وجود دارد.

رایج ترین روش یک جراحی بیماری های مادرزادی قلب است که در آن ناحیه باریک شده از قلب بریده شده و رگ به یک رگ بزرگ تر متصل می شود. روش دیگر برای درمان تنگی آئورت برداشت قسمت باریک و بخیه کردن قسمت های باقی مانده به یکدیگر است. این روش اغلب در کودکان بزرگ تر انجام می شود.

روش سوم برای این نوع جراحی بیماریهای مادرزادی قلب فلپ زیر ترقوه نام می گیرد. در ابتدا، یک برش در بخش باریک آئورت ایجاد می شود. سپس یک وصله از سرخرگ زیر ترقوه چپ گرفته می شود تا قسمت تنگ شده رگ بزرگ تر شود.

روش چهارم برای این جراحی بیماریهای مادرزادی قلب متصل کردن یک لوله به بخش های نرمال آئورت در دو طرف بخش باریک شده است. بدین ترتیب خون از طریق لوله جریان می یابد و در واقع قسمت تنگی آئورت را دور می زند.

جراحی بیماریهای مادرزادی قلب: ترمیم نقص سپتوم دهلیزی

سپتوم دهلیزی یک دیواره بین دهلیز راست و چپ قلب است. یک حفره در این دیواره نقص سپتوم دهلیزی نام می گیرد. در صورت وجود این نقص، خون با یا بدون اکسیژن می توانند با هم ترکیب شوند و در طول زمان موجب مشکلات پزشکی و آریتمی ها شوند.

برخی مواقع این نقص با نوعی از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب مانند جراحی قلب باز برطرف می شود. در این جراحی بیماریهای مادرزادی کودکان، جراح یک شکاف کوچک در کشاله ران ایجاد می کند. سپس یک سیم را وارد رگ خونی می کند که به قلب برسد. در مرحله بعدی جراحی بیماریهای مادرزادی قلب، وسیله های چتر مانند کشویی در دو طرف سپتوم قرار می گیرند. این وسیله ها به یکدیگر متصل می شوند و بدین ترتیب حفره موجود در دیواره را می بندند.

در جراحی قلب باز برای نقص سپتوم دهلیزی، سپتوم به کمک بخیه بسته می شود. راه دیگر برای رفع حفره قلب استفاده از وصله (قطعه ای از رگ خونی دیگر) است.

در زیر انواع دیگری از جراحی بیماریهای مادرزادی قلب را نام می بریم:

  • ترمیم نقص سپتوم بطنی
  • ترمیم تترالوژی فالوت
  • رفع جابه جایی عروق بزرگ
  • ترمیم ترانکوس آرتریوسوس
  • رفع آترزی تریکوسپید
  • رفع پس زدن وریدهای ریوی
  • ترمیم هیپوپلاستیک قلب چپ
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه