ادرار سوختگی نوزادان از جمله مشکلات رایج پوستی در نوزادان محسوب می شود. عوامل متعددی موجب بروز این مشکل پوستی در نوزادان می گردد که می تواند آزاد دهنده باشد. در ادامه با نکاتی پیرامون درمان ادرار سوختگی نوزادان آشنا می شویم.

دروانا:

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان

به طور کلی رفع ادرار سوختگی با رعایت برخی نکات در منزل حاصل می شود:

  • نواحی تحت پوشک را تمیز و خشک نگاه دارید. بهترین راه برای محافظت طفل از ادرار سوختگی آن است که پوشک او را به طور مرتب تعویض کنید. به این ترتیب راش های پوستی رفع خواهند شد. این بدان معناست که در برخی موارد لازم است شب هنگام از خواب بیدار شوید و پوشک نوزاد را تعویض کنید.
  • بعد از تمیز کردن و خشک کردن پوست می توانید از کرم یا پماد ادرار سوختگی استفاده کنید. برخی محصولات حاوی زینک اکساید یا وازلین می تواند پوست را از تاثیر رطوبت محافظت کنند. هرگز سعی نکنید که پوست کودک را مالش دهید؛ زیرا سبب آسیب بیشتر به پوست او خواهید شد. در نوبت بعدی تعویض پوشک آثار مربوط به پماد را می توانید با استفاده از روغن مینرال یا پنبه پاک کنید.
  • جریان هوا را افزایش دهید. برای اینکه زخم ها یا جوش های ناشی از پوشک بهبود یابند باید سعی کنید تا منطقه تحت پوشک بیشتر در مجاورت هوا قرار بگیرد. سعی کنید زمانی را به طفل اختصاص دهید تا بدون پوشک و در مجاورت جریان هوا قرار داشته باشد. بهتر است سه بار در روز هر بار به مدت ده دقیقه کودک را بدون پوشک آزاد گذارید. از شلوارهای پلاستیکی محکم روی پوشک استفاده نکنید. از پوشک هایی با سایز بزرگتر استفاده کنید تا آثار ادرار سوختگی رفع شود.
  • از پماد، کرم یا لوسیون استفاده کنید. بسیاری از محصولات این چنینی را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. برای دریافت توصیه های می توانید از متخصص اطفال کمک بگیرید. کرم های زینک اکساید در بسیاری از محصولات برای درمان ادرار سوختگی نوزادان وجود دارند. این محصولات معمولا در طول روز روی پوست استعمال می شوند تا پوست را آرام کرده و از آن محافظت کنند. استفاده از پوشش و لایه بسیار نازکی از محصول کافی خواهد بود. این محصولات می توانند روی ترکیباتی مانند ضد قارچ ها و یا استروئیدها استفاده شود. شما همچنین می توانید از وازلین نیز استفاده کنید؛ زیرا سبب می شود پوشک به کرم درمانی (ترکیب ضد قارچ یا ترکیب آنتی بیوتیکی) نچسبد. پمادها و کرم ها در مقایسه با لوسیون ها کمتر تحریک کننده می باشند. اما پمادها می توانند مانعی را روی پوست ایجاد کنند و از این نظر هوا رسانی مناسب به پوست صورت نمی پذیرد. کرم ها روی پوست خشک می شوند و اجازه می دهند هوا جریان داشته باشد. در مورد انواع محصولاتی که می توانید برای درمان ادرار سوختگی کودکان مورد استفاده قرار دهید با متخصص اطفال مشورت کنید. به طور کلی تنها محصولاتی را مورد استفاده قرار دهید که متناسب با کودکان فرموله شده است. از مصرف محصولات حاوی فنل، بوریک اسید، کامفر، جوش شیرین، بنزوکائین، دیفن هیدرامین یا سالیسیلات ها اجتناب کنید. این ترکیبات می تواند برای نوزادان خطرناک باشد.
  • به طور روزانه نوزاد را حمام کنید: تا زمان از بین رفتن راش پوشک، نوزاد خود را به طور روزانه حمام کنید. می توانید برای شستن نوزاد از آب گرم و صابون ملایم فاقد عطر استفاده کنید.

گزینه های زیر در درمان ادرار سوختگی در برخی کودکان می تواند موثر باشد:

  • محصولات حاوی هاماملیس یا :Witch hazel در تحقیقی نشان داده شده است استفاده از پمادهای حاوی هاماملیس می تواند در رفع ادرار سوختگی نوزادان موثر باشد. در این تحقیق حدود 309 کودک حضور داشتند.
  • استفاده از شیر انسان: نتایج به دست آمده در مورد تاثیر استفاده از شیر مادر روی راش های ناشی از ادرار سوختگی پیچیده بوده است. در تحقیقی نشان داده شد استفاده از شیر مادر روی ادرار سوختگی راهی موثر و بی خطر می باشد. در این تحقیق نوزادانی که به ادرار سوختگی مبتلا شده بودند در دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول با پماد هیدروکورتیزون یک درصد تحت درمان قرار گرفتند و برای گروه دوم از شیر مادر استفاده شد. در این تحقیق در مجموع 141 طفل حضور داشتند. درمان با شیر مادر در مقایسه با پماد ادرار سوختگی تاثیرات بهتری را نشان داد.

در تحقیقی دیگر تاثیر شیر مادر با کرم حاوی زینک اکساید و روغن کبد ماهی مورد مقایسه قرار گرفت. نوزادانی که با شیر مادر و کرم تحت درمان قرار گرفته بودند نتایج بهتری دریافت کردند. درمان با کرم در نهایت موثر تر بود.

  • کالاندولا (گل همیشه بهار) یا آلوئه ورا: در تحقیقی تاثیر آلوئه ورا با کالاندولا مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد هر کدام از این ترکیبات می توانند در درمان ادرار سوختگی نوزاد موثر باشند.
  • شامپو بنتونیت: در تحقیقی نشان داده شد استفاده از شامپو بنتونیت می تواند در درمان ادرار سوختگی نوزاد موثر باشد و در مقایسه با کالاندولا تاثیرات سریع تری دارد. در این تحقیق حدود 60 نوزاد حضور داشتند.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه