التهاب ملتحمه نوزادان شامل تورم و قرمزی پوشش داخلی پلک ها و کره چشم است که موجب درد، قرمزی و ترشحات چشمی می گردد. در مواردی عوامل عفونی چون باکتری ها و ویروس ها با آلوده کردن چشم نوزادان موجب بروز التهاب ملتحمه نوزادان می شوند. 

دروانا:

التهاب ملتحمه نوزادان چیست؟

التاب ملتحمه نوزادان تورم یا عفونت غشایی است که پلک ها و بخش سفید چشم ها را می پوشاند. احتمال بروز التهاب ملتحمه نوزادان زیاد است. التهاب ملتحمه نوزادان معمولا مسری است؛ با این حال یک عفونت خفیف در نظر گرفته می شود هر چند اگر ظاهر آن بسیار خطرناک به نظر می آید. اگر متوجه علائم التهاب ملتحمه در نوزاد خود شده اید به پزشک مراجعه نمایید. التهاب ملتحمه نوزادان در مواردی به خودی خود برطرف می شود و در موارد دیگر به درمان نیاز دارد.

التهاب ملتحمه نوزادان: علل

التهاب ملتحمه نوزادان عموما در اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

  • انسداد مجرای اشکی
  • قطره های چشمی آنتی بیوتیکی که بلافاصله بعد از تولد استفاده می شوند.
  • عفونت ناشی از باکتری ها یا ویروس ها

باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن خانم ها زیست می کنند ممکن است در طول زایمان به نوزاد منتقل شده و موجب التهاب ملتحمه نوزادان گردند. آسیب های چشمی جدی تری که ممکن است در طول زایمان چشم ها را درگیر کنند شامل:

  • سوزاک و کلامیدیا: این عفونت ها در اثر تماس جنسی منتقل می شوند.
  • ویروس هایی که موجب هرپس تناسلی و دهانی می شوند: این عوامل عفونی موجب آسیب چشمی شدید می گردند. عفونت های چشمی ناشی از هرپس شیوع کمتری در مقایسه با عفونت های ناشی از سوزاک و کلامیدیا دارند.

مادر ممکن است حین زایمان علائمی را ظاهر نکرده باشد. اما همچنان ممکن است ناقل ویروس ها یا باکتری هایی باشد که موجب التهاب ملتحمه نوزادان می گردند. برای یپشگیری از بروز التهاب ملتحمه نوزادان از این طریق، پزشک قطره ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی را بلافاصله بعد از تولد تجویز می کند. در موارد این درمان خود موجب التهاب ملتحمه نوزادان در اثر تماس با مواد شیمیایی می شود که معمولا به خودی خود برطرف می گردد. پزشکان همچنین غربالگری هایی برای بیماری های مقاربتی در خانم های باردار انجام می دهند که با درمان عفونت در مادران از بروز التهاب ملتحمه نوزادان پیشگیری می کنند.

التهاب ملتحمه نوزادان: علائم

التهاب ملتحمه نوزادان موجب ترشحاتی از چشم ها ظرف1-2 هفته بعد از تولد می شود. پف کردن، قرمزی و حساسیت به درد پلک ها از دیگر علائم التهاب ملتحمه نوازادان هستند. در التهاب ملتحمه نوزادان، ترشحات ممکن است به صورت آبکی، خونی یا چرک مانند باشند. در مواردی ممکن است التهاب ملتحمه نوزادان موجب حساسیت به نور در آن ها گردد. التهاب ملتحمه نوزادان ممکن یک یا هر دو چشم را درگیر کند.

التهاب ملتحمه نوزادان: تست ها و معاینات

اگر تصور شما این است که نوزاد به التهاب ملتحمه دچار شده است سریعا به پزشک مراجعه نمایید. سایر وضعیت های جدی نیز ممکن است علائم مشابه التهاب ملتحمه نوزادان را سبب گردند بنابراین نوزادانی که دچار درد شدید، حساسیت به نور، تورم اطراف چشم ها می شوند باید مورد معاینه قرار گیرند. پزشک برای تشخیص التهاب ملتحمه نوزادان چشم آن ها را معاینه می کند. اگر چشم وضعیت نرمالی نداشته باشد، تست های زیر انجام می گیرند:

  • کشت ترشحات چشم برای یافتن باکتری یا ویروس عامل
  • تست روزنه لامپ برای یافتن آسیب وارده به سطح کره چشم

التهاب ملتحمه نوزادان: درمان

التهاب ملتحمه نوزادان که در اثر استفاده از قطره هنگام تولد ایجاد شده است به خودی خود درمان می شود. در صورتی که انسداد مجرای اشکی عامل التهاب ملتحمه نوزادان باشد، ماساژ ملایم بین چشم ها و ناحیه بینی با آب ولرم می تواند در درمان التهاب ملتحمه نوزادن کمک کننده باشد. این کار معمولا قبل از آغاز مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان التهاب ملتحمه نوزادن انجام می گیرد. اگر انسداد با گذشت یک سال برطرف نشود، جراحی برای درمان التهاب ملتحمه نوزادان انجام می شود.

آنتی بیوتیک ها اغلب برای درمان التهاب ملتحمه نوزادان که از باکتری ها ناشی شده است به کار می روند. قطره های چشمی و پمادها اغلب بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند. قطره های چشمی آب نمک نیز برای رفع ترشحات زرد رنگ چسبناک در التهاب ملتحمه نوزادان مصرف می شوند.

برخی قطره های چشمی یا پمادهای ضد ویروس نیز برای درمان التهاب ملتحمه نوزادان که از عفونت های هرپسی ناشی شده اند به کار می روند.

التهاب ملتحمه نوزادان: عواقب

برخی از عواقب التهاب ملتحمه نوزادن شامل موارد زیر می باشند:

  • نابینایی
  • التهاب در عنبیه
  • اسکار یا حفره در قرنیه (ساختار شفافی که بخش رنگی چشم را پوشانده است)
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه