درمان زردی نوزادان به کمک نور درمانی و تعویض خون نوزاد انجام می گیرد که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.

دروانا:

زردی نوزادان یک وضعیت شایع و معمولا بی خطر در نوزادان است که موجب زرد شدن پوست و چشم ها می شود. سایر علائم زردی نوزادان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زرد شدن کف دست ها یا کف پاها
  • ادرار تیره و زرد (ادرار نوزاد تازه متولد شده باشد بی رنگ باشد)
  • رنگ پریدگی

در ادامه با راه های درمان زردی نوزادان بیشتر آشنا می شویم.

درمان زردی نوزادان

اگر متوجه زردی در نوزاد خود شده اید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید؛ پزشک نیاز به درمان زردی نوزادان را ارزیابی خواهد کرد. درمان زردی نوزادان معمولا تنها زمانی انجام می گیرد که سطح ماده ای به نام بیلی روبین در خون نوزاد بسیار بالا باشد؛ بنابراین برای تصمیم به درمان زردی نوزادان به انجام برخی تست ها نیاز است. در بیشتر موارد، نیازی به درمان زردی نوزادان نیست؛ زیرا سطح بیلی روبین در خون آن ها پایین است. در این موارد، زردی نوزادان عموما بین 10-14 روز بهبود می یابد و آسیب خاصی را به دنبال ندارد. اگر نیازی به درمان زردی نوزادان نباشد، شما باید شیردهی به نوزاد (شیر مادر یا شیر خشک) را به طور منظم ادامه دهید و در صورت لزوم او را برای خوردن شیر از خواب بیدار کنید. اگر وضعیت نوزاد شما تشدید شود و یا بعد از گذشت دو هفته بهبود نیابد، برای راه درمان زردی نوزادان با متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر نوزاد شما به صورت نارس متولد شده باشد، زردی نوزادان عموما بیش از دو هفته به طول می انجامد. این حالت نیز اغلب بدون نیاز به درمان زردی نوزادان برطرف می شود. در این وضعیت، برای بررسی مشکلات زمینه ای به انجام تست های بیشتری نیاز خواهد بود. اگر زردی نوزاد شما در طول زمان بهبود نیافت و یا تست ها نشان دهنده سطح بالای بیلی روبین در خون او بودند، در این صورت باید برای درمان زردی نوزادان به کمک نور درمانی یا تعویض خون به بیمارستان مراجعه کنید. این راه های درمان زردی نوزادان برای کاهش خطر عارضه نادر اما خطرناک زردی نوزادان به نام کرنیکتروس توصیه می شود که می تواند آسیب مغزی را به دنبال داشته باشد.

درمان زردی نوزادان: نور درمانی

نور درمانی از جمله راه های درمان زردی نوزادان است که از نوع خاصی از نور استفاده می کند. در برخی مواقع این روش از طریق فرآیندی به نام اکسیداسیون نوری سطح بیلی روبین خون را پایین آورده و به درمان زردی نوزادان کمک می کند. اکسیداسیون نوری اکسیژن را به بیلی روبین اضافه می کند بدین ترتیب این ماده به راحتی در آب حل می شود. این عمل شکست بیلی روبین توسط کبد نوزاد را راحت تر ساخته و بیلی روبین را از خون او خارج می کند و در نهایت درمان زردی نوزادان حاصل می گردد.

دو نوع نور درمانی برای درمان زردی نوزادان به کار گرفته می شوند:

  • نور درمانی معمول. در این راه درمان زردی نوزادان، نوزاد در زیر یک لامپ هالوژن یا فلورسنت خوابانده می شود و پوششی بر روی چشم های او قرار می گیرد.
  • نور درمانی فیبرواپتیک. در این روش برای درمان زردی نوزادان، نوزاد بر روی یک پوشش خوابانده می شود که دارای کابل های فیبر نوری است. نور از طریق کابل های فیبر نوری عبور می کند و در پشت نوزاد روشن می شود.

در هر دو روش نور درمانی برای درمان زردی نوزادان، هدف قرار دادن پوست نوزاد در معرض نور بیشتر است. در بیشتر موارد، ابتدا نور درمانی معمول برای درمان زردی نوزادان مورد امتحان قرار می گیرد؛ در حالی که نور درمانی فیبرواپتیک برای درمان زردی نوزادانی که نارس متولد شده اند کاربرد دارد. این راه درمان زردی نوزادان هر 3-4 ساعت یک بار برای 30 دقیقه متوقف می شود بنابراین شما می توانید به نوزاد شیر بدهید، پوشک او را عوض کنید و او را در آغوش بگیرید. در صورتی که زردی نوزادان بعد از نور درمانی معمول یا فیبرواپتیک بهبود نیابد، نور درمانی چندگانه پیوسته برای درمان زردی نوزادان توصیه می شود.

در طول نور درمانی، دمای بدن نوزاد برای اطمینان از این که دمای بدن او بیش از حد بالا نرفته است، اندازه گیری می شود. علائم کم آبی بدن نیز در او بررسی می شود. در این روش برای درمان زردی نوزادان، برای ارزیابی کارکرد درمان سطح بیلی روبین هر 4-6 ساعت یک بار اندازه گیری می شود. زمانی که سطح بیلی روبین نوزاد شروع به پایین آمدن می کند، اندازه گیری هر 6-12 ساعت یک بار انجام می شود. زمانی که میزان بیلی روبین به یک سطح ایمن می رسد، نور درمانی برای درمان زردی نوزادان متوقف می گردد؛ این حالت معمولا بعد از یک یا دو روز اتفاق می افتد. نور درمانی عموما اثرگذاری زیادی در درمان زردی نوزادان دارد و عوارض کمی را به دنبال خواهد داشت؛ راش پوستی موقت و اسهال از جمله این عوارض هستند.

درمان زردی نوزادان: تعویض خون

اگر سطح بیلی روبین نوزاد بسیار بالا باشد یا نور درمانی در درمان زردی نوزادان موثر نباشد، خون نوزاد باید به طور کامل عوض شود. در طول تعویض خون برای درمان زردی نوزادان، خون نوزاد به کمک یک لوله باریک پلاستیکی که در عروق خونی ناف، بازو یا پاها قرار گرفته است برداشته می شود. حال خون نوزاد با خون گرفته شده از یک دهنده مناسب جایگزین می گردد. از آن جایی که خون جدید حاوی بیلی روبین نیست، سطح کلی بیلی روبین در خون نوزاد نیز به سرعت پایین می آید و درمان زردی نوزادان حاصل می گردد. در طول تعویض خون که چندین ساعت به طول می انجامد، نوزاد باید کاملا تحت نظر باشد. بروز هر گونه مشکل احتمالی مانند خونریزی باید درمان شود. به منظور ارزیابی موفقیت آمیز بودن این راه درمان زردی نوزادان، خون نوزاد باید در طول دو ساعت تعویض خون تست شود. اگر سطح بیلی روبین خون نوزاد همچنان بالا باشد، این روش برای درمان زردی نوزادان باید تکرار شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه