درمان چاقی کودکان بر اساس سن و سایر شرایط کودک تعیین می شود. برای درمان چاقی کودکان باید تغییراتی در عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی کودک ایجاد کرد. در این مقاله به مواردی مانند تشخیص چاقی کودکان و راه های موثر در درمان چاقی کودکان می پردازیم.

دروانا:

تشخیص چاقی کودکان

متخصص کودکان با محاسبه شاخص توده بدنی کودک، می تواند چاقی کودک را تشخیص دهد. شاخص توده بدنی BMI)) نشان می دهد آیا کودک با در نظر داشتن سن و قد دچار اضافه وزن می باشد یا خیر.  
BMI بین 85 تا 94 درصد، اضافه وزن و BMI 95 درصد به بالا به عنوان چاقی محسوب می شود. البته باید در نظر داشت که الگوی رشد در کودکان بسیار متفاوت است زیرا BMI مواردی مانند عضله سازی یا داشتن چارچوب بدنی بزرگتر از حد متوسط را در نظر نمی گیرد بنابراین متخصص کودکان، شما را توجیه خواهد کرد که آیا وزن کودک شما یک نگرانی محسوب می شود یا خیر. متخصص کودکان علاوه بر بررسی BMI و نمودار وزن بر اساس نمودار رشد، موارد زیر را نیز ارزیابی می کند:

  • سابقه خانوادگی چاقی و مشکلات مرتبط با وزن، مانند دیابت
  • عادات غذایی کودک
  • سطح فعالیت کودک
  • سایر شرایط سلامتی
  • سابقه مشکلات روانی، از جمله افسردگی، اختلالات خواب، ناراحتی و...

اگر فرزند شما چاق باشد، متخصص کودکان ممکن است آزمایش خون تجویز کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشند: تست کلسترول خون، تست قند خون، بررسی عدم تعادل هورمونی، کمبود ویتامین D یا سایر شرایط مرتبط با چاقی.

درمان چاقی کودکان

درمان چاقی کودکان بر اساس سن و دیگر شرایط پزشکی انجام می گیرد. درمان چاقی کودکان شامل تغییراتی در عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی کودک می باشد. در شرایط خاص، درمان چاقی کودکان ممکن است شامل دارو یا جراحی باشد.

  • درمان چاقی کودکان دارای اضافه وزن:
    آکادمی متخصصین کودکان آمریکا توصیه می کند کودکان بالای 2 سال و نوجوانانی که دچار اضافه وزن هستند، به یک برنامه مناسب برای کاهش سرعت پیشرفت اضافه وزن نیاز دارند. این استراتژی سبب می شود تا کودک رشد قدی بهتری نسبت به وزن داشته باشد و با گذشت زمان باعث می شود BMI به محدوده سالم تری برسد و درمان چاقی کودکان حاصل شود.
  • درمان چاقی کودکانی که دچار چاقی هستند:
    کودکان 6 تا 11 ساله ای که چاق هستند ممکن است تشویق به تغییر عادات غذایی به منظور کاهش وزن تدریجی شوند (حدود 5 کیلوگرم در ماه). کودکان بزرگتر و نوجوانان چاق و یا به شدت چاق ممکن است تشویق به تغییر عادات غذایی با هدف کاهش وزن حدود 1 کیلوگرم در هفته شوند.

روش های حفظ وزن فعلی یا از دست دادن وزن، مشابه می باشد. کودک باید رژیم غذایی سالمی به لحاظ نوع و مقدار غذا داشته باشد علاوه بر این باید سطح فعالیت فیزیکی را افزایش دهد. میزان موفقیت درمان چاقی کودکان بستگی به میزان پایبندی در ایجاد تغییرات مذکور دارد.

درمان چاقی کودکان: تغذیه سالم

والدین نقش بسزایی در خرید مواد غذایی، طبخ غذا و تصمیم گیری در مورد نوع غذای روزانه دارند. حتی تغییرات کوچک می تواند تفاوت بزرگی در سلامت فرزند ایجاد کند. نکات زیر شما را در داشتن تغذیه سالم و درمان چاقی کودکان یاری خواهد کرد:

  • هنگام خرید مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید.
  • استفاده از نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
  • مصرف فست فود را محدود کنید.
  • غذا را به صورت خانوادگی صرف کنید.
  • به اندازه نیاز به کودکان خود غذا دهید.

درمان چاقی کودکان: فعالیت فیزیکی

بخش مهمی از درمان چاقی کودکان داشتن فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی باعث سوختن کالری، تقویت استخوان ها و عضلات، کمک به بهبود خواب شبانه کودک و هوشیاری در طول روز می شود. عادات مناسب ایجاد شده در کودکی به حفظ وزن سالم در نوجوانی کمک می کند همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که در بزرگسالی نیز تناسب اندام داشته باشند. برای افزایش سطح فعالیت کودک خود به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری
  • تاکید بر فعالیت بدنی
  • یافتن فعالیت هایی که مورد علاقه فرزند شما است

درمان چاقی کودکان: دارو درمانی

استفاده از دارو ممکن است به عنوان بخشی از روند درمان چاقی برخی نوجوانان در نظر گرفته شود اما خطرات طولانی مدت استفاده از داروهای تجویزی در درمان چاقی کودکان ناشناخته است. همچنین تاثیر دارو بر کاهش وزن و نگهداری وزن هنوز چندان روشن نیست.

درمان چاقی کودکان: جراحی

جراحی های مرتبط با کاهش وزن ممکن است به عنوان یک گزینه برای درمان چاقی کودکان در سنین نوجوانی مورد توجه باشد آن هم زمانی که تغییر در عادات غذایی در کاهش وزن موثر واقع نشده باشد. همانطور که می دانید در هر نوع جراحی، خطرات احتمالی و عوارض طولانی مدتی نهفته است. همچنین اثرات دراز مدت جراحی بر رشد آینده آن ها تا حد زیادی ناشناخته مانده است .انجام جراحی به منظور کاهش وزن در نوجوانان غیر معمول است. اما اگر وزن کودک سلامتی او را تهدید کند، متخصص کوکان ممکن است انجام عمل جراحی را توصیه کند. انجام جراحی در درمان چاقی کودکان معجزه نمی کند. این نوع جراحی ها تضمین نمی کند که یک نوجوان تمام وزن اضافی خود را از دست داده و یا قادر به حفظ آن در بلند مدت می باشد.

درمان چاقی کودکان: تغییراتی موثر در شیوه زندگی

کاهش وزن قبل از بارداری در پیشگیری از چاقی کودکان نقش بسزایی دارد. اگر مبتلا به اضافه وزن هستید پیش از بارداری به کاهش وزن و خوردن غذای مناسب توجه کنید. مصرف غذای مناسب در دوران حاملگی نیز می تواند تأثیر مثبتی بر انتخاب غذایی کودک شما در آینده داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که تغذیه کودک تا شش ماهگی تنها شیر مادر باشد. همواره به خاطر داشته باشید بهترین گزینه برای درمان چاقی کودکان، شروع یک رژیم غذایی سالم و ورزش است.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه