داروی ایبوپروفن بر روی کاهش تب، درد های بدن و درد ناشی از پروستاگلاندین ها و همچنین التهاب تاثیرگذار است. داروی استامینوفن در کودکان نیز می تواند تب، درد های ماهیچه ای و به طور کلی احساس درد را کاهش دهد اما تاثیری بر روی کاهش التهاب ندارد. گاهی اوقات والدین ممکن است با استفاده کردن از وسایل اندازه گیری نادرست، موجب اوردوز اتفاقی دارویی خاص همچون این دو دارو در کودک خود شوند.

دروانا:

تفاوت مصرف استامینوفن با ایبوپروفن در کودکان چیست؟

داروی استامینوفن و ایبوپروفن در حالی که ساختار شیمیایی و عوارض جانبی متفاوتی دارند، هر دو به منظور رفع درد و تب در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند. داروی ایبوپروفن تنها برای نوزادان شش ماهه و بزرگ تر قابل تجویز است.

ایبوپروفن در کودکان

داروی ایبوپروفن با مهار تولید اسید چرب هایی در بدن به نام پروستاگلاندین ها اعمال اثر می کند. علاوه بر کاهش تب، درد های بدن و درد ناشی از پروستاگلاندین ها در کودکان، این دارو التهاب را نیز کاهش می دهد (تورم و قرمزی).

ایبوپروفن در کودکان اندکی قوی تر و طولانی اثرتر از استامینوفن است. به همین دلیل، ایبوپروفن تنها هر شش تا هشت ساعت یکبار استفاده می شود و مصرف آن بیش از سه بار در 24 ساعت توصیه نمی شود. در واقع، آکادمی کودکان آمریکا مصرف داروی ایبوپروفن در کودکان زیر شش ماه را توصیه نمی کند؛ زیرا برطرف شدن تب و تحریک پذیری کودک برای مدت طولانی، بررسی این که کودک تا چه حد بیمار است را دشوار خواهد کرد.

یکی از مشکلات مصرف داروی ایبوپروفن این است که در صورتی که سن کودک برای مصرف آن کافی باشد اما به اندازه کافی غذا نخورد و به طور منظم از این دارو استفاده کند، ممکن است دچار آسیب هایی در معده خود گردد. در صورتی که کودک سیستم گوارشی حساسی دارد باید ایبوپروفن را به همراه غذا به او بدهید.

استامینوفن در کودکان

داروی استامینوفن نیز مانند ایبوپروفن، می تواند تب، درد های ماهیچه ای و به طور کلی احساس درد را در کودکان کاهش دهد. اما استامینوفن بر خلاف داروی ایبوپروفن، تاثیری بر روی کاهش التهاب ندارد. استامینوفن در کودکان اثر خفیف تری بر روی سیستم گوارش دارد و موجب مشکلاتی در معده نمی گردد بنابراین نیازی به دادن این دارو به همراه غذا به کودک نیست.

در هر حال، داروی استامینوفن در دوزهای بالا سمیت زیادی برای کبد به دنبال خواهد داشت. پزشکان توصیه می کنند که کودکان باید کمترین دوز مورد نیاز و موثر را از استامینوفن دریافت کنند. دوزبندی استامینوفن در کودکان معمولا هر چهار تا شش ساعت است و استفاده بیش از 5 بار در شبانه روز از این دارو مجاز نمی باشد.

اگر کودک از داروی دیگری نیز به طور هم زمان استفاده می کند، از این که داروی دیگر حاوی استامینوفن نیست و مصرف هم زمان این دو موجب اوردوز استامینوفن نمی شود، اطمینان حاصل کنید.

مصرف دوز صحیح استامینوفن و ایبوپروفن در کودکان

گاهی اوقات والدین ممکن است با استفاده کردن از وسایل اندازه گیری نادرست، موجب اوردوز اتفاقی دارویی خاص در کودک خود شوند. برای مثال قطره های نوزادان تنها باید به کمک قطره چکان هایی که همراه دارو هستند به نوزاد داده شوند؛ این درحالی که است که استفاده از یک قاشق بدین منظور، به راحتی امکان بروز اووردوز را فراهم می کند. از طرف دیگر برخی از اشکال دارویی قوی تر از اشکال دیگر هستند؛ برای مثال قطره های نوزادان قوی تر از الگزیر کودکان هستند. در نظر داشته باشید که دادن دوز صحیحی از قطره استامینوفن کودکان یا قطره ایبوپروفن کودکان (براساس وزن آن ها) در بازه زمانی مناسب بسیار اهمیت دارد. این مسئله پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در صورت عدم اطمینان در مورد دوز صحیح این داروها، با متخصص اطفال مشورت کنید. قبل از دادن داروی استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک زیر سه ماه نیز با متخصص اطفال مشورت نمایید. نوزادان با سن کم باید برای وجود بیماری های جدی مورد معاینه قرار گیرند.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه