مسمومیت با سرب در کودکان مسمومیتی است که در اثر استنشاق، بلعیدن یا تماس پوستی با سرب که در بسیاری از وسایل وجود دارد، ایجاد می شود. مسمومیت با سرب در کودکان ممکن است با مقدار کم یا زیاد سرب ایجاد شود. 

دروانا:

مسمومیت با سرب چیست؟

اگر کودک خردسال دارید بهتر است از خطرات مسمومیت با سرب در کودکان آگاه باشید خصوصا اگر در یک خانه قدیمی زندگی می کنید. بسیاری از اسباب بازی ها و وسایل نیز حاوی سرب هستند.

قرارگیری طولانی مدت در معرض سرب (فلزی طبیعی که در ساخت مصالح ساختمانی تا باتری ها به کار می رود) می تواند موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی کودکان گردد. سرب برای هر فردی سمی است اما جنین و کودکان خردسال در معرض خطر ابتلا به مسمومیت با سرب هستند؛ هر چه قدر سن آن ها کمتر باشد بدن در حال رشد آنها را مستعد جذب و حفظ سرب و در نتیجه بروز مسمومیت با سرب در کودکان می کند.

علائم مسمومیت با سرب در کودکان در محدوده وسیعی از سردرد و درد معده تا مشکلات رفتاری و کم خونی (نبود گلبول های قرمز سالم کافی) بروز می کند. مسمومیت با سرب در کودکان همچنین تکامل مغز آن ها را تحت تاثیر می دهد. با صحبت در مورد منابع سرب با پزشک متخصص می توانید کودک و خانواده خود را در مسمومیت با سرب محافظت کنید. انجام آزمایش خون برای سرب در کودکانی که در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار دارند اهمیت دارد. در بسیاری از موارد مسمومیت با سرب در کودکان تنها علائمی خفیف ظاهر کرده و یا علائمی ظاهر نمی کند.

مسمومیت با سرب در کودکان: چرا سرب خطرناک است؟

در صورتی که سرب استنشاق شود، بلعیده شود و یا در برخی موارد از طریق پوست جذب شود، موجب بروز مسمومیت با سرب در کودکان می گردد. قرارگیری در معرض مقدار زیادی سرب در مدت کوتاه مسمومیت با سرب حاد نام می گیرد. قرارگیری در مقدار کم سرب در مدت زمان طولانی مسمومیت با سرب مزمن نامیده می شود.

سرب به طور خاص سمی است؛ زیرا زمانی که این ماده شیمیایی وارد بدن فرد می شود همانند مواد معدنی مفید چون آهن، کلسیم و روی در سراسر بدن پراکنده می شود و در هر قسمتی از بدن آسیبی را به دنبال دارد. برای مثال، در جریان خون سرب به گلبول های قرمز آسیب رسانده و توانایی آن ها برای حمل اکسیژن به اندام ها و بافت ها را محدود می کند؛ بدین ترتیب به دنبال مسمومیت با سرب در کودکان کم خونی رخ می دهد.

بیشترین آسیب ایجاد شده توسط سرب بر سیستم اعصاب و فعالیت های مغزی است. مقابله با تولید سلول های خونی و جذب کلسیم که استخوان ها برای رشد و قوی شدن به آن نیاز دارند، از دیگر خطرات مسمومیت با سرب در کودکان است. کلسیم برای داشتن استخوان ها و دندان های مستحکم، انقباض عضلانی و عملکرد عصبی و عروق خونی ضرورت دارد.

مسمومیت با سرب در کودکان: اثرات طولانی مدت مسمومیت

مسمومیت با سرب در کودکان موجب مشکلات گوناگونی در سلامت آن ها می گردد که شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش رشد استخوانی و ماهیچه ای
  • هماهنگی ضعیف عضلانی
  • آسیب به سیستم عصبی، کلیه ها و شنوایی
  • مشکلات زبانی و صحبت کردن
  • تاخیر در تکامل
  • تشنج و عدم هوشیاری (در مواردی که مسومیت با سرب در کودکان با مقدار زیادی از این ماده اتفاق افتاده است)

مسمومیت با سرب در کودکان: علائم

علائم مسمومیت با سرب در کودکان در بسیاری از آن ها بروز نمی کند بنابراین دور کردن منابع سرب از محل زندگی و انجام تست های برای تشخیص مسمومیت با سرب در کودکانی که در معرض خطر هستند، اهمیت دارد. علائم مسمومیت با سرب در کودکان معمولا به صورت زیر ظاهر می شوند:

  • تحریک پذیری یا مشکلات رفتاری
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • درد شکم
  • استفراغ یا تهوع
  • یبوست
  • رنگ پریدگی پوست در اثر کم خونی
  • طعم فلز در دهان
  • ضعف یا درد ماهیچه ها و مفاصل
  • تشنج

این علائم ممکن است نشانه ای از بیماری هایی به غیر مسمومیت با سرب در کودکان باشند بنابراین اگر کودک شما علائم زیر را ظاهر کرد، با متخصص اطفال مشورت نمایید. انجام آزمایش خون برای تشخیص مسمومیت با سرب در کودکان و یا سایر مشکلات حائز اهمیت است.

مسمومیت با سرب در کودکان: درمان

درمان مسمومیت با سرب در کودکان بسته به میزان سرب موجود در خون متفاوت خواهد بود. درمان مسمومیت با سرب در کودکان که با مقدار کم این ماده اتفاق افتاده است به راحتی انجام می گیرد و مهم ترین بخش درمان کاهش قرارگیری در معرض سرب است. به تدریج، زمانی که بدن به طور طبیعی سرب را دفع می کند، سطح سرب در بدن کاهش یافته و علائم مسمومیت با سرب در کودکان برطرف می شوند.

در صورتی که مسمومیت با سرب در کودکان با مقدار زیادی از این ماده اتفاق افتاده باشد، کودک برای درمان مسمومیت با سرب نیاز به دریافت داروی دفع کننده ای دارد که به سرب متصل شده و آن را تضعیف می کند بنابراین بدن به طور طبیعی آن را دفع می کند و درمان مسمومیت با سرب در کودکان انجام می گیرد.

کلسیم، آهن و ویتامین C بخش مهمی از رژیم غذایی سالم در مسمومیت با سرب در کودکان هستند و همچنین به کاهش جذب سرب در بدن کمک می کنند. اگر کودک مقدار کافی از این مواد را در رژیم غذایی خود دریافت نکند، متخصص اطفال مصرف مکمل را توصیه می کند. تمام خواهر و برادرهای کودک نیز از لحاظ مسمومیت با سرب باید تست شوند. 

دکتر حمید خسروجردی

دکتر حمید خسروجردی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر حميد خسروجردي متخصص کودکان و نوزادان، دارای فلوشیپ سم شناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و 15 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید خسروجردی
برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه