فرزند پروری سالم شامل اصول و قواعدی است که به والدین در داشتن کودکانی سالم (روانی، جسمی) و شاد کمک می کند. فرزند پروری یک مهارت است که با تمرکز بر روی اصول آن می تواند آن را فرا گرفت.

دروانا:

 فرزند پروری چیست؟

داشتن کودک شاد و سالم یکی از مهم ترین چالش ها و البته دستاوردهای والدین است. در حال حاضر بسیاری از والدین، تمرکز مناسبی بر روی فرزند پروری سالم (همان طور که بر روی یک شغل متمرکز هستند) ندارند. بسیاری از والدین ممکن است صرف نظر از تاثیر گذاری مهارت فرزند پروری، روش های فرزند پروری مشابه والدین خود داشته باشند.

مهارت فرزند پروری یکی از موضوعات تحقیقی در زمینه علوم اجتماعی است. متخصصین صرف نظر از سبک فرزند پروری شما یا سوالات و نگرانی های شما در مورد فرزند پروری، می توانند در پیشگیری در درگیری کودک شما به مشکلات رفتاری و بیماری های شایع چاقی کمک کننده باشند.

دکتر استینبرگ پروفسور روانشناسی در دانشگاه تمپل فیلادلفیا- آمریکا اظهار می دارد که فرزند پروری موفق می تواند همدلی، صداقت، کنترل بر روی خود، اعتماد به نفس، مهربانی، همکاری و شاد بودن را در کودک تقویت نماید. فرزند پروری همچنین کنجکاوی فکری، انگیزه و میل به رسیدن را در کودک ارتقا می بخشد. محافظت از کودکان در برابر ایجاد اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن، رفتار ضد اجتماعی و سوء مصرف الکل و دارو از دیگر فواید فرزند پروری موفق هستند. در ادامه به برخی از اصول فرزند پروری سالم اشاره می کنیم:

فرزند پروری: چه کاری انجام می دهید

این که شما رفتارهای سالمی دارید و یا چگونه با دیگران برخورد می کنید، چیزهایی هستند که کودکان از عملکرد شما می آموزند. این یکی از مهم ترین اصول فرزند پروری است. چیزی که شما انجام می دهید تغییر چشمگیری در روند فرزند پروری ایجاد می کند. واکنش لحظه ای نشان ندهید. از خود سوال کنید که چه کاری می خواهید انجام دهید و این کار احتمالا چه نتایجی دارد.

فرزند پروری: درگیر زندگی کودک باشید

در فرزند پروری، این که یک پدر و مادر مسئول باشید به زمان و البته فعالیت بیشتر نیاز دارد. بدین منظور شما باید اولویت های خود را بازنگری کرده و ترتیب آن ها مجددا تنظیم کنید. این بدین معنی است که انجام کاری کنید که کودکتان به آن نیاز دارد به کاری که خود می خواهید انجام دهید اولویت دارد. این حالت ممکن است به صورت ذهنی یا فیزیکی اتفاق بیافتد. درگیر بودن در زندگی کودک به معنی انجام تکالیف او یا تصحیح آن ها نیست. اگر با این هدف تکالیف کودک را انجام می دهید باید بدانید که در این صورت معلم کودک نمی تواند ارزیابی صحیحی از یادگیری کودک داشته باشد.

فرزند پروری: فرزند پروری را متناسب با کودک هماهنگ کنید

یکی از اصول مهم دیگر در فرزند پروری والدین، هماهنگی فرزند پروری با رشد کودک است. کودک در حال رشد است؛ در نتیجه در نظر گرفتن این که افزایش سن چگونه رفتار کودک را تحت تاثیر قرار می دهد در فرزند پروری بسیار اهمیت دارد. همان عملکردی که استقلال کودک سه ساله را برای توانایی نه گفتن در همه زمان ها تقویت می کند، همان چیزی است که او را برای آموزش توالت رفتن برمی انگیزد. همان جهش رشد فکری که کودک 13 ساله را در کلاس درس کنجکاو می سازد، به او توانایی مطرح کردن استدلالات خود در سر میز شام را نیز می دهد.

فرزند پروری: قوانین را ایجاد و تنظیم کنید

اگر در فرزند پروری رفتار کودک خود در زمان کودکی مدیریت نکنید، او برای یادگیری در مورد این که چگونه خود را در سنین بالاتر و زمانی که شما با او نیستید مدیریت کند، دوران سختی را سپری خواهد کرد. طبق اصول فرزند پروری موفق، در هر زمانی از شبانه روز شما باید بتوانید به سه سوال پاسخ دهید: کودک من کجاست؟ چه کسی همراه کودک من است؟ کودک من چه کاری انجام می دهد؟. قوانینی که کودک از عملکرد شما آموخته است به او در شکل دادن قوانین عملکرد خود کمک می کند. اما شما نباید این مدیریت را بر روی کارهای کوچک کودک اعمال کنید. زمانی که کودک در اواسط دوران مدرسه قرار دارد، باید اجازه دهید خود تکالیفش را انجام دهد و مداخله ای در انتخاب های او نداشته باشید.

فرزند پروری: استقلال کودک را تقویت کنید

اعمال محدودیت ها، به کودک در ایجاد حس خود کنترلی کمک می کند. تشویق به داشتن استقلال نیز در ایجاد حس خود مختاری کمک کننده است. طبق اصول فرزند پروری، برای داشتن یک زندگی موفق کودک به هر دو این مشخصه ها نیاز دارد. استینبرگ می گوید این امری طبیعی است که کودکان برای استقلال خود تلاش می کنند. بسیاری از والدین این حالت را به اشتباه سرکشی یا شورش در نظر می گیرند. کودکان برای استقلال تلاش می کنند؛ زیرا این حالت بخشی از ماهیت انسان است که می خواهد رفتار کنترل شده ای داشته باشد تا این که توسط فرد دیگری کنترل شود.

فرزند پروری: قوانین و مقررات خود را توضیح دهید

طبق اصول فرزند پروری، والدین انتظاراتی از نحوه زندگی فرزندان خود دارند. به طور کلی، والدین برای انتظارات خود توضیحات بیشتری به کودکان در مقایسه با نوجوانان ارائه می دهند. چیزی که برای شما مشهود است ممکن است برای نوجوان 12 ساله واضح نباشد. او اولویت ها، تجارب و قضاوت های شما را ندارد.

فرزند پروری: با کودک خود با احترام رفتار کنید

آنچه اصول فرزند پروری مشخص می کنند این است که بهترین راه برای مشاهده رفتار محترمانه از کودک، محترمانه برخورد کردن با او است. شما باید همان خوش رفتاری که با دیگران دارید را در برخورد با کودک خود اعمال کنید. با او مودبانه صحبت کنید. به نظر او احترام بگذارید. هنگام صحبت کردن به او توجه کنید. با او مهربان باشید. کودکان همان گونه که والدین با آن ها رفتار کرده اند، با دیگران رفتار می کنند.

فرزند پروری: ثبات داشته باشید

آن چه باید در فرزند پروری در نظر داشت است که اگر قوانین شما به گونه ای غیر قابل پیش بینی در روزهای مختلف تغییر کنند و یا شما آن ها تنها به صورت دوره ای اعمال کنید، خطای کودک در اثر اشتباه شما شکل می گیرد. مهم ترین ابراز نظم دهنده شما در اصول فرزند پروری داشتن ثبات است. بیشتر اختیار شما بر روی عقل و نه قدرت است که فرزند را نیز کمتر دچار چالش می کند.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.medicinenet.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه