بند ناف نوزاد ساختاری است که جنین در حال رشد را به جفت متصل کرده و بدین ترتیب اکسیژن و مواد غذایی را به جنین منتقل می کند. بعد از تولد بند ناف خشک شده و می افتد؛ زیرا نوزاد دیگر برای تغذیه نیازی به آن ندارد. افتادن بند ناف نوزاد که بدون درد است معمولا 2-3 هفته بعد از تولد اتفاق می افتد. در این مقاله به نکاتی پیرامون مراقبت از بند ناف نوزاد و علائم عفونت بند ناف نوزاد می پردازیم.

دروانا:

بند ناف نوزاد عموما در طول دو هفته بعد از تولد می افتد. در این میان، شما بهتر است مراقب بند ناف نوزاد باشید. در زیر نکاتی وجود دارند که شما را در مراقبت از بند ناف نوزاد یاری می کنند.

چرا نوزاد بند ناف دارد؟

در طول بارداری، جنین در حال رشد، اکسیژن و مواد غذایی را از طریق جفت که به دیواره داخلی رحم مادر متصل است دریافت می کند. جفت از طریق بند ناف (از طریق حفره ای به شکم جنین متصل است) به جنین وصل می شود. بعد از تولد، بند ناف برای مدت طولانی مورد نیاز نیست بنابراین سفت شده و جدا می شود. افتادن بند ناف نوزاد دردناک نبوده و بعد از افتادن حفره بسته ناف را در پایین شکم شما بر جای می گذارد.

مراقبت از بند ناف نوزاد

بند ناف نوزاد معمولا در طول دو تا سه هفته بعد از تولد خشک شده و در نهایت می افتد. در این میان، با در نظر داشتن نکات زیر می توانید به خوبی از بند ناف نوزاد مراقبت کنید:

  • بند ناف را خشک نگه دارید. در گذشته آکادمی کودکان آمریکا توصیه می کرد که والدین بعد از هر بار تعویض پوشک، بند ناف نوزاد را با الکل تمیز کنند. اکنون محققین معتقدند که این کار موجب از بین رفتن باکتری هایی که در خشک شدن و افتادن بند ناف نوزاد کمک کننده هستند، می شود؛ بدین ترتیب بهبودی بند ناف بدون استفاده از الکل سریع تر اتفاق می افتد و خطری برای بروز عفونت وجود ندارد. در عوض، توصیه می شود که برای خشک شدن سریع تر بند ناف، این ناحیه در معرض هوا قرار گیرد. قسمت جلویی پوشک نوزاد را به داخل جمع کنید تا روی بند ناف نوزاد را نپوشاند.
  • از پدهای اسفنجی استفاده کنید. در حالی که مرطوب شدن بند ناف نوزاد آسیبی را به دنبال ندارد، استفاده از پد اسفنجی در خشک نگه داشتن بند ناف کمک کننده است.
  • اجازه دهید بند ناف نوزاد به خودی خود جدا شود. از کندن بند ناف نوزاد خودداری کنید و اجازه دهید خودش بیافتد.

چه زمان باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

در طول بهبودی بند ناف نوزاد، ترشح اندکی خون در اطراف بند ناف طبیعی است. بند ناف نیز همچون پوست زخم، حین جدا شدن اندکی خونریزی خواهد داشت.

با این حال، اگر بند ناف نوزاد چرک کرد، پوست اطراف آن متورم و قرمز شده و یا ناحیه اطراف آن دچار برآمدگی صورتی رنگ گردید، به متخصص اطفال مراجعه کنید. این علائم ممکن است علائم عفونت بند ناف نوزاد باشند. درمان سریع عفونت بند ناف به منظور پیشگیری از پراکندگی عفونت انجام می شود. علائم عفونت بند ناف نوزاد عبارتند از:

  • حین لمس بند ناف یا پوست اطراف آن نوزاد گریه می کند.
  • پوست اطراف بند ناف نوزاد قرمز می شود.
  • بند ناف بوی بدی می دهد و یا ترشحات زرد رنگ دارد.

اگر بند ناف نوزاد بعد از سه هفته جدا نشد، با متخصص اطفال مشورت کنید. این حالت ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای مانند عفونت یا اختلال سیستم ایمنی باشد. همچنین اگر خونریزی بند ناف نوزاد ادامه دار شد به متخصص اطفال مراجعه کنید؛ زیرا این حالت می تواند نشانه ای از یک اختلال خونریزی باشد.

در برخی مواقع بعد از افتادن بند ناف نوزاد، تکه هایی از توده های گوشتی در حفره ناف باقی می مانند. این توده ها گرانولوما بند ناف نامیده می شود که اغلب به خودی خود از بین رفته و یا ممکن است به تجویز درمان توسط متخصص اطفال نیاز داشته باشند. با این حال، این توده های بند ناف خطری به دنبال ندارد و در صورت نیاز به درمان، بدون احساس درد از بین می روند.

برگرفته از: وبسایت های
https://www.mayoclinic.org
https://www.babycenter.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه