تربیت کودکان در دنیای امروز یکی از چالشهای عمده والدین در خانواده است که با توجه به دنیای مدرن و حجم بالای اطلاعات نمی توان از روش های سنتی در تربیت کودکان استفاده کرد و آموزش والدین در نحوه برخورد با فرزندان از ضروریات جامعه کنونی ماست در این راستا مطالب پایه ای در تربیت کودکان تقدیم می کنم، به امید اینکه راه گشا باشد.

دروانا:

تربیت کودکان، نکاتی پیرامون تربیت کودکان

درباره تربیت کودکان والدین نیاز به دو بال تربیتی دارند:

1-بال اقتدار 2- بال عاطفی

اگر این دو بال به تناسب و متعادل در تربیت کودکان به کار گرفته شود کودکان با برقراری رابطه موثر و مطلوب با والدین امنیت روانی را تجربه می کنند و به توصیه های تربیتی والدین توجه مثبت خواهند داشت. اقتدار در تربیت کودکان به معنی خشونت و عصبانیت نیست، اقتدار در تربیت کودکان به زبان ساده یعنی « پای حرفی که می زنیم می ایستیم ». در بسیاری از موارد کودکان برای دور زدن قوانین وضع شده در خانه از روش های مختلف مثل گریه کردن، غر زدن و اعتراض و پافشاری استفاده می کنند و با این روش ها پدر و مادر را تست می کنند تا بفهمند پدر و مادر تا چه حد در اجرای قوانین خود در تربیت کودکان جدی هستند و در واقع سطح اقتدار والدین را بسنجند و اگر در این زمان به هر نحوی پدر و مادر از قانون وضع شده در تربیت کودکان دفاع نکنند کودکان اینگونه درک می کنند که با گریه کردن و ... می توانند بر تصمیم والدین اثر گذاشته و اقتدار پدر و مادر را به چالش بکشند در این مواقع این الگو در ذهن فرزند شکل می گیرد که می تواند قوانین تربیت کودکان را تغییر دهد تا سرانجام کار به سود او تمام شود و مطمئنا این کار را در دفعات بعد انجام خواهد داد ولی از آن سو اگر پدر و مادر در تربیت کودکان اقتدار خود را حفظ کرده و تسلیم نشوند، به مرور زمان الگو در ذهن کودکان اینگونه شکل می گیرد که پدر و مادر من با اصرار من حرف خود را تغییر نمی دهند و به این پدر و مادر می توان تکیه کرد. نکته این است در مواقع حفظ اقتدار در تربیت کودکان وارد فاز عصبانیت و خشونت نباید شد. هر گاه که این اتفاق برای شما رخ داد بدانید که سطح اقتدار شما بسیار پایین است و در این مواقع کودک فقط عصبانیت شما را می بیند و به گفته های شما توجهی ندارد پس در این مواقع با اقتدارسنجی که از خود می کنید به خود فرصت دهید تا خشم شما کمتر شود و دوباره به رابطه با فرزندتان برگردید و در این راستا یکی از مهارتهایی که والدین باید در تربیت کودکان آموزش ببینند روشهای کنترل خشم است که در صورت توفیق در مباحث آینده به آن می پردازم.

بال دیگر درباره تربیت کودکان بال عاطفی است که ضامن اطاعت کودکان از قوانین وضع شده از سوی والدین در تربیت کودکان است، محیط خانه محیط پادگان نیست که ما از کودکان فقط انتظار اطاعت از قوانین ما را داشته باشیم و اگر بال عاطفی را در تربیت کودکان به کار نگیریم دچار تکروی و زور گویی در تربیت کودکان خواهیم شد برای پر کردن بال عاطفی فرزندان سه سوخت اصلی وجود دارد :1-عشق بی قید و شرط 2- محبت و ابراز علاقه 3- احترام

عشق از سوی والدین در تربیت کودکان باید بی قید وشرط باشد یعنی ما فرزندانمان را به خاطر کارهایی که می کنند دوست نداریم بلکه به خاطر وجود آنها و اینکه فرزند ما هستند باید دوست داشته باشیم مثال بارز اینکه اگر کودکی نمره خوب در درس می گیرد ما او را به خاطر آن نمره خوب دوست نداریم ما او را دوست داریم در هر شرایطی چه نمره خوب بگیرد چه بد. دوست داشتن ما وابسته به نمره وی نیست؛ اگر نمره خوب گرفت تلاش او را تحسین می کنیم و اگر نمره بد گرفت او را دوست داریم و به او کمک می کنیم تا تلاش خود را بیشتر کند، پس باید در گفتار خود با کودکان حساس باشیم و این معانی را به آنها منتقل کنیم.

در تربیت کودکان محبت را باید به آن ها ابراز کنیم: از جمله « دوست دارم » و جملاتی شبیه به این به دفعات در طول روز استفاده کنیم، تماس چشم به چشم با کودکان در زمان گفتن این جمله به کودکان داشته باشیم و دست نوازش بر سر کودکان بکشیم.

این موارد در پر شدن باک عاطفی کودک بسیار موثر است و اما مهمترین سوخت باک عاطفی «احترام » است. احترام به کودکان یعنی اینکه وی را به عنوان یک انسان متفاوت از خود به رسمیت بشناسیم، با سلیقه ها و علائق متفاوت از ما و حدود و مرزهای شخصی او را رعایت کنیم و اگر احترام در رابطه کودکان و والدین وجود نداشته باشد عشق و محبت هم اثری نخواهند داشت در واقع احترام به کودکان در حکم ظرفی است که عشق و محبت در آن ریخته می شود اگر این ظرف نباشد اثری از عشق و محبت هم باقی نخواهد ماند.

با توجه به این دو بال می توان قطعا در مسیر تربیت کودکان به طور مطلوب پیش رفت و امنیت روانی کافی برای فرزندان ایجاد کرد.

با تشکر از توجه شما

دکتر سید مهدی موسوی موحد

دکتر سید مهدی موسوی موحد

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر سيد مهدي موسوي موحد متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، دارای مدرک تکمیلی فرزند پروری و 9 سال سابقه پزشکی و تجارب ارزشمند در حوزه روانپزشکی کودکان و بیماری های اطفال در شهریار می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر سید مهدی موسوی موحد
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه