نوزاد تازه متولد شده هیجان و تحولاتی را در زندگی ایجاد می کند و می تواند چالش های جدیدی را به دنبال داشته باشد. در مقاله پیش رو نکاتی ارائه می شود که شما را در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده یاری خواهد کرد، از طرفی شما را برای رویارویی با موقعیت های جدید به عنوان والدین آشنا می سازد.

دروانا:

 مراقبت از نوزادان

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می تواند تغییرات عمده ای را در زندگی شما به دنبال داشته باشد. با استفاده از نکات زیر می توانید استرس های جدیدی که از طریق نوزاد تازه متولد شده وارد زندگی شما می شود را کنترل کنید:

ممکن است نوزاد تازه متولد شده استرس و خستگی را برای شما به دنبال داشته باشد. بسته به این که برای اولین بار است که مادر یا پدر شده اید و یا این که این چندمین فرزند شما می باشد نکات زیر در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده سازنده خواهد بود.

مراقب خود باشید.

سعی کنید از مصرف کافئین بیش از حد بپرهیزید. در عوض رژیم غذایی سالمی داشته باشید. مقدار آب کافی استفاده کنید و از هوای تازه استفاده کنید. وقتی که نوزاد تازه متولد شده خواب می باشد شما نیز بخوابید. ایجاد عادات مناسب به شما کمک می کند تا انرژی خوبی داشته باشید و بتوانید مراقبت از نوزاد در هفته های اول را به خوبی انجام دهید.

برای میهمان هایی که به دیدار شما می آیند باید قوانینی را در نظر بگیرید.

به دوستان و کسانی که شما را دوست دارند اطلاع دهید که شما چه زمانی آمادگی پذیرایی از آن ها را دارید. از میهمانان خود خواهش کنید تا قبل از بغل گرفتن نوزاد دست های خود را بشویند و در صورت بیمار بودن به نوزاد نزدیک نشوند. در صورتی که نیاز به استراحت دارید از افراد مورد اعتماد بخواهید تا از نوزاد تازه متولد شده شما مراقبت کنند.

متناسب با شرایط پیش روید.

هر روز زمان مناسبی برای پرستاری از نوزاد اختصاص دهید و فعالیت های برنامه ریزی شده را به حداقل برسانید. خود را برای اعمال ناگهانی اجتناب ناپذیر مانند تعویض پوشک نوزاد آماده کنید.

انتظار تجربه طیفی از احساست را داشته باشید.

شما ممکن است نوزاد خود را ستایش کنید و به او عشق بورزید از طرفی ممکن است به دلیل از دست رفتن استقلال خود غصه دار باشید و ممکن است در مورد نگهداری از او نگرانی هایی داشته باشید و همه این احساسات را ظرف یک ساعت ممکن است تجربه کنید. همچنین ممکن است شما و همسرتان هر دو خسته و مضطرب شوید.

در این شرایط در مورد چیزی که شما را در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده آزار می دهد (برای مثال مشکلات مالی و یا مشکلاتی در آرام کردن نوزاد) صحبت کنید.

  • استانداردها و معیارهای خود را بر اساس شرایط ایجاد شده (نوزاد تازه متولد شده) تعدیل کنید.
  • از خانه بیرون بروید.

اگر احساس می کنید از سر و صدای نوزاد تازه متولد شده دچار خستگی شده اید می توانید همراه با نوزاد بیرون بروید. اگر می توانید از کسی که به او اطمینان دارید بخواهید تا شما را همراهی کند.

درخواست کمک دیگران را بپذیرید.

زمانی که دوستان و نزدیکان شما پیشنهاد کمک به شما در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می دهند می توانید آن را بپذیرید. پیشنهاد نگهداری از نوزاد تازه متولد شده و انجام برخی کارهای منزل می تواند برای شما بسیار موثر باشد.

به سایر روابطی که دارید نیز بپردازید.

نوزاد شما به عشق و توجه شما نیاز خواهد داشت اما این سبب نمی شود که شما از گذراندن زمان با دیگران محروم شوید. اگر شما فرزند دیگری دارید باید برای او نیز زمانی را اختصاص دهید. باید برای همسر خود وقت بگذارید. می توانید همچنان زمانی را با دوست خود برای نهار خوردن سپری کنید یا به تماشای فیلمی بروید.

  • چشم انداز کلی خود را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که روزهای نوزادی چندان به طول نخواهد انجامید. بنابراین سعی کنید از لحظات آن لذت برید، حتی لحظاتی که در انبوهی از فشارها و کارها قرار دارید.
  • بدانید چه زمانی برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده نیاز به کمک دارید.

پدر و مادر بودن یک چالش می باشد. اگر دچار افسردگی شدید و یا اگر در تنظیم زندگی جدید همراه با نوزاد تازه متولد شده به دردسر افتادید می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

بیاموزید که چطور می توانید با استرس های جدید در زندگی رو به رو شوید و بدانید که می توانید از پدر مادر بودن و داشتن فرزند بسیار لذت ببرید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه