عفونت گوش یا اوتیت مدیا یک التهاب دردناک در گوش میانی است. از آن جایی که کودکان لوله استاش باریک تر و کوتاه تری دارند و این لوله اغلب حالت افقی دارد، احتمال بروز عفونت گوش در کودکان و انسداد لوله بیشتر است.

دروانا:

 عفونت گوش کودکان

طبق آمار منتشر شده از موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی، پنج کودک از هر شش کودک قبل از سه سالگی به عفونت گوش دچار می شوند. عفونت گوش یا اوتیت مدیا یک التهاب دردناک در گوش میانی است. بیشتر عفونت های گوش میانی بین پرده گوش و لوله استاش که گوش ها، بینی و حلق را به هم مرتبط می کند، ایجاد می شوند. ویروس ها یا باکتری ها عامل عفونت گوش کودکان هستند. با ملتهب شدن لوله استاش، این لوله باریک شده و مایعات در پشت پرده گوش جمع می شود و احساس فشار و درد را به دنبال دارد. از آن جایی که کودکان لوله استاش باریک تر و کوتاه تری دارند و این لوله اغلب حالت افقی دارد، احتمال بروز عفونت گوش در کودکان و انسداد لوله بیشتر است.

علائم عفونت گوش کودکان چیست؟

گوش درد اولین علامت قابل توجه عفونت گوش کودکان است. کودک ممکن است در مورد گوش درد خود با شما صحبت کند. اگر کودک نوپایی دارید که قادر به صحبت کردن نیست اما بد اخلاق است و گوش خود را می کشد، احتمال عفونت گوش در کودک وجود دارد.

اگر کودک اخیرا دچار سرماخوردگی یا عفونت ویروسی شده است، احتمال عفونت گوش وجود دارد. او مبتلا است دچار تب شود.

از دیگر علائم عفونت گوش کودکان می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اشتها: عفونت گوش کودکان جویدن و بلعیدن غذا را دردناک می کند در نتیجه اشتها کمک کاهش می یابد.
  • مشکل در خوابیدن: پایین قرار گرفتن سر می تواند درد ناشی از عفونت گوش کودکان را تشدید نماید.
  • اسهال یا استفراغ: ویروسی که موجب عفونت گوش کودکان می شود می تواند مجاری گوارشی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • ترشحات سفید یا زرد رنگ از گوش: این علامت نادری در عفونت گوش کودکان است اما یک نشانه قطعی از عفونت گوش است. این ترشحات همچنین ممکن است علامتی از وجود حفره در پرده گوش باشند که البته با درمان عفونت گوش کودک برطرف می شود.
  • احساس بوی نامطبوع: شما ممکن است متوجه بوی نامطبوع در گوش کودک خود شوید.
  • مشکل در شنیدن صداها: مایع تشکیل شده در گوش میانی در اثر عفونت گوش کودکان، رسیدن صداها به پرده گوش را مسدود می کند.
  • مشکل در تعادل: گوش به حفظ تعادل کمک می کند. در صورت وجود عفونت گوش، کودک ممکن است اندکی نامتعادل به نظر آید.

علت عفونت گوش کودکان چیست؟

عفونت گوش کودکان ممکن است توسط یک باکتری یا ویروس ایجاد شود. عفونت گوش زمانی اتفاق می افتد که مایع در پشت پرده گوش کودک تجمع یافته و عفونی می گردد.

در حالت نرمال، هر مایعی که وارد این قسمت می شود به سرعت از طریق لوله استاش تخلیه می گردد. در صورت انسداد لوله استاش که اغلب در سرماخوردگی ها، عفونت های سینوسی و حتی آلرژی ها اتفاق می افتد، مایع در گوش میانی به دام می افتد.

از آن جایی که میکروب ها در نواحی تاریک، گرم و مرطوب رشد می کنند، مایع جمع شده در گوش میانی محل مناسبی برای رشد آن ها خواهد بود. همچنان که عفونت گوش تشدید می شود، التهاب داخل و پشت پرده گوش نیز تشدید شده و موجب بروز درد می گردد. عفونت گوش کودکان ممکن است با تب همراه باشد که نشان دهنده مقابله بدن با عفونت است.

اوتیت مدیا حاد اصطلاح پزشکی التهاب دردناک گوش میانی، تجمع مایع در گوش و پرده گوش قرمز شده است که در برخی مواقع با تب همراه می شود. مکیدن پستانک خطر عفونت گوش کودکان و نوزادان را افزایش می دهد. در یک مطالعه، شیوع عفونت گوش در کودکانی که از پستان استفاده نمی کردند 33 درصد پایین تر از کودکانی مصرف کننده پستانک بود.

احتمال عفونت گوش کودکان و نوزادان بالاتر است؛ زیرا این افراد لوله استاش کوتاه تر و افقی دارند. همچنان که کودکان رشد می کنند، طول لوله استاش در آن ها سه برابر بیشتر شده و حالت عمودی پیدا می کند. در نتیجه مایعات راحت تر تخلیه شده و احتمال عفونت گوش کودکان کاهش می یابد.

چه زمان باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده اولین نشانه از عفونت گوش کودک، به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک برای بررسی عفونت گوش، داخل گوش کودک را به کمک وسیله ای به نام اتوسکوپ مشاهده می کند. در صورتی که پرده گوش قرمز برآمده شده و ترشحاتی داشته باشد، احتمال عفونت گوش در کودک وجود دارد.

پزشک ممکن است به کمک وسیله به نام اتوسکوپ نوماتیک که پاف هایی از هوا را داخل گوش آزاد می کند، وضعیت لرزش پرده گوش را بسنجد. در صورت عدم لرزش پرده، احتمال تجمع مایع در گوش میانی و عفونت گوش کودکان بیشتر خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه