درمان آسم کودکان ممکن است به کمک داروهای استنشاقی یا خوراکی انجام گیرید که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.

دروانا:

بهترین درمان آسم کودکان بر اساس برخی فاکتورها مانند سن کودک، شدت و دفعات حملات آسمی و توانایی استفاده صحیح از داروهای نسخه ای انتخاب می شود. درمان آسم کودکان در بیشتر آن ها می تواند علائم را کنترل کند و امکان این که کودک در تمام فعالیت ها مانند ورزش های مختلف شرکت کند را فراهم آورد. درمان آسم کودکان که به طور موفقیت آمیز انجام می شود شامل سه بخش زیر است:

  • کنترل و پیشگیری از محرک های آسم
  • نظارت منظم بر علائم آسم و عملکرد ریه
  • آگاهی از نحوه و زمان استفاده از داروها برای درمان آسم کودکان

در این مقاله راه های درمان آسم کودکان زیر 12 سال مورد بررسی قرار می گیرد. درمان آسم کودکان 12 سال و بزرگ تر به کمک داروها انجام می گیرد و دوز آن ها مشابه بزرگسالان است.

درمان آسم کودکان: کنترل محرک های آسم

فاکتورهایی که موجب تشدید علائم آسم می گردند محرک نام می گیرند. تشخیص و پیشگیری از محرک های آسم برای درمان آسم کودکان و پیشگیری از حملات آن ضروری است. محرک های شایعی که موجب آسم در کودکان می گردند در چند دسته قرار می گیرند:

  • عفونت های تنفسی
  • آلرژن ها (دانه گرده، آلاینده ها و موی حیوانات)
  • تحریک کننده ها (دود سیگار، اسپری ها، شوینده ها)
  • ورزش
  • هوای سرد

بعد از شناسایی محرک ها، والدین و پزشک باید برنامه ای را برای مواجه با آن ها در نظر داشته باشند. در صورت امکان برای درمان آسم کودکان، آن ها باید از قرارگیری در معرض این محرک ها بپرهیزند. در کودکان مبتلا به آلرژی کاهش قرارگیری در معرض آلرژن ها برای درمان آسم کودکان توصیه می شود. برخی برای درمان آسم کودکان به تنظیم داروهای مصرفی یا تغییر در تکنیک یا دستورالعمل مورد استفاده در مصرف صحیح داروها نیاز دارند.

ورزش کردن یک استثنا در قانون کلی برای پرهیز از محرک ها است. ورزش به تمام کودکان حتی کودکان مبتلا به آسم توصیه می شود. در این حالت درمان آسم کودکان شامل اقداماتی برای پیشگیری و درمان علائم ناشی از ورزش است.

درمان آسم کودکان: نظارت بر علائم آسم و عملکرد ریه

درمان آسم کودکان موفقیت آمیز نیاز به نظارت مرتب والدین دارد. این کار در اولین قدم با ثبت دفعات و شدت علائم آسم (سرفه، تنگی نفس، خس خس کردن)، تاثیرات دویدن، ورزش کردن و بازی کردن و استفاده از آلبوترول آغاز می شود.

علاوه بر این در این بخش از درمان آسم کودکان پزشک توصیه می کند که عملکرد ریه کودک سنجیده شود.

  • پرسشنامه آسم. در این بخش از درمان آسم کودکان توصیه می کند که زمانی که علائم به خوبی کنترل نمی شوند یا درمان جدیدی آغاز شده است، وضعیت روزانه بیماری را در نظر داشته باشید. در این ثبت وضعیت علائم آسم و داروهای مصرفی ثبت می شوند. پرسشنامه آسم شامل تست کنترل آسم یا پرسشنامه کنترل آسم برای کمک به رفع علائم آسم توصیه می شود. در روند درمان آسم کودکان، ثبت دوره ای وضعیت بیماری برای کودکانی که علائم پایدار دارند و داروهای آن ها اخیرا تغییر نکرده است توصیه می شود.
  • ارزیابی عملکرد ریه. در درمان آسم کودکان، آن هایی که بالای شش سال هستند در ملاقات خود با پزشک تست عملکرد ریه را انجام می دهند. پزشک ممکن است تست PRFR را توصیه کند؛ این تست سرعتی که با آن فرد می تواند قویا بازدم کند را اندازه می گیرد که به میزان تنگی راه های هوایی و تلاش فرد بستگی دارد. این تست اطلاعاتی را برای تصمیم گیری پیرامون درمان آسم کودکان فراهم می کند.
  • مروری بر درمان آسم کودکان. به منظور کنترل علائم و برنامه درمان آسم کودکان، مراجعه مرتب به پزشک توصیه می شود. مراجعه به پزشک به منظور نظارت بر شدت و دفعات علائم کودک و پاسخ به درمان آسم کودکان هر یک تا شش ماه یک بار توصیه می گردد. داروهای مورد استفاده در درمان آسم کودکان طبق سن کودک، توانایی استفاده صحیح از داروها، شدت آسم و سطح کنترل علائم بیماری متفاوت خواهند بود. اگر کنترل برای سه ماه کافی باشد، دوز داروی مورد استفاده در درمان آسم کودکان کاهش می یابد. اگر کنترل کافی نباشد، برنامه دارویی در درمان آسم کودکان، روش فرستادن دارو و پرهیز از محرک ها مورد بازبینی قرار می گیرد و ممکن است دوز دارو افزایش یافته و یا داروی دیگری به رژیم درمان آسم کودکان اضافه شود.

درمان آسم کودکان: داروهای سریع اثر

برونکودیلاتورها. برونکودیلاتورهای کوتاه اثر با ریلکس کردن عضلات اطراف راههای هوایی به درمان آسم کودکان کمک می کنند. آلبوترول رایج ترین این داروها است. این داروها داروهای سریع اثر نیز نام دارند. درمان آسم کودکان در موارد متوسط گاها توسط این داروها انجام می شود.

استفاده منظم برونکودیلاتورها به تنهایی کمکی به درمان آسم با علائم مداوم و شدید در کودکان نمی کند. اگر علائم آسم به طور منظم بیش از دو بار در هفته بروز می کنند، کودک باید تحت معاینه پزشک قرار گیرد. در این موارد سایر داروهای مورد استفاده در درمان آسم کودکان تجویز می شوند.

درمان آسم کودکان: داروهای کنترل کننده

درمان آسم کودکان در آن هایی که علائم که به صورت دائمی وجود دارد به مصرف داروهای روزانه به منظور تحت کنترل در آوردن بیماری نیاز دارد حتی اگر در روز علائمی از آسم فعال دیده نشود. این داروها برای درمان آسم کودکان کنترل کننده های طولانی اثر نام دارند و در طول زمان موجب کاهش التهاب راه های هوایی می گردند. برخی از این داروها به صورت استنشاقی و برخی دیگر به صورت قرص یا گرانول مصرف می شوند. دوز و نوع داروهای کنترل کننده برای درمان آسم کودکان به شدت بیماری سطح کنترل علائم بستگی دارد.

گلوکوکورتیکوئیدهای استنشاقی. این داروها با کاهش التهاب که شامل کاهش تورم و حساسیت لوله های تنفسی و بدین طریق کاهش واکنش های شدید به محرک های آسم می باشد در درمان آسم کودکان نقش دارند. این داروها گزینه انتخابی برای درمان آسم کودکان دائمی هستند. در صورتی که درمان آسم کودکان به طور منظم با داروهای کورتیکواستروئید استنشاقی انجام گیرد می تواند تعداد دفعات بروز علائم را کاهش دهد، کیفیت زندگی را بهبود بخشد و خطر بروز حملات خطرناک آسم را کاهش دهد.

اصلاح کننده های لوکوترین، برونکودیلاتورهای طولانی اثر و اومالیزومب از دیگر داروهای این بخش از درمان آسم کودکان هستند.

دکتر مهناز حقیقی متخصص کودکان و نوزادان عنوان می دارند در عده ای از کودکان با آسم متناوب یا پایدار، در حین ورزش سرفه، تنگی نفس و احساس ناراحتی در قفسه سینه ایجاد می شود و با استراحت کردن در عرض نیم ساعت تا یک ساعت برطرف می گردد. در چنین مواردی بهتر است از داروی استنشاقی سالبوتامول یا آلبوترول 2 پاف 10 دقیقه قبل از ورزش استفاده کرد. در مواردی هم می ‌توان از استنشاق کرومولین سدیم 2 پاف 15 تا 20 دقیقه قبل از ورزش نیز سود جست. البته کرومولین بیشتر جنبه پیشگیری دارد تا درمان.

دکتر مهناز حقیقی

دکتر مهناز حقیقی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مهناز حقيقي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر مهناز حقیقی دارای بیش از 23 سال سابقه و تجارب ارزشمند در تخصص کودکان و نوزادان می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر مهناز حقیقی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه