رینیت آلرژیک در کودکان واکنش آلرژیک به آلرژنهای مختلف است که موجب تورم داخل بینی می شود.

دروانا:

رینیت آلرژیک یا تب یونجه تورم داخل بینی کودک است. تورم یک واکنش آلرژیک به آلرژن های موجود در هوا است. آلرژن ها شامل گرده در علف ها، چمن ها و درختان یا کپک ها هستند. ذرات گرد و غبار، سوسک ها و موی حیوانات خانگی از دیگر آلرژن هایی هستند که موجب رینیت آلرژیک در کودکان می گردند.

نشانه ها و علائم رینیت آلرژیک در کودکان

  • عطسه کردن، احتقان بینی (کودک در شب از راه دهان تنفس کرده یا خر و پف میکند)، آبریزش بینی، خارش بینی، دهان یا چشم ها، آبریزش چشم ها و قرمزی آن ها، ترشحات پشت بینی (ترشحات از پشت حلق پایین می روند)، سرفه یا تمیز کردن مکرر گلو، احساس خستگی یا بی حالی و حلقه های تیره زیر چشم ها.

تشخیص رینیت آلرژیک در کودکان

پزشک سوالاتی پیرامون علائم کودک می پرسد و او را معاینه می کند. او همچنین سوالاتی پیرامون عواملی که علائم کودک را تشدید می کنند می پرسد. پزشک باید از حضور حیوان خانگی در منزل آگاه باشد. تست های زیر برای تشخیص رینیت آلرژیک در کودکان انجام می گیرند:

تست پوستی چیزی که کودک به آن آلرژی دارد را مشخص می کند. پزشک به آرامی پوست کودک را خراش داده و در معرض مقدار اندکی از آلرژن احتمالی قرار می دهد؛ سپس برای مشاهده واکنش پوست کودک به این آلرژن منتظر می ماند. اگر ظرف چند دقیقه برآمدگی در پوست او ظاهر شود، احتمالا کودک به این عامل آلرژی دارد. آزمایش خون نیز برای شناسایی عاملی که کودک به آن آلرژی دارد انجام می گیرد.

درمان رینیت آلرژیک در کودکان

آنتی هیستامین ها به کاهش خارش، عطسه و آبریزش بینی ناشی از رینیت آلرژیک در کودکان کمک می کند. پزشک آنتی هیستامین ایمن و مناسب برای کودک را تجویز می نماید.

استروئیدهای بینی ممکن است برای کمک به کاهش التهاب موجود در بینی کودک مورد استفاده قرار گیرند.

ضد احتقان ها در تخلیه بینی گرفته موثر هستند.

ایمنی درمانی در مواردی که علائم کودک شدید هستند و یا سایر روش های درمان رینیت آلرژیک موثر نیستند، به کار گرفته می شود. ایمنی درمانی با تزریق یک آلرژن به داخل پوست کودک انجام می گیرد. در ابتدا، درمان به کمک مقدار کمی از آلرژن انجام می شود و سپس پزشک به تدریج مقدار آن را افزایش می دهد. این کار موجب می گردد که بدن کودک حساسیت کمتری به آلرژن نشان دهد و در نهایت واکنش به آن را متوقف کند. ایمنی درمانی برای درمان رینیت آلرژیک در کودکان چند هفته یا بیشتر انجام می گیرد.

کنترل رینیت آلرژیک در کودکان

بهترین راه برای کنترل رینیت آلرژیک در کودکان پرهیز از قرارگیری در معرض آلرژنی است که موجب بروز علائم می گردد. اقدامات زیر می توانند در کاهش علائم کودک موثر باشند:

شستشوی بینی و سینوس های کودک با محلول آب نمک یا استفاده از یک اسپری بینی آب نمک. این روش به رقیق کردن مخاط داخل بینی کودک کمک کرده و گرد و غبار را شستشو میدهد. با این کار تورم کاهش می یابد و کودک می تواند تنفس طبیعی داشته باشد. والدین باید پیرامون میزان شستشوی بینی با پزشک مشورت نمایند.

کاهش قرارگیری در معرض گرد و غبار. شستشوی ملحفه و حوله با آب داغ به صورت هفتگی به کنترل رینیت آلرژیک کمک می کند. شستشوی دو تا سه هفته یک بار پتوها با آب داغ نیز اقدامی موثر است. والدین می توانند تشک و بالش کودک را با روکش های ضد آلرژی بپوشانند. برای پیشگیری از این واکنش آلرژیک می توان تعداد اسباب بازی های نرم و خز دار کودک را کاهش داد. اسباب بازی های کودک باید مرتبا در آب داغ شسته شوند. فرش و موکت نیز فضای مناسبی برای جمع شدن گرد و غبار هستند.

کاهش قرارگیری در معرض دانه گرده. بهتر است درها و پنجره های منزل و ماشین بسته باشند. زمانی که هوا آلوده است و یا میزان دانه گرده های موجود در هوا بسیار زیاد است کودک باید در منزل بماند. حمام کردن و شستن موهای کودک قبل از خوابیدن نیز به کاهش قرارگیری در معرض دانه گرده ها کمک می کند.

دکتر مهرآذین شمسی میمندی

دکتر مهرآذین شمسی میمندی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مهرآذين شمسي ميمندي متخصص اطفال از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهرآذین میمندی دارای بیش از 37 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در حوزه درمان بیماری های کودکان و نوزادان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهرآذین شمسی میمندی
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه