اگزما یک بیماری آلرژیک پوستی است که کودکان و حتی نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه مطالبی را پیرامون علائم، محرک ها، تشخیص و درمان اگزما در کودکان مطالعه می کنیم.

دروانا:

اگزما یا درماتیت آتوپیک راش پوستی قرمز و خارش دار است. این اغلب در کودکان دو ماهه تا پنج ساله شایع است. اگر کودک به آسم یا آلرژی ها دچار باشد احتمال ابتلا به اگزما نیز در او بیشتر می شود. کودک در تمام عمر خود ممکن است دچار عود بیماری گردد؛ عود بیماری ممکن است هر زمانی از سال رخ دهد اما احتمال آن در فصل زمستان بیشتر است.

نشانه ها و علائم اگزما در کودکان

پوست کودک ممکن است لکه های قرمز، خشک و خارش دار را ظاهر کند. او همچنین دچار برآمدگی ها یا تاول هایی می شود که پوسته پوسته شده یا مایع شفافی از آن ها خارج می گردد. نواحی از پوست نیز در اثر اگزما ضخیم و پوسته پوسته یا سفت شده و ظاهری شبیه به چرم پیدا می کند. امکان آسیب پذیری و بد خوابی کودک در اثر خارش نیز وجود دارد.

محرک های اگزما در کودکان

هر عاملی که خشکی پوست را افزایش دهد و یا موجب تمایل کودک به خاراندن و خراشیدن پوست خود شود، محرک اگزما محسوب می گردد. محرک ها می توانند موجب عود بیماری اگزما شوند. از جمله محرک های اگزما:

  • برخی صابون ها، شامپوها و پاک کننده ها ممکن است به پوست آسیب برسانند. والدین باید پیرامون مصرف پاک کننده های ملایم با پزشک مشورت نمایند.
  • موی حیوانات خانگی و آلرژن های دیگر همانند ذرات گرد و غبار علائم اگزما در کودکان را تشدید می کنند. دانه گرده، کپک و دود سیگار نیز پوست را تحریک می نمایند.
  • حمام کردن مکرر نیز خشکی و خارش پوست را به دنبال دارد.

تشخیص اگزما در کودکان

برای تشخیص اگزما در کودکان، پزشک آن ها را معاینه می کند. والدین باید پزشک را از این که خود کودک یا اعضای خانواده سابقه خشکی پوست، آسم یا آلرژی ها را دارند آگاه سازند. همچنین والدین می توانند اطلاعاتی پیرامون عواملی که محرک راش پوستی کودک هستند در اختیار پزشک قرار دهند. تستی برای تشخیص اگزما در کودکان وجود ندارد؛ در مواردی ممکن است پزشک تست آلرژی ها را برای یافتن عوامل محرک اگزما انجام دهد.

درمان اگزما در کودکان

درمانی قطعی برای اگزما در کودکان وجود ندارد. هدف از درمان کاهش خارش و درد کودک و مرطوب نگاه داشتن پوست او است. علائم اگزما در کودک بعد از سه هفته درمان بهبود می یابند. موارد زیر برای درمان اگزما در کودکان به کار می روند:

داروهایی چون مهار کننده های ایمنی به کاهش خارش، درد و تورم کمک می کنند. این داروها ممکن است به صورت کرم یا قرص تجویز شوند. کودک مبتلا به اگزما همچنین ممکن است آنتی هیستامین ها را برای کاهش خارش یا آنتی بیوتیک ها را برای کنترل عفونت پوستی دریافت نماید. بیمار باید داروها را طبق دستور پزشک مصرف کند؛ در صورتی که داروها کارایی لازم را در درمان اگزما در کودکان نداشته باشند، باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین پزشک باید از آلرژی کودک به یک داروی خاص آگاه باشد. والدین می توانند لیستی از داروها، ویتامین ها و گیاهان مصرفی کودک تهیه کنند که شامل مقدار، زمان، نحوه و علت مصرف آن ها می گردد. نور درمانی یا پرتو فرابنفش نیز در بهبودی پوست کودک موثر است.

در صورتی که کودک تب داشته و یا رگه های قرمزی در بازو یا ساق پای او ایجاد شده است، راش های کودک متورم تر، قرمز و داغ تر شده اند، باید به مراقبت های اورژانس مراجعه کرد. همچنین اگر بیشتر پوست کودک قرمز، متورم، دردناک شده و یا با پوسته پوشیده شود، راش های کودک دچار ترک های خونی و دردناک گردد، چرک سفید یا زرد رنگ از تاول ها خارج شود و یا خارش موجب بیدار شدن کودک در طول شب گردد، مراجعه به پزشک توصیه می شود. 

دکتر بهزاد حیدری

دکتر بهزاد حیدری

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی
دكتر بهزاد حيدري متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی، دکتر بهزاد حیدری موفق به کسب رتبه برتر بورد فوق تخصصی آلرژی و ایمونولوژی گردیده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهزاد حیدری
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه