غذای جامد نوزاد معمولا در سنین 4 تا 7 ماهگی آغاز می شود؛ زمانی که کودک به خوردن غذا تمایل نشان می دهد و می تواند بنشیند. در ادامه نکاتی را پیرامون شروع غذای جامد نوزاد مطالعه می کنیم.

دروانا:

بیشتر نوزادان در این سن غذای جامد دریافت می کنند. توصیه متخصصین شروع غذای جامد نوزاد در حدود شش ماهگی او به صورت تدریجی است؛ شروع غذای جامد نوزاد به آمادگی و نیازهای تغذیه ای او بستگی دارد. قبل از شروع غذای جامد نوزاد با پزشک مشورت نمایید.

غذای جامد نوزاد: آیا کودک شما آمادگی دارد؟

در زیر نکاتی پیرامون آمادگی کودک برای دریافت غذای جامد نوزاد آورده شده است:

  • آیا رفلکس محرک زبان در کودک وجود دارد یا کاهش یافته است؟
  • آیا نوزاد شما می تواند سر خود را نگه دارد؟ برای خوردن غذای جامد نوزاد، او نیاز به کنترل مناسب سر و گردن دارد و باید توانایی نشستن داشته باشد.
  • آیا نوزاد شما تمایلی به غذا نشان می دهد؟ نوزاد شش ماهه ای که غذا را دنبال می کند و می خواهد آن را به دست آورد، روشن است که برای دریافت غذای جامد نوزاد آمادگی دارد. ممکن است پزشک دریافت غذای جامد نوزاد را توصیه کند اما کودک تمایلی به خوردن غذا نشان ندهند یا برای او ناخوشایند باشد؛ در این صورت قبل از تلاش مجدد چند روز یا چند هفته به او زمان بدهید. در سنین 4 تا 7 ماهگی غذای جامد نوزاد تنها یک غذای کمکی است و شیر مادر و شیر خشک همچنان نیازهای تغذیه ای پایه ای نوزاد را تامین می کنند.

غذای جامد نوزاد: مصرف غذای جامد نوزاد چگونه آغاز می شود؟

زمان که کودک برای شروع غذای جامد نوزاد آماده است و پزشک نیز این مسئله را تایید می کند، روزی را برای شروع غذای جامد نوزاد انتخاب کنید که او خسته یا بد اخلاق نباشد. کاری کنید کودک شما اندکی گرسنه باشد اما نه در حدی که گرسنگی او را ناراحت کند. بنابراین برای آغاز غذای جامد نوزاد، اجازه دهید او برای مدتی شیر بخورد. برای شروع غذای جامد نوزاد، او باید توانایی نشستن در آغوش شما یا صندلی نوزاد را داشته باشد. کودکان حدود شش ماهه به خوبی می توانند بر روی صندلی های بزرگ تر نیز بنشینند.

در بیشتر موارد اولین غذای جامد نوزاد سرلاک تک غله ای غنی از آهن است که با شیر مادر یا شیر خشک ترکیب می شود. برای دادن غذای جامد نوزاد، قاشق را در نزدیکی لب های او قرار دهید و اجازه دهید نوزاد بو و طمع غذا را احساس کند. اگر کودک از خوردن اولین قاشق غذای جامد نوزاد امتناع ورزید نگران نشوید. چند دقیقه صبر کنید و مجددا تلاش نمایید.

بدون توصیه پزشک برای دادن غذای جامد نوزاد آن را به محتویات شیشه شیر او اضافه نکنید؛ زیرا این کار می تواند موجب اضافه وزن نوزاد شده و کمکی به یادگیری او برای خوردن غذای جامد نوزاد نمی کند. زمانی که نوزاد برای خوردن یک قاشق از غذای جامد نوزاد (سرلاک) تمایل زیادی نشان می دهد، این زمانی است که او آمادگی دریافت غذای جامد نوزاد که حاوی پوره سبزیجات، میوه یا گوشت است را دارد. دستورالعملی که با آن غذای جامد نوزاد به او داده می شود اهمیت چندانی ندارد اما می توانید به آرامی به او غذا بدهید. در الگوی دادن غذای جامد نوزاد بهتر است یک نوع غذا را برای چند روز به او بدهید و سپس غذای دیگری را آماده کنید. این کار در تشخیص غذاهایی که ممکن است برای کودک آلرژی زا باشند کمک کننده است.

کودک ممکن است برای یادگیری نحوه خوردن غذای جامد نوزاد به اندکی زمان نیاز داشته باشد. در طول این ماه ها، شما همچنان به تغذیه کودک با شیر مادر یا شیر خشک ادامه می دهید؛ بنابراین اگر کودک شما در ابتدا از مصرف برخی مواد غذایی خودداری می کند یا تمایلی به مصرف غذای جامد نوزاد نشان نمی دهد جای نگرانی وجود ندارد. حل این مسئله تنها به اندکی زمان نیاز دارد.

غذای جامد نوزاد: از دادن چه غذاهایی باید خودداری کرد؟

اگر یک یا تعداد بیشتری از اعضای خانواده شما به آلرژی یا شرایط مرتبط به آلرژی مانند آلرژی های غذایی، اگزما یا آسم مبتلا هستند، نوزاد شما در معرض خطر ابتلا به آلرژی های غذایی قرار دارد. هنگام شروع غذای جامد نوزاد، در مورد سابقه خانوادگی آلرژی های غذایی با پزشک صحبت کنید. در برخی کودکان احتمال بروز آلرژی به بادام زمینی ممکن است با زمان آغاز مصرف مواد غذایی حاوی بادام زمینی در ارتباط باشد. در مورد زمان و نحوه دادن این مواد غذایی به کودک با پزشک مشورت نمایید.

علائم احتمالی آلرژی غذایی یا واکنش های غذایی در زمان شروع غذای جامد نوزاد شامل موارد زیر هستند:

  • راش پوستی
  • نفخ یا افزایش تولید گاز روده ای
  • اسهال
  • استفراغ

در واکنش های آلرژیک شدید تر مانند کهیر یا به سختی نفش کشیدن باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. اگر هنگام دریافت غذای جامد نوزاد، هر گونه واکنش آلرژیک به غذا مشاهده شد باید مصرف آن غذا را تا زمانی که با پزشک مشورت می کنید متوقف سازید. همچنین از دادن عسل به کودکان زیر یک سال خودداری کنید. عسل ممکن است حاوی هاگ های خاصی باشد که با این که برای بزرگسالان بی خطر هستند اما موجب بوتولیسم در نوزادان می شوند. مصرف مداوم شیر گام در کودکان بالای یک سال توصیه نمی شود؛ زیرا شیر گاو مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین نمی کند. 

برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه