پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در روده انسان حضور دارند و به تخمیر و هضم غذا کمک می کنند. در صورت برهم خوردن تعادل باکتری های مفید و مضر روده، مشکلات گوارشی بروز می کنند. بنابراین پروبیوتیک برای کودکان می تواند با برقراری این تعادل به رفع برخی مشکلات گوارشی کمک کند.

دروانا:

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها یا مخمرها هستند که اثرات مثبتی بر سلامتی انسان دارند. برای مثال، برخی از انواع این پروبیوتیک ها در بدن شما و داخل روده ها زیست می کنند. پروبیوتیک ها همچنین در خوراکی هایی مانند ماست (ماست پروبیوتیک) وجود دارند. همچنین مکمل های پروبیوتیک در دسترس هستند و برخی از شیر خشک های کودکان نیز حاوی پروبیوتیک هستند (شیر خشک پروبیوتیک).

مکمل های پروبیوتیک در بزرگسالان به منظور رفع برخی از مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرند. پروبیوتیک در نوزادان نیز می تواند فوایدی مانند رفع کولیک و درمان اسهال داشته باشد.

اما شواهد علمی برای حمایت از تمام فواید ذکر شده برای پروبیوتیک ها وجود ندارد. قبل از استفاده از مکمل پروبیوتیک برای کودکان یا شیر خشک پروبیوتیک با متخصص اطفال مشورت کنید.

عملکرد پروبیوتیک ها

همان طور که می دانیم تعداد بسیاری از باکتری ها (مفید و مضر) در مجاری گوارشی انسان در تعادل با یکدیگر زیست می کنند. زمانی که این تعادل برهم خورده و باکتری های مضر غالب می شوند، اسهال و سایر مشکلات گوارشی بروز می کنند. در بیشتر موارد بدن به خودی خود این تعادل را مجددا برقرار می کند. مطالعات نشان می دهند که مصرف پروبیوتیک ها این فرآیند را سرعت بخشیده و به پیشگیری یا رفع برخی از علائم گوارشی کمک می کنند.

فواید پروبیوتیک برای کودکان چیست؟

پروبیوتیک برای کودکان در موارد زیر کمک کننده است:

  • اسهال: شواهد قوی مبنی بر این که برخی پروبیوتیک ها به درمان اسهال ناشی از عفونت یا آنتی بیوتیک ها در کودکان کمک می کنند، وجود دارد. یک مطالعه نشان داد مصرف پروبیوتیک در کودکان در شروع اسهال ناشی از یک ویروس معده، یک روز از دوره بیماری می کاهد. شواهد دقیقی مبنی بر این که پروبیوتیک برای کودکان از بروز اسهال پیشگیری می کند وجود ندارد.
  • کولیک: علت کولیک در نوزادان نامشخص است اما برخی متخصصین معتقدند که این ناراحتی گوارشی در اثر باکتری های تولید کننده گاز و کم بودن تعداد انواع خاصی از باکتری ها در روده کودکان ایجاد می شود. مصرف پروبیوتیک در کودکان ممکن است با حرکت دادن تعادل به سمت باکتری های مفید روده، به کاهش علائم کولیک در آن ها کمک کند. یک مطالعه نشان دادن که مکمل پروبیوتیک برای کودکانی که دچار کولیک هستند و از شیر مادر تغذیه می کنند زمان گریه کودک در طول روز را در مقایسه با کودکانی که مکمل پروبیوتیک دریافت نکرده اند، کاهش می دهد. در هر حال برای تایید اثر پروبیوتیک برای کولیک نوزادان به مطالعات بیشتری نیاز است.
  • اگزما: در مطالعه ای دیگر، محققین به مادرانی که سابقه ابتلا به اگزما داشتند، در اواخر بارداری پروبیوتیک دادند. آن ها کودکان خود را شیر دادند و برای شش ماه پروبیوتیک ها را در اختیار کودکان قرار دادند. کودکانی که مکمل های پروبیوتیک را دریافت کرده بودند در چهار سالگی تقریبا 50 درصد کمتر از کودکانی که در معرض پروبیوتیک ها نبودند به اگزما دچار شدند.

کودکان چگونه می توانند پروبیوتیک ها را دریافت کنند؟

مکمل های پروبیوتیک در شکل های مختلفی همچون قطره های مایع (قطره پروبیوتیک) و پودرهایی که با شیر مادر، آب یا شیر خشک مخلوط می شوند، وجود دارند. در هر حال، در نظر داشته باشید که سازمان غذا و دارو آمریکا کنترلی بر روی مکمل ها ندارد بنابراین انتخاب مکمل پروبیوتیک مناسب برای کودکان دشوار است.

شما همچنین می توانید قطره های پروبیوتیک را مستقیما در دهان کودک بریزید. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، می توانید قطره پروبیوتیک را کمی قبل از شیردهی بر روی سینه خود بریزید. برای دادن قطره پروبیوتیک به کودک، آن را به شیر خشک او اضافه کنید اما آن را بیشتر از 73.4 درجه سانتی گراد گرم نکنید.

شیر خشک پروبیوتیک نیز منبع دیگری از پروبیوتیک برای کودکان است. بر خلاف مکمل های پروبیوتیک که در بالا به آن ها اشاره شد، شیر خشک پروبیوتیک برای کودکان تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد و ایمنی آن به تایید رسیده است. توجه داشته باشید حرارت دادن بیش از 37.4 درجه پروبیوتیک های موجود در شیر را تخریب می کند. 

غذاهای حاوی پروبیوتیک برای کودکان کدامند؟

برخی غذاها حاوی پروبیوتیک هستند در حالی که مطالعه ای انجام نشده است که نشان دهنده اثرات مفید آن ها برای کودکان باشد.

ماست پیروبیوتیک یکی از منابع پروبیوتیک برای کودکان است. بیشتر کودکان از اولین دفعاتی که خوردن غذاهای جامد را آغاز می کنند (4 تا 8 ماهگی) قادر به خوردن ماست هستند. به دنبال فرآورده هایی باشید که حاوی پروبیوتیک های زنده یا فعال هستند؛ بدین معنی که پروبیوتیک ها در طول حرارت دادن برای فرآوری محصول از بین نرفته اند. ماست پروبیوتیک برای کودکان بهتر است ساده و بدون شیرین کننده باشد.

سایر غذاهای حاوی پروبیوتیک شامل موارد زیر هستند:

  • کفیر- یک نوع نوشیدنی شیری تخمیر شده (مانند ماست)
  • خوراکی های تخمیری یا شوری مانند ترشی کلم و خیارشور
  • میسو (خمیر تخمیر شده سویا)
  • پنیرهای کهنه مانند پنیر چدار و پنیر آبی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه