چگونگی شیردهی به نوزاد، اصول شیردهی، نشانه های گرسنگی نوزاد، چگونگی قطع شیردهی، دفعات شیردهی و اطمینان از تغذیه صحیح نوزاد ممکن است ذهن مادران شیرده یا باردار را به خود مشغول کرده باشد. تمامی این موارد را می توانید در مقاله زیر دنبال کنید.

دروانا:

 اصول شیردهی

ممکن است شنیده باشید شیردهی امری طبیعی است اما باید یادآور شد شیردهی همیشه کار ساده ای نیست . ممکن است به زمان و تمرین نیاز داشته باشد. در یادگیری اصول شیردهی باید صبور باشید و به خود زمان دهید.

آغاز شیردهی در مورد اغلب خانم ها یک ساعت بعد از تولد فرزند می باشد. پرستار به شما اصول شیردهی به نوزاد را خواهد گفت.

چگونگی شیردهی به نوزاد

مراحل و دستورالعمل چگونگی شیر دادن به نوزاد را باید مرحله به مرحله دنبال کنید. نحوه شروع شیردهی، نحوه آروغ زدن نوزاد به هنگام تغذیه از شیر مادر همچنین راههای متفاوت نگاهداشتن نوزاد به هنگام شیردهی می تواند از نکات قابل توجه باشد.

اگر فرزندی دو قلو یا چند قلو داشته باشید ممکن است این سوال ایجاد گردد که شیردهی به دوقلوها چگونه خواهد بود و آیا می توان همزمان به آن ها شیر داد. باید پاسخ داد که شما می توانید ابتدا به یکی از آن ها و سپس به دیگری شیر دهید.

برای این که بدانید چه وقت نوزاد گرسنه شده است می توانید به نشانه هایی در نوزاد توجه کنید. با استفاده از این نشانه ها نوزاد به شما گرسنگی خود را نشان می دهد. برخی از نشانه های گرسنگی در نوزادان عبارت است از:

  • چرخاندن سر به سمت هر چیز به نحوی که با گونه ها و یا دهان به آن ضربه بزند.
  • انجام حرکات مکیدن یا صداهای مربوط به آن
  • قرار دادن دست ها در دهان
  • گریه کردن: گریه کردن می تواند آخرین نشانه ای باشد که نوزاد برای ابراز گرسنگی از آن استفاده می کند. بهتر است قبل از این که نوزاد آغاز به گریه کردن کند شیردهی را آغاز کنید.

دفعات شیردهی به نوزاد

هر زمان که نوزاد گرسنه باشد می توانید شیردهی به نوزاد را انجام دهید. اغلب نوزادان هشت تا دوازده بار در طول 24 ساعت از شیر مادر تغذیه می کنند. به عبارتی هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می خورند. اما در مورد هر نوزادی می تواند این زمانبندی متفاوت باشد. ممکن است نوزاد شما دفعات بیشتر یا کمتری گرسنه شود. مادامی که فرزند شما بزرگ تر می شود الگوی تغذیه او نیز می تواند تغییر کند.

  • شیردهی در طول شب آسان تر می باشد اما هرگز نباید در حین شیردهی همراه با نوزاد در تخت بخوابید.
  • در هر نوبت شیردهی اجازه دهید تا نوزاد هر چقدر می خواهد از شیر شما تغذیه کند. معمولا هر بار شیردهی 15 تا 30 دقیقه به طول می انجامد. ممکن است نوزاد شما زمان کمتر یا بیشتری را در هر نوبت شیردهی طی کند.
  • زمانی که نوزاد با یک پستان تغذیه شد، آروغ زده و سپس می توانید پستان دیگر را در دهانش بگذارید. اگر تنها بخواهد از یک پستان تغذیه کند نیز مانعی نخواهد داشت. فقط به خاطر داشته باشید که در نوبت بعدی شیردهی از پستان دیگر استفاده کنید.
  • اجازه دهید خود نوزاد به شیردهی خاتمه دهد و تا زمانی که می خواهد از شیر شما تغذیه کند.

چطور متوجه خواهیم شد که تغذیه نوزاد با شیر مادر کافی بوده است؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از مادران ایجاد گردد. مادامی که شما به فرزند خود شیر می دهید بدن خواهد آموخت چه زمانی فرزند شما به شیر بیشتری نیاز دارد. بدن شما مقدار مناسبی از شیر مورد نیاز فرزند را تولید خواهد کرد. علائم زیر نشان می دهد که تغذیه نوزاد با شیر مادر مناسب بوده است:

  • اضافه وزن
  • تعداد پوشک های خیس شده

در طول شیردهی به نوزاد، ممکن است به استفاده از مکمل های ویتامینی نیاز داشته باشید. مکمل فرآورده ای است که مواد مغذی مورد نیاز نوزاد شما را برای او فراهم می کند. این مواد مغذی ممکن است در شیر شما به اندازه کافی وجود نداشته باشد.

شیر مادر ویتامین دی کافی برای نوزاد نخواهد داشت. ویتامین دی در نوزادان به رشد استخوان ها و دندان های کودک کمک می کند و مانع از ابتلا به بیماری های استخوانی مانند نرمی استخوان در او می گردد. چند روز بعد از تولد نوزاد می توانید استفاده از قطره ویتامین دی را آغاز کنید. در مورد استفاده از قطره ویتامین دی برای نوزاد با پزشک مشورت کنید.

اگر شما رژیم گیاهخواری دارید یا جراحی بای پس گوارشی انجام داده اید ممکن است به مقداری ویتامین ب 12 نیاز داشته باشید. افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند از گوشت و فراورده های گوشتی مانند شیر یا تخم مرغ استفاده نمی کنند.

چه زمان می توان غذای کمکی را نیز به رژیم غذایی نوزاد افزود؟

حداقل تا شش ماه اول تولد باید نوزاد را با استفاده از شیر خود تغذیه کنید. این بدان معنی است که در این بازه زمانی از آب، شیر خشک و غذاهای مایع و جامد استفاده نکنید و تنها از شیر خود استفاده کنید. شیرهای فرموله شده شیرهایی هستند که به منظور تغذیه فرزند شما تولیده شده اند.

در حدود شش ماهگی، نوزاد شما آماده استفاده از غذای کمکی (غذاهای جامد) می باشد. غذاهای جامد غذاهایی هستند که می توانند نرم و له شوند از جمله این غذاها می توان به غلات اشاره کرد. حتی زمانیکه استفاده از غذای کمکی نوزاد را آغاز کردید باز هم باید به شیردهی به نوزاد ادامه دهید.

هر مقداری از شیردهی می تواند به سلامت و رشد نوزاد شما کمک کند. حتی شیردهی به مدت اندک نیز می تواند برای فرزند شما مفید باشد.

در طول دوران شیردهی بهتر است از لباس مناسب دوران شیردهی استفاده کنید. لباس دوران شیردهی سایز بزرگ تری دارد و با اندازه فعلی سینه های شما سازگار می باشد.

چگونگی قطع شیردهی

هر زمان که بخواهید می توانید قطع شیردهی به نوزاد را آغاز کنید. برخی نوزادان با افزودن غذاهای جامد به رژیم غذای آنها همچنین فعال تر شدن شان کم کم شیر مادر را قطع می کنند. به هر حال فرایند قطع شیردهی تدریجی است و ظرف چند روز اتفاق نمی افتد. هر زمان که برای شما و نوزاد ممکن باشد می توانید فرایند شیردهی را قطع کنید.

اگر قبل از 12 ماهگی فرزند قصد قطع کردن شیردهی را داشته باشید باید از شیرهای فرموله شده برای او استفاده کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه