در این مقاله راه های تشخیص و درمان رفلاکس معده در نوزادان را مطالعه می کنیم.

دروانا:

رفلاکس معده در نوزادان

 مری لوله ای است که غذا را از دهان به معده حمل می کند. اگر نوزاد به رفلاکس دچار باشد، محتویات معده به داخل مری بازمی گردند؛ این وضعیت رفلاکس معده به مری ((GER نیز نام می گیرد. بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) رفلاکس طولانی مدت و شدید است. اگر علائم رفلاکس در تغذیه نوزدان اختلال ایجاد کند یا رفلاکس بیش از 12 یا 14 ماه به طول انجامد، نوزادان به بیماری رفلاکس معده به مری دچار شده اند.

علائم رفلاکس یا بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان

مهم ترین علامت رفلاکس یا بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان، بالا آوردن و خروج بزاق است. بیماری رفلاکس معده به مری همچنین موجب علائمی چون درد پشت اغلب در طول یا بعد از خوردن، کولیک (گریه کردن که بدون دلیل پزشکی بیش از سه ساعت در روز به طول می انجامد)، مشکل در بلع، بی قراری اغلب بعد از خوردن، تغذیه ضعیف یا امتناع از خوردن، وزن گیری کم یا کاهش وزن، خس خس کردن یا مشکل در تنفس و استفراغ مکرر، می گردد.

تشخیص رفلاکس و بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان

در بیشتر موارد، پزشک رفلاکس معده در نوزادان را با بررسی علائم نوزاد و سابقه پزشکی او تشخیص می دهد. اگر علائم با تغییر در غذا دادن به کودک و داروهای ضد رفلاکس بهبود نیابند، نوزاد باید تحت آزمایش قرار گیرد. چندین تست می توانند پزشک را در تشخیص بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان یاری دهند؛

برخی مواقع پزشکان بیش از یک تست را برای تشخیص بیماری توصیه می کنند. تست های رایج شامل:

  • بررسی دستگاه گوارش فوقانی که شکل مجاری گوارشی فوقانی کودک را مورد بررسی قرار می دهد. نوزاد یک محلول کنتراست به نام باریم را می نوشد؛ باریم در شیشه شیر یا با غذای دیگری ترکیب می شود. پزشک به کمک اشعه ایکس چندین عکس از مجاری گوارشی نوزاد می گیرد و باریم را همچنان که از مری و معده پایین می رود، دنبال می کند.
  • اندازه گیری امپدانس و اسیدیته معده که مقدار اسید یا مایع موجود در مری نوزاد را اندازه گیری می کند. پزشک یک لوله منعطف باریک را از طریق بینی نوزاد وارد معده او می کند. انتهای لوله در مری زمان و مقدار اسیدی که از معده بالا می آید را اندازه گیری می کند. انتهای دیگر آن به یک صفحه نمایشگر متصل است که اندازه گیری ها را ثبت می کند. این تست، 24 ساعت در بیمارستان ادامه می یابد.
  • آندوسکوپی فوقانی و بیوپسی که از اندوسکوپ لوله ای منعطف و بلند مجهز به نور و دوربین برای تشخیص رفلاکس معده در نوزادان استفاده می کند. پزشک اندوسکوپ را در طول مری، معده و بخش ابتدایی روده باریک به پیش می برد. پزشک در حالی که تصاویر به دست آمده را مشاهده می کند، نمونه های بافتی از مجاری گوارشی فوقانی تهیه می نماید.

درمان رفلاکس و بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان

اعمال تغییراتی در غذا دادن به نوزاد می تواند در درمان رفلاکس معده در نوزادان کمک کننده باشد:

  • اضافه کردن غله برنج به شیر خشک یا شیر مادر که نوزاد از آن تغذیه می کند. مادر باید پیرامون مقدار برنج با پزشک مشورت نماید؛ اگر ترکیب بسیار غلیظ باشد، باید شکافی در نوک شیشه شیر نوزاد ایجاد شود تا شیر راحت تر خارج گردد.
  • بعد از هر بار تغذیه نوزاد باید آروغ بزند. اگر او از شیر مادر تغذیه می کند، بعد از هر بار شیردهی باید آروغ او گرفته شود.
  • از شیر دادن زیاد به نوزاد باید خودداری شود؛ این میزان باید طبق توصیه پزشک باشد.
  • بعد از شیر خوردن، نوزاد باید مدت 30 دقیقه در وضعیت ایستاده قرار بگیرد.
  • اگر نوزاد از شیر خشک تغذیه می کند و تشخیص پزشک این است که او به پروتئین شیر حساسیت دارد، ممکن است استفاده از انواع دیگر شیر خشک را توصیه کند. تعویض شیر خشک مصرفی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

اگر این تغییرات موثر نباشند، پزشک داروهایی را برای درمان بیماری رفلاکس معده به مری تجویز می کند؛ این داروها با کاهش مقدار اسید تولید شده توسط معده اعمال اثر می کنند. از جمله داروها برای نوزادان مهار کننده های گیرنده هیستامینی و مهار کننده های پمپ پروتونی هستند که مقدار اسید را پایین می آورند. 

دکتر محمد جواد توکلی

دکتر محمد جواد توکلی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر محمد جواد توکلي متخصص نوزادان و کودکان در مشهد، دارای بیش از 17 سال سابقه و تجارب ارزشمند در زمینه کودکان و نوزادان می باشند. دکتر محمد جواد توکلی بعنوان پزشک نمونه استان خراسان در سال 1382 نیز انتخاب گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد جواد توکلی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه