عوامل گوناگونی موجب اسهال مزمن در کودکان می شوند که برخی از آن ها را در ادامه مطالعه می کنیم.

دروانا:

از جمله بیماری ها و اختلالات شایعی که موجب اسهال مزمن در کودکان می شوند شامل موارد زیر هستند:

عفونت های گوارشی

برخی مواقع عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا انگل های مضر منجر به اسهال مزمن می شوند. کودکان ممکن است از طریق آب، نوشیدنی ها یا غذای آلوده و یا تماس فرد با فرد بیمار شوند. بعد از بروز عفونت، برخی کودکان در هضم کربوهیدرات هایی چون لاکتوز یا پروتئین موجود در شیر، فرآورده های شیری یا سویا دچار مشکل می گردند. این مشکلات می توانند موجب اسهال طولانی (اغلب شش هفته) بعد از بروز عفونت شوند. همچنین برخی عفونت های باکتریایی و انگلی که موجب اسهال می شوند در مدت زمان کوتاه و بدون درمان برطرف نمی گردند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که به روده باریک آسیب می رساند. این بیماری با مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن بروز می کند؛ گلوتن پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است و اغلب در نان، ماکارونی، شیرینی ها و کیک ها یافت میشود. این بیماری میتواند علت اسهال مزمن در کودکان در هر سنی باشد.

اختلالات عملکرد دستگاه گوارش

در اختلالات عملکرد دستگاه گوارش، علائم در اثر تغییر در نحوه عملکرد دستگاه گوارش ایجاد می شوند. کودکان مبتلا به اختلالات عملکرد سیستم گوارش مکررا علائمی را ظاهر می سازند اما سیستم گوارش آنها دچار آسیب نشده است. این اختلالات گوارشی بیماری نیستند؛ در واقع مجموعه ای از علائم هستند که با یکدیگر بروز می کنند. دو نوع اختلال عملکرد دستگاه گوارش که موجب اسهال مزمن در کودکان می شوند: اسهال کودکان نوپا یا همان اسهال عملکردی یا اسهال غیر اختصاصی مزمن در کودکان علت شایع اسهال مزمن در کودکان نوپا و سنین قبل از مدرسه است. کودکان مبتلا به این نوع اسهال مزمن چهار بار یا بیشتر در روز دفع اسهال شل و آبکی دارند و علائم دیگری را ظاهر نمی کنند. آن ها عموما رشد مناسبی دارند، وزن اضافه می کنند و سالم هستند. اسهال کودکان نوپا بین شش ماهگی تا سه سالگی بروز می کند و معمولا به خودی خود با نزدیک شدن کودکان به سنین مدرسه برطرف می شود. محققین معتقدند که مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین موجب اسهال کودکان نوپا می گردد. سندرم روه تحریک پذیر نمونه دیگری از اختلالات عملکرد دستگاه گوارش است که شایع ترین علائم آن درد شکمی، ناراحتی یا کرامپ به همراه اسهال، یبوست یا هر دو هستند. درد یا ناراحتی ناشی از این سندرم معمولا با دفع مدفوع یا گاز برطرف می شود. سندرم روده تحریک پذیر موجب علائمی چون کاهش وزن، استفراغ یا وجود خون در مدفوع نمی گردد. این سندرم یک علت شایع اسهال مزمن در کودکانی است که در سنین مدرسه و نوجوانی هستند. پزشکان در موارد نادر این سندرم را در خردسالان تشخیص می دهند؛ زیرا کودکان کوچک تر نمی توانند وجود علائمی چون درد یا ناراحتی شکمی را ابراز کنند.

آلرژی و عدم تحمل مواد غذایی

آلرژی های غذایی. آلرژی به شیر، فرآورده های شیری و سویا شایع ترین آلرژی های غذایی هستند که سیستم گوارش کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند. این آلرژی ها معمولا در اولین سال زندگی کودک بروز می کنند. بسیاری از کودکان تا سن سه سالگی آلرژی به شیر، فرآورده های شیری و سویا را تجربه می کنند. آلرژی به مواد غذایی چون غلات، تخم مرغ و غذاهای دریایی نیز سیستم گوارش کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

عدم تحمل لاکتوز. عدم تحمل لاکتوز وضعیتی شایع است که موجب اسهال بعد از خوردن مواد غذایی یا نوشیدن نوشیدنی های حاوی شیر یا فرآورده های شیری می گردد. سطح پایین لاکتاز (آنزیمی که لاکتوز را هضم می کند) و یا مشکل در جذب لاکتوز موجب عدم تحمل لاکتوز می شود. شایع ترین نوع کمبود لاکتاز در کودکان در طول زمان ایجاد شده و از سن دو سالگی آغاز می شود؛ زمانی که بدن آن ها لاکتاز کمتری تولید می کند. کودکان مبتلا به این کمبود ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز را تا زمانی که به سن نوجوانی یا بزرگسالی برسند تجربه نکنند. در موارد نادر، نوزادان در زمان تولد دچار عدم تحمل لاکتوز هستند. با این حال، نوزادان نارس ممکن است عدم تحمل لاکتوز را برای مدت کوتاهی داشته باشند.

عدم تحمل فروکتوز. عدم تحمل فروکتوز وضعیتی است که موجب اسهال بعد از مصرف مواد غذایی حاوی فروکتوز (قند موجود در میوه ها، آبمیوه ها و عسل) می گردد. فروکتوز به عنوان شیرین کننده به بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می شود. مقدار فروکتوزی که بدن کودک قادر به جذب آن است متفاوت خواهد بود؛ توانایی کودک در جذب این قند با افزایش سن بیشتر می شود. برخی کودکان با بزرگ تر شدن قادر به تحمل فروکتوز بیشتری هستند.

دکتر بهاره یحیائی

دکتر بهاره یحیائی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر بهاره يحيائي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دارای بورد تخصصی می باشند. دكتر بهاره یحیایی موفق به اخذ عنوان پزشک نمونه استان سمنان در شهرستان شاهرود در سال 1388 گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهاره یحیائی
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه