خوشبختانه درد شکم در کودکان معمولا مشکل جدی نیست. اما در برخی موارد درد شکم در کودکان ممکن است در اثر یک بیماری یا ناراحتی گوارشی ایجاد شود. در زیر به برخی از شایع ترین علل درد شکم در کودکان اشاره می کنیم.

دروانا:

درد شکم در کودکان نشانه چیست؟

درد شکم در کودکان مشکلی رایج محسوب می شود که به طور خاص در کودکان 5 ساله و کوچک تر اتفاق می افتد. خوشبختانه درد شکم در کودکان معمولا مشکل جدی نیست. برای مثال، اگر کودک به دستشویی می رود و در ناحیه شکم خود احساس ناراحتی می کند، ممکن است به دفع گازهای روده ای نیاز داشته باشد.

اما درد شکم در کودکان ممکن است در اثر یک بیماری یا ناراحتی گوارشی ایجاد شود. در صورتی که درد شکم در کودک برطرف نمی شود و یا تشدید می گردد به متخصص اطفال مراجعه کنید. در زیر به برخی از شایع ترین علل درد شکم در کودکان اشاره می کنیم.

یبوست

یبوست شایع ترین علت درد شکم در کودکان است و درد معمولا در قسمت پایینی شکم احساس می شود. اگر شما متوجه کمتر شدن دفعات اجابت مزاج در کودک خود شدید خصوصا اگر این حالت 3 روز یا بیشتر به طول انجامید و کودک حین مدفوع کردن احساس ناراحتی می کند، او دچار یبوست شده است. نشانه دیگر یبوست در کودکان مدفوع خشک و سفت است که دفع آن برای کودک مشکل است.

برای پیشگیری از این نوع درد شکم در کودک، مقدار کافی مایعات در طول روز به کودک بدهید. در روزهایی که کودک دچار یبوست شده بهتر است از غذاهایی که مدفوع شل تری تولید می کنند (آلو، زردآلو، نخود فرنگی و...) استفاده کنید و از دادن غذاهایی که موجب سفت شدن مدفوع می شوند (هویج، برنج و...) خودداری کنید.

اگر درد شکم در کودک ادامه دارد و در دفع گاز دچار مشکل شده است یا همزمان استفراغ می کند برای درمان با متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک ممکن است مسهل را برای درمان یبوست در کودک تجویز نماید.

درد شکم به علت گاز روده

گاز روده ای دیگر علت درد شکم در کودکان است. برای پیشگیری از بروز این حالت، مواد غذایی با فیبر بالا و مقدار زیادی مایعات به کودک بدهید. از کودک بخواهید چند بار در روز برای پنج دقیقه بر روی توالت مخصوص به خود بنشیند. درد گاز روده در کودک در اثر تجمع مقدار زیادی مدفوع در کولون ایجاد می شود. درد شکم در کودکان که در اثر گاز روده ای ایجاد می شود معمولا در کودکان نوپا دیده می شود که دفع گاز کامل حین اجابت مزاج را ندارند. در کودکان بزرگ تر استفاده از قطره های ضد نفخ مناسب خواهد بود. استفاده از این قطره ها در کودکان نوپا ممکن است موثر نباشد؛ زیرا علت اصلی تشکیل گاز در این کودکان عدم توانایی دفع کامل گاز روده ای است که در اثر عدم تکامل ماهیچه ای رخ می دهد و ارتباطی با چیزی که کودک خورده است ندارد.

در صورتی که کودک چند بار در روز و بیش از سه روز متوالی از درد شکم شکایت می کند و یا علائم دیگری همچون استفراغ، اسهال یا تب دارد به متخصص اطفال مراجعه کنید.

آلرژی غذایی یا آلرژی به شیر

آلرژی غذایی یا آلرژی به شیر در کودکان می تواند موجب بروز درد شکم در کودکان، کرامپ شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، مدفوع خونی، کهیر، خس خس کردن، سرفه کردن و یا تورم زبان در کودکان شود. اگر کودک به آلرژی غذایی دچار شده است این بدین معنی است که سیستم ایمنی او واکنش زیادی به یک غذا یا ماده موجود در آن برای مثال پروتئین موجود در شیر نشان داده آن را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و موجب بروز علائم آلرژی که می توانند خفیف یا شدید باشند، شده است. در موارد شدید، آلرژی غذایی در کودک ممکن است موجب یک واکنش کشنده به نام آنافیلاکسی شود. از جمله آلرژن هایی که موجب آلرژی غذایی و در نتیجه درد شکم در کودکان می شوند شامل تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، مغزیجات، ماهی، گندم و سویا هستند.

در صورتی که کودک بعد از خوردن غذایی خاص دچار علائمی همچون درد شکم گردید فورا متخصص اطفال را مطلع سازید. اگر کودک علائم واکنش آلرژیک کشنده را ظاهر کرد فورا به مراقبت های اورژانش مراجعه کنید. این علائم شامل کبود شدن، به سختی نفس کشیدن، ضعف شدید، کهیر در سراسر بدن، اسهال خونی و تورم صورت، گردن یا سر هستند. در برخی موارد علائم تمام بدن را به طور هم زمان تحت تاثیر قرار می دهند.

انسداد روده در کودکان

اگر کودک در یک لحظه خوب به نظر می آید و سپس دچار استفراغ شده و احساس درد در شکم می کند، ممکن است به انسداد روده مانند اینتوساسپشن (زمانی که بخشی از روده داخل بخشی دیگر فرو رفته است) دچار شده باشد خصوصا اگر این علائم شدید تر شده و هر چند دقیقه یکبار تکرار شود. در صورت مشاهده این حالت فورا به پزشک یا مراقبت های اورژانس مراجعه کنید.

گاستروانتریت در کودکان

اگر کودک علاوه بر درد شکم دچار اسهال یا استفراغ شده است احتمال ابتلا به گاستروانتریت یا در واقع آنفلوانزای معده در کودک وجود دارد. اگر گاستروانتریت موجب بروز اسهال یا استفراغ، تب و بی اشتهایی در کودک شما شده است، ممکن است به سرعت به دهیدراته شدن او نیز منجر گردد. برای بهبودی گاستروانتریت و درد شکم در کودکان مقدار کافی مایعات به او بدهید. برای به کارگیری راهکارهایی به منظور تامین آب مورد نیاز بدن کودک با متخصص اطفال مشورت کنید.

دکتر مونا مشرف

دکتر مونا مشرف

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مونا مشرف متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر مونا مشرف در مشهد، دارای بورد تخصصی اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مونا مشرف
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه