استفراغ در کودکان به دلایل متعددی بروز می کند. در بیشتر مواقع استفراغ کودکان خطرناک نیست. در ادامه با علل استفراغ کودکان و راهکارهایی برای پیشگیری از آن آشنا می شویم.

دروانا:

 علت استفراغ کودکان چیست؟

بیماری های ویروسی اغلب عامل استفراغ کودکان هستند اما استفراغ کودکان به دلایل متعددی بروز می کند. در حالی که در بیشتر مواقع استفراغ کودکان خطرناک نیست، شما باید علت استفراغ کودک را بدانید، به او کمک کنید احساس بهتری داشته باشد و مراقبت های لازم را انجام دهید. در صورتی که کودک تنها یک بار دچار استفراغ شد و این حالت تکرار نگردید، ممکن است علت استفراغ کودک تنها پرخوری او در آخرین وعده غذایی باشد. اگر استفراغ کودکان ادامه دار گردد، برخی از علل احتمالی آن عبارتند از:

عفونت باکتریایی یا ویروسی

گرفتگی یا عفونت تنفسی مانند سرما خوردگی، موجب استفراغ در کودکان می گردد خصوصا کودکانی که به سختی سرفه می کنند. موکوس تولید شده در سرماخوردگی از طریق پشت حلق به پایین می ریزد و معده را تحریک می کند. برخی کودکان برای خارج کردن موکوس از سیستم گوارشی خود دچار استفراغ می شوند.

آنفلوانزای معده یا سایر بیماری های گوارشی دیگر علت استفراغ کودکان هستند. در صورتی که ویروس یا باکتری پوشش معده یا روده های کودک شما را آلوده سازند، او ممکن است دچار اسهال، بی اشتهایی، درد شکمی و تب گردد. استفراغ کودکان عموما بین 12-24 ساعت متوقف می شود. عفونت مجاری ادراری، نومونیا، مننژیت، گلو درد استرپتوکوکی و عفونت گوش می توانند عاملی برای تهوع و استفراغ کودکان باشند.

گریه بیش از حد

گریه طولانی مدت می تواند موجب بازگشت محتویات معده و خروج آن ها از دهان کودک می شود. استفراغ و خروج محتویات حین گریه کردن آسیب فیزیکی به کودک وارد نمی کند. اگر بعد از این حالت از استفراغ، کودک سالم به نظر می رسد، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

بیماری حرکت در کودکان

برخی کودکان دچار بیماری حرکت می شوند که در صورتی که روزانه سفری با اتومبیل داشته باشند، این بیماری مشکل ساز خواهد بود. متخصصین معتقدند که بیماری حرکت در کودکان زمانی رخ می دهد که میان چیزی که کودک می بیند و چیزی که با بخش های حساس به حرکت بدن خود مانند گوش داخلی و برخی اعصاب حس می کند، فاصله وجود داشته باشد و بدین ترتیب استفراغ کودکان در اثر این بیماری شکل می گیرد.

ماده سمی

استفراغ کودک ممکن است در اثر بلعیدن یک ماده سمی مانند یک دارو، گیاه یا ماده شیمیایی ایجاد شود. در مواردی ممکن است مسمومیت غذایی ایجاد شده در اثر خوردن آب یا غذای آلوده علت استفراغ کودکان باشد.

انسداد روده در کودکان

زمانی که استفراغ کودکان که به صورت ناگهانی و پایدار اتفاق می افتد، ممکن است نشانه ای از یک وضعیت نادر انسداد روده مانند اینتوساسپکشن (زمانی که بخشی از روده بر روی بخش دیگر تا می خورد)، چرخش غیر عادی (چین خوردگی روده) و بیماری هیرشپرونگ (انسداد روده به دلیل ضعف حرکات ماهیچه ای)، باشد.

از آن جایی که انسداد روده در کودکان موجب سوء تغذیه، دهیدراتاسیون و سایر مشلات می گردد، مراجعه به متخصص اطفال و جراحی سریع آن ها ضرورت دارد.

آیا می توان از دارویی برای درمان استفراغ کودکان استفاده کرد؟

از داروهای ضد تهوع نسخه ای یا غیر نسخه ای بدون تجویز پزشک برای درمان استفراغ کودکان استفاده نکنید. هرگز داروهای حاوی آسپیرین را به کودک خود ندهید؛ زیرا آسپیرین کودک را در معرض خطر سندرم ری (بیماری کشنده نادر) قرار می دهد.

چگونه می توان از استفراغ ناشی از بیماری حرکت در کودکان پیشگیری کرد؟

با در نظر داشتن اقدامات می توانید از بروز استفراغ کودک در اثر بیماری حرکت جلوگیری نمایید:

  • در طول سفر چند بار اتومبیل را متوقف کنید تا کودک از هوای تازه بهره گیرد و شکم او آرام شود.
  • قبل از سفر غذای سبکی به او بدهید. وجود محتویات بیشتر در معده بروز استفراغ کودکان در اثر بیماری حرکت را تشدید می کند.
  • با دادن مقدار زیادی مایعات به کودک از بروز دهیدراتاسیون پیشگیری کنید؛ در غیر این صورت او ممکن است دچار سردرد، خواب آلودگی یا ضعف شود که موجب احساس ناراحتی بیشتر در کودک می گردند.
  • شما می توانید از برخی داروهای برای پیشگیری از بیماری حرکت در کودک خود استفاده کنید اما باید بدانید این داروها قبل از آغاز سفر تاثیرگذار خواهند بود. این داروها ممکن است موجب خواب آلودگی یا خشکی دهان و بینی شوند اما گاهی اوقات اثر معکوس دارند و موجب تحریک پذیری و بیش فعالی کودک می شوند. قبل از استفاده از این داروهای برای استفراغ ناشی از بیماری حرکت، با پزشک اطفال مشورت کنید.
دکتر ناهید سراجی

دکتر ناهید سراجی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر ناهيد سراجي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی کودکان و سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ناهید سراجی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه