رشد نوزاد تا سه ماهگی مرحله ای از رشد نوزاد است که در آن تغییرات زیادی رخ می دهد. رشد نوزاد از بدو تولد آغاز می شود. در ادامه با برخی از نقاط عطف رشد نوزاد از تولد تا سه ماهگی و مطالبی در مورد مواقعی که رشد نوزاد غیر طبیعی است آشنا می شوید.

دروانا:

مراحل رشد نوزاد تا سه ماهگی

در طول سه ماهه اول زندگی نوزاد تغییرات زیادی رخ می دهند. بیشتر نوزادان در این سن به نقاط عطف خاصی در رشد خود می رسند اما رشد نوزاد مسئله ای قطعی و دقیق نیست. از نوزاد خود انتظار رشد و تکامل با سرعت منحصر به خود را داشته باشید. در ادامه با نقاط عطفی در رشد نوزاد تا سه ماهگی آشنا می شوید.

انتظاری که از رشد نوزاد تا سه ماهگی می رود

در ابتدا، مراقبت از نوزاد ممکن است یک چرخه بی انتها از تغذیه، تعویض پوشک و آرام کردن نوزاد به نظر آید اما به زودی نشانه هایی از تکامل و رشد نوزاد بروز می کنند.

  • مهارت های حرکتی. سر نوزاد شما در ابتدا شل خواهد بود و حرکات غیر ارادی و نامنظم هستند. اما به زودی در رشد نوزاد تا سه ماهگی او می تواند سر و سینه خود را در حالی که رو به شکم خوابیده است بلند کند و در این موقعیت پاهای خود را بکشد. اگر یک اسباب بازی در اختیار نوزاد قرار دهید او می تواند به آن چنگ زده و برای چند دقیقه آن را نگه دارد.
  • شنوایی. در رشد نوزاد تا سه ماهگی، نوزاد به سطوح صدا حساسیت نشان می دهد. در این مرحله از رشد نوزاد انتظار می رود که او با لبخند زدن یا برگشتن به سمت شما به صدای شما واکنش نشان دهد. نوزاد همچنین به تدریج به سمت جهت صدا حرکت می کند.
  • بینایی. در این مرحله از رشد نوزاد تا سه ماهگی، نوزاد ممکن است حین شیر خوردن بر صورت خصوصا چشم های شما متمرکز شود. در سن یک ماهگی، نوزاد شما ترجیح می دهد که به الگوهای برجسته در رنگ های کاملا متضاد یا سیاه و سفید توجه کند. در سن حدود دو ماهگی، چشم های نوزاد شما هماهنگ تر شده و اجازه دنبال کردن یک شئی را به نوزاد می دهند. در این مرحله از رشد نوزاد تا سه ماهگی، نوزاد به زودی می تواند اشیاء و افراد آشنا را از فاصله ای مشخص تشخیص دهد.
  • ارتباط. در سن دو ماهگی، زمانی که شما با نوزاد صحبت کرده یا به آرامی بازی می کنید، ممکن است نوزاد اصواتی را تکرار کند.

تقویت رشد نوزاد تا سه ماهگی

برقراری ارتباط با نوزاد نقش اساسی در رشد نوزاد دارد. به توانایی های خود برای مواجهه با نیازهای نوزاد اعتماد داشته باشید. اقدامات زیر را برای تقویت رشد نوزاد تا سه ماهگی در نظر داشته باشید:

  • نوزاد را در آغوش بگیرید. برای تقویت رشد نوزاد، او را در آغوش بگیرید؛ بدین ترتیب نوزاد احساس امنیت، اطمینان و عشق خواهد کرد. اجازه دهید که نوزاد انگشت کوچک دست شما را بگیرد و صورت شما را لمس کند.
  • آزادانه صحبت کنید. داشتن مکالمه های ساده با نوزاد زمینه را برای تکامل زبان در او آماده می کند. در این مرحله از رشد نوزاد تا سه ماهگی، برای او با صدای بلند آواز و داستان بخوانید. سوالاتی از نوزاد بپرسید و به زمزمه های او پاسخ دهید. چیزی که در خانه یا خارج از خانه می بینید، می شنوید یا بوی آن را حس می کنید را توصیف نمایید. به یاد داشته باشید که تون صدای شما، دیدگاه ها و احساسات را به خوبی به نوزاد منتقل می کند.
  • موقعیت ها را تغییر دهید. از دیگر اقداماتی که می توان برای تقویت رشد نوزاد تا سه ماهگی انجام دهید این است که او را به گونه ای که بتواند محیط اطراف را ببیند در آغوش بگیرید. با احتیاط زیاد، نوزاد را برای بازی کردن رو به شکم بخوابانید. برای تشویق نوزاد به بلند کردن سر خود، از یک اسباب بازی رنگی یا ایجاد یک صدای جالب استفاده کنید. بسیاری از نوزادان از خوابیدن رو به شکم خود احساس ناراحتی می کنند؛ بهتر است در دفعات اول تنها برای چند دقیقه نوزاد را در این حالت قرار دهید. اگر نوزاد احساس خواب آلودگی دارد، او را به پشت بخوابانید.
  • سریعا به گریه نوزاد پاسخ دهید. در بسیاری از نوزادان، گریه کردن در حدود شش هفته بعد از تولد به اوج خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد. در صورتی که نوزاد شما برای تعویض پوشک، خوردن شیر یا تماس با شما گریه می کند، سریعا به گریه او پاسخ دهید. مراقبت از نوزاد یک پیوند قوی میان شما و کودکتان ایجاد می کند و اعتماد به نفس او باید در آینده بدون کمک شما تثبیت شود.

موارد غیر طبیعی در رشد نوزاد تا سه ماهگی

نوزاد شما در مواردی ممکن است سریع تر از حالت برنامه ریزی شده به نقاط عطف رشد خود برسد و در موارد دیگر از این برنامه باز بماند. این حالت طبیعی است. در هر حال، بهتر است شما از علائم هشداری در زمینه تاخیر در رشد نوزاد آگاه باشید. اگر شما نگران رشد نوزاد خود هستید و یا متوجه مسائل زیر در نوزاد سه ماهه خود شده اید، با متخصص اطفال صحبت کنید:

  • نوزاد نمی تواند به خوبی سر خود را نگه دارد و پیشرفتی در این زمینه نکرده است.
  • به نظر می آید نوزاد به صداهای بلند واکنش نشان نمی دهد.
  • نوزاد اجسام متحرک را با چشم های خود دنبال نمی کند.
  • نوزاد توجهی به دست های خود ندارد.
  • نوزاد تلاشی برای چنگ زدن و نگه داشتن اشیاء نمی کند.

به خاطر داشته باشید که رشد نوزاد تنها منحصر به خود او است اما هشیاری و آگاهی شما نیز حائز اهمیت است. هر چه مشکل مشاهده شده در رشد نوزاد سریع تر تشخیص داده شود درمان آن نیز سریع تر انجام می شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه