این مقاله ابتدا به بررسی شایع ترین مشکلات رفتاری کودکان، مانند خجالت زدگی و رعایت آداب اجتماعی در خردسالی، می پردازد. همچنین در قدم های دیگر، نحوه برخورد با بدخلقی کودکان و روش مطلوب حل مسائل مربوط به آنان به صورت خلاصه بازگو می شود.

دروانا:

خجالت در کودکان

کودک در سن 2 سالگی معمولا از همه کس خجالت می کشد و این رفتار در سیر رشد و تکامل روانی کودک طبیعی است. در حوالی این سن والدین نباید این رفتار را برجسته کنند و در مقابل دیگران آن را مطرح کنند و از گفتن جملاتی مثل "دختر من دختر خیلی خوبیه ولی یه کم خجالتیه" خودداری کنند این جملات باعث کاهش عزت نفس کودک شده و در آینده در برخورد های اجتماعی با سختی با دیگران ارتباط برقرار می کند، والدین باید در این دوران فقط حمایتگر باشند و کودک را مجبور به برقراری ارتباط با کسی نکنند.

کودک و آداب اجتماعی

کودکان زیر 7 سال توانایی درک موقعیت ها را ندارند و انتظار والدین از آنها مبنی بر رعایت آداب اجتماعی مثل سلام کردن و تشکر کردن از افراد دیگر انتظار درستی در این سن نیست و با تذکر دادن به کودک در این شرایط، احساس شرم و ناتوانی به کودک منتقل می شود، البته در صورت تمایل پدر و مادر می توان با روش هایی رفتارهای مثبت را در کودک ایجاد کرد که والدین باید این روش ها را بیاموزند.

"بد خلقی کودک را بچلانید"

کودکان مثل بزرگسالان همیشه از خلق مطلوبی برخوردار نیستند و در مقاطعی دچار بد خلقی می شوند که والدین باید انتظار این وضعیت را داشته باشند و با صبر با کودک برخورد کنند و بدانند که کودک نباید همیشه خوش خلق باشد و در این مواقع برای عوض کردن فضا از تکنیک "چلاندن بدخلقی" استفاده کنید، به این صورت که کودک را محکم در آغوش بگیرید و فشار دهید و به کودک بگویید که در حال خارج کردن بد خلقی ها هستید.

گامهای حل مساله با کودک

در مواقعی که با کودک به مشکل بر می خورید این گامهای حل مسئله مفید است: به ترتیب این مراحل باید انجام شود:

در مورد احساسات کودک صحبت کنید و تایید او را بگیرید که این احساسات درست است.

  1. در مورد احساسات خود صحبت کنید.
  2. فکرهایی که برای حل مشکل به ذهن خود و کودک می رسد بررسی کنید .
  3. "بدون ارزیابی" همه فکرها را بر روی برگه بنویسید.
  4. روشهایی که با آن موافق نیستید چه شما و چه کودک خط بزنید .

با این روش به همدلی لازم با کودک می رسید و به احتمال زیاد راه حلی مطلوب خود و کودک خود پیدا خواهید کرد.

دکتر سید مهدی موسوی موحد

دکتر سید مهدی موسوی موحد

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر سيد مهدي موسوي موحد متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، دارای مدرک تکمیلی فرزند پروری و 9 سال سابقه پزشکی و تجارب ارزشمند در حوزه روانپزشکی کودکان و بیماری های اطفال در شهریار می باشند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه