علائم لوسمی در کودکان به صورت های گوناگون بروز می کنند؛ زیرا بیماری ممکن است قسمت های مختلف بدن را درگیر کند. در این مقاله علائم لوسمی در کودکان بررسی می شود.

دروانا:

علائم لوسمی در کودکان چیست؟

بسیاری از علائم لوسمی در کودکان می توانند در اثر سایر علل ایجاد شوند و در بیشتر موارد این علائم در اثر لوسمی در کودکان بروز نمی کنند. در حال حاضر، اگر کودک هر یک از علائم لوسمی در کودکان را داشته باشد، مراجعه به پزشک و بررسی علت علائم و درمان آن ها ضرورت خواهد داشت.

علائم لوسمی در کودکان عموما در اثر مشکلاتی در مغز استخوان کودک بروز می کنند؛ جایی که لوسمی آغاز می شود. همچنان که سلول های لوسمی در مغز استخوان ساخته می شوند، می توانند سلول های طبیعی تولید کننده سلول های خون را تحت فشار قرار دهند. در نتیجه، کودک ممکن است گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت خون کافی نداشته باشد. این موارد اغلب در آزمایش های خون قابل تشخیص هستند اما ممکن است موجب بروز علائم لوسمی در کودکان شوند. سلول های لوسمی همچنین به سایر بخش های بدن حمله کرده و موجب بروز علائم لوسمی در کودکان می شوند.

علائم لوسمی در کودکان: علائم ناشی از افت تعداد گلبول های قرمز خون (آنمی)

گلبول های قرمز خون اکسیژن را به تمام سلول های بدن حمل می کنند. کمبود این سلول های خونی موجب بروز علائم زیر به عنوان دسته ای از علائم لوسمی در کودکان می گردد:

  • ضعف
  • خستگی
  • احساس سرما
  • احساس سرگیجه و سبک سری
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • رنگ پریدگی

علائم لوسمی در کودکان: علائم ناشی از افت گلبول های سفید خون

از جمله این علائم لوسمی در کودکان شامل بروز عفونت هایی است که در نتیجه کمبود گلبول های سفید خون ایجاد می شوند. لوسمی در کودکان موجب عفونت هایی می شود که به خودی خود درمان نمی گردند و ممکن است به صورت مکرر ایجاد شوند. در حالی که علائم لوسمی در کودکان اغلب به صورت افزایش گلبول های سفید خون بروز می کنند؛ زیرا آن ها سلول های لوسمی بسیاری دارند، این سلول ها نمی توانند همانند گلبول های سفید خون راه دفاعی در برابر عفونت ها باشند.

تب مهم ترین نشانه عفونت به عنوان یکی از علائم لوسمی در کودکان است. اما بعضی از کودکان ممکن است بدون ابتلا به عفونت دچار تب شوند.

علائم لوسمی در کودکان: علائم ناشی از افت پلاکت های خون

پلاکت های خون به طور طبیعی در متوقف ساختن خونریزی مشارکت می کنند. کمبود پلاکت ها موجب بروز دسته دیگری از علائم لوسمی در کودکان می شوند:

  • به راحتی کبود شدن پوست و خونریزی
  • خونریزی بینی مکرر یا شدید
  • خونریزی لثه ها

علائم لوسمی در کودکان: درد استخوان یا مفصل

این درد به عنوان یکی از علائم لوسمی در کودکان در اثر تجمع سلول های لوسمی در نزدیکی سطح استخوان ها یا داخل مفصل ها ایجاد می شود.

علائم لوسمی در کودکان: تورم شکم

سلول های لوسمی می توانند در کبد و طحال تجمع یافته و اندازه آن ها را افزایش دهند. این به صورت پری یا تورم شکم بروز می کند. معمولا دنده های پایینی این اندام ها را می پوشانند اما زمانی که این اندام ها بزرگ می شوند احساس پری ایجاد می شود.

علائم لوسمی در کودکان: بی اشتهایی و کاهش وزن

اگر به عنوان یکی از علائم لوسمی در کودکان کبد یا طحال بزرگ شوند، آنگاه سایر اندام ها مانند معده را نیز تحت فشار قرار می دهند. این موجب احساس پری در کودک بعد از خوردن تنها مقدار کمی غذا شده و بی اشتهایی و کاهش وزن در طول زمان را به عنوان علائم لوسمی در کودکان به دنبال دارد.

علائم لوسمی در کودکان: تورم گره های لنفاوی

در برخی موارد لوسمی به گره های لنفاوی راه می یابد. تورم گره ها به صورت یک توده در زیر پوست برخی نواحی بدن (برای مثال طرفین گردن، زیر بغل، بالای استخوان ترقوه یا کشاله ران) ایجاد می شود. گره های لنفاوی داخل قفسه سینه یا شکم نیز ممکن است به عنوان علائم لوسمی در کودکان ورم کنند اما آن ها تنها در تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی قابل مشاهده هستند.

علائم لوسمی در کودکان: سرفه کردن یا مشکل در تنفس

برخی از انواع لوسمی ساختارهایی در وسط قفسه سینه مانند گره های لنفاوی یا تیموس را تحت تاثیر قرار می دهد. بزرگ شدن تیموس یا گره های لنفاوی به عنوان یکی از علائم لوسمی در کودکان نای را تحت فشار قرار داده و موجب سرفه و مشکلات تنفسی می گردد. در برخی موارد زمانی که تعداد گلبول های سفید بالا است، سلول های لوسمی در عروق خونی کوچک ریه تجمع یافته و موجب بروز این دسته از علائم لوسمی در کودکان می شود.

علائم لوسمی در کودکان: سردرد، تشنج و استفراغ

در تعداد کمی از کودکان مبتلا، بیماری به مغز و نخاع نیز راه یافته است. این موجب بروز علائم لوسمی در کودکان چون سردرد، مشکل در تمرکز، ضعف، تشنج، استفراغ، مشکلاتی در تعادل و تاری دید می شود.

علائم لوسمی در کودکان: راش ها و مشکلات لثه

در کودکان مبتلا به لوسمی حاد، سلول های لوسمی ممکن است به لثه ها منتشر شده و موجب بروز درد، تورم و خوریزی گردند. اگر این سلول ها به پوست راه یابند، می توانند موجب بروز دیگر علائم لوسمی در کودکان شامل لکه های کوچک تیره مشابه راش گردد. تجمع سلول های لوسمی حاد در زیر پوست یا سایر بخش های بدن کلروما یا سارکوما گرانولوسیتی نام می گیرد.

علائم لوسمی در کودکان: ضعف و خستگی شدید

از علائم لوسمی در کودکان که نادر اما جدی هستند شامل خستگی و ضعف شدید و مشکل در صحبت کردن می باشند. در بیشتر موارد این علائم در اثر مشکلی به غیر از لوسمی در کودکان ایجاد می شوند. با این حال، بررسی این علائم توسط پزشک حائز اهمیت است تا در صورت لزوم درمان انجام گیرد.  

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه