آرتریت در کودکان یک بیماری خودایمنی است که عموما مفاصل و در برخی موارد چشم ها را درگیر می کند. آرتریت در کودکان با درد و تورم مفاصل همراه است. درمان دارویی و فیزیکی در درمان آرتریت در کودکان به کار می رود. 

دروانا:

آرتریت در کودکان چیست؟

آرتریت در کودکان بیماری است که موجب تورم، سفتی، درد و قرمزی در مفاصل می گردد. مفاصل نواحی هستند که دو استخوان به هم برخورد می کنند و امکان حرکت بدن را فراهم می نمایند (زانو، ران، مچ دست، مچ پا، آرنچ، شانه و...). مفاصل دارای مایع مفصلی هستند که به عنوان یک روان کننده آن ها را در حرکت آسان یاری می دهد. آرتریت در کودکان از کارکرد صحیح مفاصل جلوگیری می کند.

در واقع آرتریت در کودکان آرتریت ایدیوپاتیک جوانان نام دارد که با آرتریتی که افراد بزرگسال را درگیر می کند متفاوت است. آرتریت در کودکان انواع گوناگونی دارد اما آرتریت ایدیوپاتیک جوانان شایع ترین نوع آن است.

در آرتریت در کودکان تورم و درد مفاصل حداقل برای شش هفته وجود دارد.

آرتریت در کودکان: علت

علت آرتریت در کودکان مشخص نیست. در برخی موارد یک عامل محیطی مانند ویروس می تواند آغازگر آرتریت در کودکانی باشد که دارای ژن های خاصی هستند که آن ها را مستعد ابتلا به این بیماری می کنند. آرتریت در کودکان مسری نیست بنابراین کودکان بیماری را از فرد دیگری نمی گیرند.

آرتریت در کودکان یک بیماری خودایمنی است؛ بدین معنی که سیستم ایمنی فرد به اشتباه به بافت ها یا اندام های بدن حمله می کند. در حالت طبیعی، سیستم ایمنی کودک گلبول های سفید را برای محافظت از بدن و مقابله با مهاجم های خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها می فرستد. اما در آرتریت در کودکان سیستم ایمنی این عمل را در مقابل سلول های سالم بدن انجام می دهد.

در آرتریت در کودکان، سیستم ایمنی سلول های سالم را به عنوان عامل مهاجم شناسایی می کند و مواد شیمیایی را برای مقابله و تخریب آن ها آزاد می کند. مواد شیمیایی آزاد شده از سیستم ایمنی موجب درد و تورم در آرتریت در کودکان می گردد.

آرتریت در کودکان: مراجعه به پزشک

باید در نظر داشت که آسیب های مفصلی به معنی وجود آرتریت در کودکان نیست. مفصل ممکن است به دلایل مختلفی دچار آسیب شود که در شناسایی مشکل توسط پزشک کمک کننده است. پزشک برای تشخیص آرتریت در کودکان سوالاتی از شما می پرشد:

  • چه مدت است که کودک دچار مشکلات مفصلی شده است؟
  • آیا او بعد از برخاستن یا استراحت کردن احساس سفتی در مفصل می کند؟
  • آیا مفاصل متورم شده اند؟
  • آیا آسیبی به آن ها وارد شده است؟
  • آیا سابقه خانوادگی آرتریت یا بیماری های خودایمنی دیگر وجود دارد؟

پاسخ این سوالات و معاینه فیزیکی، تست های خونی و عکس برداری با اشعه ایکس می تواند در تشخیص آرتریت در کودکان کمک کننده باشد. اگر احتمال آرتریت در کودکان تشخیص داده شود، پزشک شما را به متخصص روماتولوژی ارجاع می دهد.

آرتریت در کودکان: درمان

مصرف داروی ایبوپروفن به کنترل درد و التهاب آرتریت در کودکان کمک می کند. اگر آرتریت در کودکان شدید باشد، آن ها باید داروهای دیگری را برای کاهش درد و التهاب مصرف کنند. برخی از داروهای مورد استفاده در درمان آرتریت در کودکان به صورت قرص و برخی به صورت آمپول دریافت می شوند.

حفظ حرکات مفاصل در آرتریت در کودکان بسیار اهمیت دارد. اغلب کودک به یک پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه می کند. علاوه بر کار با کودکان برای حرکت دادن مفاصل و تقویت ماهیچه ها، در درمان آرتریت در کودکان برنامه های ورزشی خاصی برای منزل و مدرسه در نظر گرفته می شوند که به حفظ فعالیت های آن ها کمک می کنند.

علاوه بر مشکلات مفصلی، آرتریت در کودکان موجب یووئیت می گردد که یک التهاب چشمی است که در صورت عدم درمان موجب مشکلاتی در بینایی می شود. بینایی تمام کودکان مبتلا به آرتریت مورد معاینه قرار می گیرد. در صورتی که آرتریت در کودکان چشم ها را درگیر کرده باشد، درمان به کمک قطره های چشمی انجام می شود.

علاوه بر مصرف دارو برای درمان آرتریت در کودکان، اقدامات زیر می توانند در کنترل علائم آرتریت در کودکان موثر باشند:

  • گرم نگاه داشتن مفاصل و حفظ فعالیت آن ها در درمان آرتریت در کودکان موثر است.
  • حمام آب گرم با پیشگیری از آسیب بیشتر به مفاصل کودکان در درمان آرتریت در کودکان کمک کننده است.
  • ماساژ مفاصل به کمک یک ماده روغنی نیز در کاهش درد آرتریت در کودکان کمک کننده است.
دکتر بهاره یحیائی

دکتر بهاره یحیائی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر بهاره يحيائي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دارای بورد تخصصی می باشند. دكتر بهاره یحیایی موفق به اخذ عنوان پزشک نمونه استان سمنان در شهرستان شاهرود در سال 1388 گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهاره یحیائی
برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه