درد شدید در ناحیه ساق پا معمولا از ضربه زدن های مکرر ایجاد می شود که می تواند همراه با تورم و درد در ناحیه جلویی ساق پا و بالای مچ پا باشد.

دروانا: 

درد شدید ساق پا

علائم و نشانه ها درد شدید ساق پا

  • قسمت جلویی ساق در بالای مچ پا و زیر زانو
  • گاهی اوقات هم ، تورم

 درد در قسمت قدام و در قسمت داخلی استخوان تیبیا (بزرگ نی) که بزرگترین استخوان بخش پایینی اندام تحتانی است، می تواند ناشی از سندروم استرس ت یبیا باشد. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که رشته هایی از غشایی که عضلات را به جلو و پهلوی استخوان تیبیا متصل می سازد ، آزرده و ملتهب می شوند و تولید درد و گاهی تورم می کنند. اغلب این درد زمانی رخ می دهد که شما به قسمت داخلی استخوان تیبیا استرس و فشار بیش از حد وارد سازید ولی استرس به حدی نباشد که بتواند شکستگی استرسی ایجاد کند.

درد شدید ساق معمولاً از ضربه زدن مکرر بر سطوح سخت طی فعالیت‌هایی نظیر دویدن، رژه رفتن در مسافت طولانی یا بازی بسکتبال، فوتبال یا تنیس ناشی میشود.

 تشخیص درد شدید ساق پا

 علاوه بر معاینه ساق ، پزشک ممکن است درخواست عکس برداری با اشعه X برای کشف شکستگی مویی استخوان تیبیا کند و یا MRI یا اسکن استخوان درخواست کند تا شکستگی استرسی را رد کند.

 درمان درد شدید ساق پا

 نظیر سایر آسیب های عضلانی مختصر، این بیماری نیز با استراحت و کمپرس یخ درمان می شود. استامینوفن (تایلنول یا سایر انواع) با یک داروی ضد التهاب بدون نیاز به نسخه ، ممکن است به کاهش درد کمک کند.

 سایر درمان های درد شدید ساق پا

 در بعضی موارد ، قرار دادن یک کفی نرم در کفش می‌تواند بخشی از فشار حین فعالیت فیزیکی شدید را بکاهد. ممکن است پزشک ، در صورتی که پای شما نقص ساختاری داشته باشد که فرد را مستعد آسیب کند، یک وسیله اصلاح کننده که مختص هر فرد ساخته می شود ، (اورتوز)، توصیه کند (نظیر قوس بیش از حد یا کف پای صاف).

 ممکن است با اجتناب از ورزشی که ضربات مکرر بر ساق ها وارد می کند، نظیر دو یا بسکتبال برای دو هفته تا دو ماه بتوانید مشکلتان را حل کنید و بعد به ورزش دارای ضربات کمتر نظیر دوچرخه سواری یا شنا بپردازید. همچنین ، حین تعلیم دیدن ، به تدریج خود را آماده سازید و مابین تمرینات ورزش های سبک را نیز در کنار ورزش های سنگین ، انجام دهید. در اضافه کردن زمان تمرین ها یا فاصله زمانی بین تمرین های معمول خود عجله نکنید.


دکتر امیر صالح

دکتر امیر صالح

متخصص ارتوپدی
دكتر امیر صالح متخصص ارتوپدی در مشهد، دكتر امير صالح دارای بورد تخصصی و فلوشیپ شانه و زانو می باشند و خدمات ویژه ای را در این زمینه به بیماران ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر صالح
برگرفته از: وبسایت www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه