غربالگری سرطان ریه تستی است که برای تشخیص سرطان ریه انجام می شود. این غربالگری به کمک اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین انجام می گیرد. در این مقاله گروه هایی که کاندید انجام تست غربالگری سرطان ریه هستند، علت انجام آن و البته خطرات این تست مورد بررسی قرار می گیرند.

دروانا:

غربالگری سرطان ریه چیست؟

غربالگری سرطان ریه فرآیندی است که برای تشخیص وجود سرطان ریه در افراد سالم یا خطر بالای ابتلا به سرطان ریه انجام می شود. غربالگری سرطان ریه برای افراد مسن که برای مدت طولانی سیگار کشیده اند اما نشانه ها و علائم سرطان ریه را ندارند، توصیه می شود. پزشکان از اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین برای غربالگری سرطان ریه استفاده می کنند. اگر تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه انجام شود، احتمال درمان آن بالا می رود.

در مورد مزایا و خطرات غربالگری سرطان ریه با توموگرافی کامپیوتری دوز پایین با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشک متخصص روش مناسب برای غربالگری سرطان ریه را تشخیص می دهد. 

علت انجام غربالگری سرطان ریه

هدف از غربالگری سرطان ریه تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه می باشد (زمانی که احتمال درمان بالا است). در طول زمان که نشانه ها و علائم سرطان ریه پیشرفت می کنند، سرطان پیشرفته شده و قابل درمان نخواهد بود. مطالعات نشان می دهند که غربالگری سرطان ریه خطر مرگ در اثر این سرطان را کاهش می دهد.

چه کسانی باید غربالگری سرطان ریه را انجام دهند؟

غربالگری سرطان ریه معمولا برای افراد با خطر بالای ابتلا به سرطان ریه انجام می شود. این افراد در گروه های زیر قرار می گیرند:

  • افراد مسن که در گذشته یا حال حاضر سیگار می کشند. غربالگری سرطان ریه عموما برای افراد سیگاری 55 سال و بالاتر انجام می شود.
  • افرادی که در سال های طولانی به شدت سیگار کشیده اند. اگر شما سابقه سیگار کشیدن برای 30 سال یا بیشتر را دارید باید غربالگری سرطان ریه را انجام دهید. برای مثال، فردی که سابقه 30 سال سیگار کشیدن را دارد ممکن است برای مدت 30 سال روزانه یک پاکت سیگار، برای مدت 15 سال روزانه دو پاکت سیگار یا برای مدت 40 سال روزانه سه چهارم پاکت سیگار کشیده باشد. حتی اگر عادت سیگار کشیدن شما در طول سال ها تغییر کند، جمع کردن سابقه سیگار کشیدن شما می تواند برای تعیین مزیت انجام غربالگری سرطان ریه مورد استفاده قرار گیرد.
  • افرادی که در یک دوره به شدت سیگار کشیده اند اما آن را ترک کرده اند. اگر شما برای مدت طولانی سیگار می کشیدید و سپس آن را ترک کردید، انجام غربالگری سرطان ریه برای شما توصیه می شود.
  • افرادی با سابقه سرطان ریه. اگر شما در بیش از 5 سال گذشته درمان سرطان ریه را انجام داده اید، غربالگری سرطان ریه برای شما توصیه می گردد.
  • افرادی با سایر فاکتورهای خطر سرطان ریه. انجام آزمایش غربالگری سرطان ریه در افرادی که سایر فاکتورهای خطر سرطان ریه را دارند مانند افرادی که به بیماری انسدادی مزمن ریه مبتلا هستند، افرادی با سابقه خانوادگی سرطان ریه و افرادی که در محل کار خود در معرض آزبست قرار داشتند، توصیه می شود.
  • افرادی که وضعیت سلامت عمومی مناسبی دارند. اگر شما به مشکلات جدی دچار هستید، مزیت تست غربالگری سرطان ریه برای شما کمتر بوده و این تست اغلب عوارضی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل، تست غربالگری سرطان ریه برای افرادی که وضعیت سلامتی خوبی دارند توصیه می شود. آزمایش غربالگری سرطان ریه عموما برای افرادی که عملکرد ریوی ضعیفی دارند و یا به مشکلات دیگری دچار هستند که انجام جراحی را دشوار می سازند، توصیه نمی شود. این شرایط ممکن است در افرادی دیده شود که به دستگاه اکسیژن پیوسته نیاز دارند، در سال گذشته بدون دلیل مشخص دچار کاهش وزن شده اند، اخیرا سرفه خونی داشته اند و یا در سال گذشته سی تی اسکن قفسه سینه انجام داده اند.

انجام غربالگری سرطان ریه تا چه زمان ادامه می یابد؟

در مورد سنی که شما باید تست غربالگری سرطان ریه را متوقف کنید اتفاق نظری وجود ندارد. به طور کلی، انجام سالانه غربالگری سرطان ریه را تا زمانی ادامه دهید که به نقطه ای برسید که انجام تست غربالگری سرطان ریه برای شما مزیتی به دنبال نداشته باشد؛ همانند زمانی که شما به سایر مشکلات جدی دچار هستید که شما را در تحمل درمان سرطان ریه ناتوان ساخته اند. سازمان خدمات پیشگیرانه آمریکا توصیه می کند که تست غربالگری سرطان ریه تا سن 80 سالگی یا تا زمانی که شما به مشکلات جدی دچار شوید که فواید غربالگری را برای شما محدود سازد، ادامه پیدا کند.

غربالگری سرطان ریه و خطرات آن

غربالگری سرطان ریه ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد:

  • قرارگیری در معرض پرتو ضعیف. مقدار پرتو که شما در طول توموگرافی کامپیوتری دوز پایین در معرض آن قرار می گیرید بسیار کمتر از میزان آن در سی تی اسکن استاندارد است. این مقدار در حدود نیمی از پرتو است که شما به طور طبیعی در محیط در طول یک سال در معرض آن قرار می گیرید.
  • انجام تست های بعدی. اگر غربالگری سرطان ریه نشان دهنده یک نقطه مشکوک در یکی از ریه ها باشد، شما ممکن است به انجام تست های دیگر نیاز داشته باشید که شما را در معرض پرتو بیشتر قرار می دهند و یا تست های تهاجمی همچون بیوپسی که خطرات جدی را منجر می گردند.
  • تشخیص سرطان پیشرفته که قابل درمان نیست. تشخیص سرطان ریه پیشرفته به کمک غربالگری سرطان ریه در افرادی که به درمان پاسخ نمی دهند، تاثیری بر روی بهبود کیفیت زندگی یا طول عمر این افراد ندارد.
  • تشخیص سرطان که آسیبی به شما نمی زند. در برخی موارد سرطان ریه به آرامی رشد می کند و منجر به بروز علائم یا آسیب نمی شود. تشخیص این که چه نوع سرطان ریه هرگز رشد نکرده و به شما آسیب نمی رساند و چه نوع سرطانی باید به سرعت درمان شود، دشوار است. اگر تشخیص سرطان ریه در شما انجام گیرد، متخصص انکولوژی انجام درمان را توصیه می کند. درمان سرطان هایی که برای مدتی باقی مانده اند و بقیه عمر شما را محدود می کنند کمک کننده نخواهد بود و ضرورتی ندارد.
  • سرطان نامعلوم. این امکان وجود دارد که سرطان ریه در تست غربالگری سرطان ریه تشخیص داده نشود. در این موارد، نتایج آزمایش غربالگری سرطان ریه نشان می دهند که شما به سرطان ریه مبتلا نیستید در صورتی که این گونه نیست.
  • تشخیص سایر مشکلات پزشکی. افرادی که برای مدت طولانی سیگار می کشند در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات همچون مشکلات ریوی و قلبی که ممکن است در سی تی اسکن ریه مشخص شوند، قرار دارند. اگر پزشک به کمک غربالگری سرطان ریه وجود مشکل دیگری را در شما تشخیص دهد، شما ممکن است به انجام تست های دیگر و یا درمان های تهاجمی نیاز داشته باشید در صورت عدم انجام غربالگری سرطان ریه قابل تشخیص و پیگیری نبودند.
دکتر محمد ثقه الاسلامی

دکتر محمد ثقه الاسلامی

فوق تخصص خون و انکولوژی
دكتر محمد ثقه الاسلامي فوق تخصص خون و سرطان بالغین در مشهد، عضو انجمن سرطان ایران، انجمن مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی ایران و همچنین عضو جامعه مدیکال آنکولوژی اروپا (ESMO) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد ثقه الاسلامی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه