سازمان غذا و دارو آمریکا دارو انتروزانت را برای درمان سرطان سینه و سرطان معده بدخیم ناشی از بیان بیش از حد HER2 یا آدنوکارسینوم محل اتصال معده و مری در بیمارانی که داروی دیگری برای درمان بدخیمی دریافت نکرده اند به کار می رود.

دروانا:

تاییدیه سازمان غذا و دارو 18 ژانویه 2019

اسم برند: انتروزانت

اسم ژنریک: ترانس توزومب دی تی تی بی

اشکال دارویی: تزریقی

کمپانی تولید کننده: Samsung Bioepis Co., Ltd.

موارد استفاده: سرطان سینه، سرطان معده

انتروزانت یک آنتاگونیست گیرنده HER2/neu است که مشابه زیستی داروی هرسپتین محسوب می شود که برای درمان سرطان سینه ناشی از بیان بیش از حد HER2 و سرطان معده بدخیم ناشی از بیان بیش از حد HER2 یا آدنوکارسینوم محل اتصال معده و مری مورد استفاده قرار می گیرد.

سازمان غذا و دارو آمریکا این دارو را به عنوان مشابه زیستی داروی هرسپتین برای درمان سرطان سینه ناشی از بیان بیش از حد HER2 و سرطان معده بدخیم ناشی از بیان بیش از حد HER2 یا آدنوکارسینوم محل اتصال معده و مری در بیمارانی که داروی دیگری برای درمان بدخیمی دریافت نکرده اند به کار می رود. برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان در ایالات متحده، مبارزه با سرطان نه تنها یک مسئله مرتبط با سلامتی است، بلکه درمان سرطان یک بار مالی قابل توجهی را ایجاد کرده است. مشابهات زیستی هزینه ها را کاهش می دهند و گزینه های درمانی با کیفیت بالا هستند که می توانند این فشار را برطرف سازند. مشابه زیستی ترانس توزومب دقیقا همین اثر را دارد.

موارد استفاده انتروزانت

  • درمان کمکی سرطان سینه ناشی از بیان بیش از حد HER2 توده مثبت یا توده منفی
  • بخشی از رژیم درمانی شامل دوکسوروبیسین، سیکلوفسفامید و پاکلی تاکسل یا دوستاکسل
  • بخشی از رژیم درمانی دارای دوستاکسل و کربوپلاتین
  • تک درمانی به دنبال درمان بر پایه آنتراسیکلین چند ماهیتی

سرطان سینه بدخیم

  • در ترکیب با پاکلی تاکسل به عنوان خط اول درمان سرطان سینه بدخیم ناشی از بیان بیش از حد HER2
  • تک درمانی برای درمان سرطان سینه ناشی از بین بیش از حد HER2 در بیمارانی که یک یا چند رژیم شیمی درمانی را برای بیماری بدخیم دریافت می کنند.

سرطان معده بدخیم

در ترکیب با سیسپلاتین و کاپسیتابین یا 5 فلورویوراسیل برای درمان بیمارانی که دچار سرطان معده بدخیم یا آدنوکارسینوم محل اتصال مری و معده در اثر بیان بیش از حد HER2 شده اند و درمانی را برای بیماری بدخیم دریافت نکرده اند. در این موارد استفاده، بیماران باید بر اساس تشخیص انجام شده برای درمان انتخاب شوند.

داروی انتروزانت به صورت انفوزیون درون رگی برای درمان سرطان معده بدخیم دریافت می شود.

عوارض جانبی انتروزانت

  • درمان کمکی سرطان سینه. بیشتر عوارض جانبی (بیش از 5 درصد) شامل سردرد، اسهال، تهوع و لرز هستند.
  • سرطان سینه بدخیم. بیشتر عوارض جانبی در این استفاده درمانی (بیش از 10 درصد) شامل تب، لرز، سردرد، عفونت، بیماری احتقان قلبی، بی خوابی، سرفه و راش پوستی می باشند.
  • سرطان معده بدخیم. عوارض جانبی دارو در این استفاده درمان شامل نوتروپنی، اسهال، خستگی، آنمی، استوماتیت، کاهش وزن، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، تب، ترومبوسیتوپنی، التهاب موکوسی، التهاب بینی و حلق و دیسفاژی می باشند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه