بیمارانی که دیابت نوع یک در آن ها زیر 10 سالگی تشخیص داده شده است 30 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی جدی هستند.

دروانا:

منتشر شده در مجله The Lancet- 9 آگوست 2018

یک تحقیق جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع یک در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات قلبی و مرگ زودرس قرار دارند خصوصا اگر دیابت نوع یک در سن زیر 10 سال در آن ها تشخیص داده شود.

این مطالعه تنها ارتباطی میان دیابت نوع یک و بیماری های قلبی را کشف کرده است و رابطه علت معلولی اثبات نشده است.

بیش از 27000 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک در کشور سوئد برای 10 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. بیماران با یک گروه کنترل 135000 نفری که به بیماری دیابت نوع یک مبتلا نیستند، مقایسه شدند. در این مقایسه، طول عمر بیمارانی که دیابت نوع یک در آن ها قبل از 10 سالگی تشخیص داده شده است، در حدود 16 سال کمتر از گروه کنترل بود.

آراز روشانی، محقق دانشگاه گوتنبرگ، در سوئد اظهار می دارد که در حالی که خطر بیماری قلبی عروقی برای تشخیص دیابت زودرس افزایش می یابد، خطر مطلق پایین است.

در مقایسه با گروه کنترل، بیمارانی که دیابت نوع یک در آن ها زیر 10 سالگی تشخیص داده شده است 30 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی جدی هستند. سطح خطر در حدود شش برابر بیشتر از افرادی است که دیابت نوع یک در آن ها بین سنین 26-30 سال تشخیص داده می شود.

این افراد همچنین چهار برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس به هر دلیلی و هفت برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در مقایسه با گروه کنترل هستند. افرادی که در سنین 26-30 به دیابت نوع یک دچار می شوند سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس در اثر بیماری های قلبی یا سایر علل هستند.

تقریبا نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع یک در سن 14 سالگی، استفاده سریع تر و وسیع تری از داروهای مراقبت از قلب مانند استاتین ها و داروهای کاهنده فشار خون دارند.

روشانی اضافه می کند که سن شروع بیماری یک مشخصه مهم در میزان طول عمر و پیامدهای قلبی عروقی در ابتدای بزرگسالی است و درمان سریع تر با داروهای مراقبت از قلب را به دنبال دارد. بیماری دیابت نوع یک دومین بیماری مزمن شایع در کودکان است و شیوع این بیماری از سال 1980 در میان کودکان 14 ساله و کوچک تر سالانه 3 درصد افزایش یافته است.

این یافته ها تاکید بیشتر بر روی پیشگیری از بیماری قلبی در بیمارانی که به دیابت نوع یک زودرس دچار شده اند را توصیه می کند. برای روشن ساختن درمان مناسب و انتقال یافته های پژوهشی به دستور العمل های بالینی و درمان بالینی به منظور بهبود پیادهای بیماری قلبی عروقی و مرگ میر در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع یک، به شواهد قوی تری از سوی سایر دفاتر و آزمایشات بالینی نیاز است.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه