طبق مطالعه انجام شده، افرادی که در کودکی در سراسر روز با یک فرد سیگاری زندگی می کردند، احتمال مرگ در اثر بیماری مزمن انسداد ریوی در آن ها به طور قابل توجهی بیش از افرادی است که در کودکی در معرض دود دست دوم سیگار نبوده اند.

دروانا:

منتشر شده در مجله آمریکایی Preventive Medicine- 16 آگوست 2018

تحقیقی جدید نشان می دهد بزرگسالانی که در کودکی در معرض دود سیگار قرار داشته اند، خطر مرگ زودرس در اثر بیماری مزمن انسداد ریوی در آن ها بالا است.

مطالعه انجام شده توسط انجمن سرطان آمریکا نیز نشان می دهد که قرار گیری در معرض دود دست دوم سیگار در بزرگسالی نیز خطر مرگ زودرس در اثر بیماری مزمن انسداد ریوی و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

رایان دیور، اپیدمیولوژیست جامعه سرطان اظهار می دارد که به طور کلی، یافته های ما شواهد بیشتری را برای فواید کاهش قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار در سراسر زندگی فراهم می کند. تیم دیور داده هایی را از حدودا 71000 بزرگسال آمریکایی که هرگز سیگار نمی کشیدند، مورد بررسی قرار دادند. زمانی که مطالعه آغاز شد  بیشتر این افراد در سنین بین 50-74 سال بودند. این افراد برای 22 سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

در طول این زمان یافته ها نشان دادند افرادی که در کودکی در سراسر روز با یک فرد سیگاری زندگی می کردند، احتمال مرگ در اثر بیماری مزمن انسداد ریوی در آن ها 31 درصد بیش از افرادی بود که در کودکی در معرض دود دست دوم سیگار قرار نداشتند.

محققین بر روی مرگ های ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی متمرکز بودند اما معتقدند که طبق یافته های به دست آمده خطر ابتلا به فرم غیر کشنده این بیماری نیز در بزرگسالانی که در کودکی با فرد سیگاری بزرگ شده اند بیشتر است. مطالعات مشاهداتی تنها به این ارتباط دست یافته اند و رابطه علت و معمولی میان این دو به اثبات نرسیده است.

علاوه بر این، محققین دریافته اند که افرادی که در بزرگسالی 10 ساعت یا بیشتر در هفته در معرض دود دست دوم سیگار قرار می گیرند به طور کلی خطر مرگ در آن ها 9 درصد افزایش می یابد، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی 27 درصد بالا می رود، 23 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی کشنده قرار دارند و خطر مرگ در اثر بیماری مزمن انسداد ریوی نیز 24 درصد افزایش می یابد.

این اولین مطالعه ای است که برای تعیین ارتباط بین قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار در کودکی و مرگ ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی در میانسالی انجام شده است. نتایج همچنین نشان می دهند که قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار در بزرگسالی نیز خطر مرگ در اثر این بیماری را بالا می برد.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه