تحقیقات جدید نشان می دهند که احتمال بروز آلرژی غذایی، آلرژی تنفسی و آلرژی پوستی در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر است.

 دروانا:

منتشر شده در مجله JAMA Network Open- 8 جون 2018

با این حال، موضوعی که در تحقیق جدید واضح نشده است این است که آیا دلیل مشخصی برای این رابطه وجود دارد یا خیر.

دکتر وی بائو، استادیار دانشگاه آیووا معتقد است که برای تعیین این که آیا ارتباط علت معلولی میان آلرژی ها و بیماری اوتیسم در کودکان وجود دارد و یا عامل دیگری موجب هر دو این شرایط می شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طبق گفته توماس فریزر، رئیس ارشد علمی گروه سخنرانی اوتیسم والدین و پزشکان باید مراقب افزایش شیوع آلرژی ها در کودکان مبتلا به اوتیسم باشند و از این که افراد برای آلرژی ها به طور مناسب مورد ارزیابی قرار گرفته اند، اطمینان حاصل نمایند. این مسئله در مورد بیشتر کودکان (کودکانی که صحبت نمی کنند یا توانایی سخن گفتن آن ها بسیار اندک است) وجود دارد که توانایی بیان اثرات آلرژی ها را به والدین خود ندارند.

فریزر اضافه می کند که یافته ها نشان می دهند آلرژی پوستی، آلرژی تنفسی و آلرژی غذایی در کودکان می توانند عاملی برای رفتار های پرچالش مانند تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو در کودکان مبتلا به اوتیسم باشند.

اختلالات طیف اوتیسم اختلالات عصبی تکاملی هستند که به طور چشمگیری در طول چند دهه گذشته شیوع بیشتری یافته اند. طبق آمار به دست آمده، اختلالات طیف اوتیسم حدودا یک کودک از هر 59 کودک آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان مبتلا به اوتیسم عموما در برقراری روابط اجتماعی، سخن گفتن و ارتباط دچار مشکل می شوند و اغلب رفتارهای تکراری ظاهر می کنند.

مطالعه جدید تقریبا شامل یک گروه 200000 نفره از کودکان بین 3 تا 17 سال است. این مطالعه از اطلاعات جمع آوری شده طی نظر سنجی بین سال های 1997 تا 2016 بهره گرفته است. اطلاعات در مورد اوتیسم و آلرژی بر پایه پاسخ های یکی از والدین یا پرستار به دست آمده اند.

محققین دریافتند که احتمال موارد زیر در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از کودکانی است که به این بیماری دچار نیستند. این موارد شامل:

  • آلرژی غذایی (11 درصد در مقابل 4 درصد)
  • آلرژی تنفسی (عطسه، خارش، آبریزش چشم، 19 درصد در مقابل 12 درصد)
  • آلرژی پوستی (راش، اگزما، 17 درصد در مقابل 10 درصد)

بعد از این که محققین داده ها را برای یافتن سایر فاکتورهایی که ممکن است با این شرایط مرتبط باشند مانند تحصیلات، درآمد و موقعیت، مورد بررسی قرار دادند احتمال این که فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به آلرژی غذایی مبتلا باشد دوبرابر بیشتر از فردی است که به این اختلالات دچار نیست.

دکتر پونیتا پوندا، معاون بخش آلرژی و ایمونولوژی در Northwell Health در N.Y. اظهار می دارد که به طور مشخص شاهد وجود آلرژی ها و اوتیسم در کنار هم بوده است. اما تاکنون تئوری مبنی بر علت این ارتباط مطرح نشده است. یک تئوری وجود فلور باکتریایی روده است –باکتری هایی که به طور طبیعی در سیستم گوارشی یافت می شوند- که ممکن است با تغییراتی اندک موجب بروز التهاب گردند و نقش مهمی در این وضعیت ها داشته باشند. عامل دیگر می تواند وجود مشکل در سیستم ایمنی فرد باشد.

"ما هنوز به پاسخ صحیحی نرسیده ایم و احتمال وجود چندین مکانیسم مختلف در ارتباط میان اوتیسم و آلرژی ها وجود دارد و از طرفی درمان خصوصا درمان آلرژی های غذایی دشوار خواهد بود." توماس فریزر

"اگر کودک مبتلا به اوتیسم روزانه یک تکه پیتزا می خورد و اکنون قادر به ادامه این کار مانند گذشته نیست، ممکن است کودک دلیل این پرهیز غذایی را درک نکند. برخی کودکان زمانی که اجازه خوردن خوراکی های مورد علاقه خود را ندارند، به طور کلی از خوردن سر باز می زنند". دکتر پوندا

صرف نظر از علت موجود، بیماری اوتیسم تشخیص و درمان آلرژی ها را دشوار می سازد. کودکان مبتلا به اوتیسم نمی توانند به خوبی با چیزی که احساس می کنند و علائمی که تجربه می کنند، ارتباط برقرار نمایند. انجام معاینات فیزیکی مشکل تر است و زمانی که مهارت های ارتباطی محدود هستند، انجام تست آلرژی یک چالش خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه