کمتر از نیمی از کودکان آمریکایی مبتلا به آنمی داسی شکل، آنتی بیوتیک هایی دریافت می کنند که به حفظ حیات آن ها کمک می کنند.

 دروانا:

گزارش شده در مجله کودکان- 5 فوریه 2018

منتشر شده در 16 فوریه 2018

طبق گفته دکتر سارا ریوز اپیدمیولوژیست مرکز ارزیابی و تحقیقات بهداشت کودک در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، توصیه های طولانی مدت به ارتباط میان آنتی بیوتیک و کم خونی اشاره می کنند و می گویند کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل باید آنتی بیوتیک ها را روزانه برای پنج سال اول زندگی خود مصرف کنند. این آنتی بیوتیک ها می توانند کودکان را از عفونت های بالقوه مهلک محافظت کنند.

عفونت های باکتریایی تهدید کننده سلامتی کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل هستند که مصرف روزانه آنتی بیوتیک ها تا 84 درصد خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. با این حال محققان دریافتند که تنها 18 درصد از کودکان مبتلا به اختلالات خونی روزانه از آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

داده های بیش از 2500 کودک مبتلا به بیماری آنمی داسی شکل در سنین 3 ماهگی تا 5 سالگی در سال های 2005 تا 2012، مورد بررسی قرار گرفتند.

آنمی داسی شکل یا بیماری داسی شکل شایع ترین نوع اختلال خونی ارثی است. در آمریکا، این بیماری به طور عمده بر اقلیت های نژادی/قومی تاثیر می گذارد و یک نوزاد از 275 نوزاد سیاه پوست به آنمی سلول داسی شکل مبتلاست.

بدون مصرف آنتی بیوتیک، در کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی 100 برابر و خطر سکته مغزی 300 برابر بیشتر از کودکان دیگر است. عفونت ها ممکن است موجب شرایط خطرناکی مانند مننژیت و حتی مرگ شوند.

در این مطالعه اینکه چرا کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی کنند بررسی نشده است. محققان خاطر نشان كردند كه انجام اين امر نيازمند مراقبينی است كه هر دو هفته يك بار دارو تجويز مي كنند و همچنين دو بار در روز مصرف دارو را به كودكان یادآوری می کنند. 

"پزشکان باید به طور پیوسته در مورد اهمیت مصرف آنتی بیوتیک ها با خانواده هایی که فرزند مبتلا به آنمی داسی شکل دارند، صحبت کنند. فاکتورهای اجتماعی که بر روی دریافت نسخه ها اثر می گذارند نیز باید در نظر گرفته شوند مانند در دسترس بودن حمل و نقل و زمان رفتن به داروخانه ها برای گرفتن نسخه.

چالش ها در مورد اطمینان از اینکه کودکان دوز توصیه شده از آنتی بیوتیک را دریافت می کنند، با توجه به بار سنگینی که خانواده ها در حال حاضر برای کنترل علائم این بیماری تجربه کرده اند، تشدید می شود.

اطمینان از دریافت آنتی بیوتیک مورد نظر توسط کودکان مبتلا به بیماری آنمی داسی شکل، به یک تلاش مشترک در میان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، داروسازان و خانواده ها نیاز دارد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه