واکسن آکنه ایمن و موثر باید باکتری های مضر را مورد هدف قرار دهد در حالی که باکتری های مفید باید حفظ شوند. کارآمدی واکسن آکنه بر روی نمونه های آکنه انسانی ارزیابی شده است.

دروانا:

منتشر شده در مجله Investigative Dermatology، 29 آگوست 2018

گزارش شده در 4 سپتامبر 2018

بروز آکنه و نوجوانی دو رویدادی هستند که همگام با یکدیگر پیش می روند. اما محققین معتقدند که ضایعات پوستی ممکن است به مشکلی در گذشته تبدیل شوند اگر تست های اولیه بر روی واکسن آزمایشی به نتیجه برسد.

چون مینگ هوانگ استاد پوست در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو اظهار می دارد که تاکنون، واکسن تنها بر روی نمونه های پوستی حیوانی و انسانی تست شده است. این واکسن آکنه از آنتی بادی هایی استفاده می کند که سم تولید شده توسط باکتری های عامل آکنه را مورد هدف قرار می دهند.

به طور طبیعی، این واکسن آکنه می تواند به 85 درصد نوجوانان و بیش از 40 میلیون نفر بزرگسال آمریکایی که از ضایعات آکنه، اسکارها و اثرات روانی ناشی از آکنه رنج می برند کمک می کند. این تیم تحقیقاتی فعالانه به دنبال کمپانی برای کار در زمینه آزمایش های بالینی هستند.

کارآمدی واکسن آکنه بر روی نمونه های آکنه انسانی ارزیابی شده است. واکسن آکنه التهاب ناشی از ضایعات آکنه را کاهش می دهد. اگر نتایج آزمایشات بالینی مثبت باشند واکسن آکنه در 3 تا 5 سال آینده در دسترس قرار می گیرد.

در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به آکنه ناامیدی و شرمساری ناشی از آکنه با خطر بالای افسردگی و افکار خودکشی مرتبط است. واکسن آکنه بر روی باکتری های عامل آکنه تمرکز است که شیوع زیادی بر روی پوست انسان دارند. این باکتری ها سمی را آزاد می کنند. واکسن با تحریک تولید آنتی بادی های مقابله کننده با این توکسین اعمال اثر می کنند. زمانی که توکسین خنثی می شود، التهاب آکنه نیز مهار می گردد.

آزمایش های انجام شده بر روی پوست انسان و موش نشان می دهد که واکسن آکنه به طور چشمگیری تکثیر باکتری و التهاب را کاهش می دهد.

دکتر هوانگ اظهار می دارد که واکسن آکنه که به طور اختصاصی بر روی باکتری ها کار می کند باید عوارض جانبی محدودی داشته باشد.

"واکسیناسیون یک رویکرد بسیار امیدوار کننده است. درمان های موجود برای آکنه شامل آنتی بیوتیک ها یا رتینوئیدها، هر دو اختصاصی نیستند و عوارض جانبی به دنبال دارند. مورد هدف قرار دادن باکتری عامل آکنه با واکسن آکنه اختصاصی تر بوده و سمیت کمتری در مقایسه با درمان های شیمیایی دارد." امانوئل کنتاسوت عضو هیات علمی پوست در دانشگاه زوریخ در سوئیس

کنتاسوت تاکید می کند که شناسایی تیره های بد و خوب باکتری عامل آکنه اهمیت دارد. تیره های خوب این باکتری فعالانه به عنوان سدی بر روی پوست عمل می کنند و از نفوذ باکتری های مضر به داخل پوست جلوگیری می نمایند. تیره های بد نیز در ایجاد آکنه نفش دارند.

هر واکسن آکنه ایمن و موثر باید باکتری های مضر را هدف قرار دهد در حالی که باکتری های مفید را حفظ می کند. در واقع، به اشتباه مورد هدف قرار دادن آنتی ژن ها با بر هم زدن یکپارچگی پوست وضعیت بیمار را تشدید می کند. کانتاسوت اظهار داشت که هوانگ و همکارانش در مسیر درست هستند. اما او فکر می کند انجام تحقیقات بیشتری قبل از مطالعات بالینی ضروری است.

 برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه